Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lyžím na autě hrozí rez i zloději

aktualizováno 
Námraza, sůl spolu s dalšími nečistotami ze silničních posypů a zloději - to jsou hlavní rizika, která v těchto dnech hrozí lyžím při cestách automobilistů za zimní rekreací v horách. Jak náčiní často vysoké hodnoty ochránit? Nejlepší je přeprava lyží ve střešním boxu nebo uvnitř auta, kde jim všechna zmíněná nebezpečí hrozí nejméně.
Pozor na rez
Motorista-lyžař by měl vědět, že jeho lyžím na zimních cestách vadí koroze, která zasahuje hrany. Ty nemají přijít do kontaktu mezi sebou ani s kovovou částí automobilu. Vhodnější než lyže "sepnuté" brzdami proto jsou plastové spínací pásky, které od sebe kovové části lyží oddělí. Jednotlivé lyže lze také samostatně zabalit třeba do starých dek, někteří zvlášť důkladní lidé či sportovci kupují pro ohleduplnou přepravu speciální měkké návleky - pro každou lyži jeden. Ještě před cestou z hor pak lyže včetně vázání zaslouží očistu za pomoci košťátka, někdy je dobrý třeba i šroubovák. Přitom platí: čím sušší se lyže do auta dostanou, tím lépe. Kdyby se totiž v teple kabiny mokré hrany dotýkaly, stačila by cesta z hor k tomu, aby starší lyže s přebroušenými hranami poznamenala rez.

Bezpečno je v autě

Nejmenší starosti mají motoristé, kteří mohou v autě sklopit zadní sedadla a lyže položit do vzniklého prostoru. Některé vozy mají uprostřed zadního opěradla otvor, kterým lze lyže protáhnout. Luxusnější automobily dokonce nabízejí vak, který se při protahování lyží otvorem vysouvá do kabiny. Ve všech případech však je nutné dbát na to, aby se sportovní náčiní nepovalovalo ve vozidle volně, neboť při prudším brzdění či při nehodě by mohlo ohrozit posádku. Ostré hrany lyží také dovedou interiér auta zle poničit a také už zmíněná kapající rez se nesmazatelně podepíše na čalounění.

Box i pro léto
Střešní box, rakev nebo skibox - to jsou tři různé názvy pro praktickou plastovou schránku, která stojí od čtyř tisíc do 15 tisíc korun. V zimě pobere lyže i s hůlkami, v létě pak zdvojnásobí při cestě na dovolenou prostor pro zavazadla. Ale například volně položené těžké lyžařské boty nejsou pro přepravu ve skiboxu vhodné - pokud zbývá místo, je rozhodně lepší umístit je v zavazadlovém prostoru. Box je k mání i v půjčovnách, a to zhruba za stovku na den. Spotřebu auta zvýší asi o půllitru paliva na 100 kilometrů. Pozor, zámky nedělají automaticky ze střešního boxu sejf.

Zahrádková klasika
Na tradiční střešní nosič lze lyže připevnit pružnou šňůrou nebo mohou najít místo ve speciálním nástavci. Další z možností představují magnetické nosiče. Vždy je lepší lyže do nosiče upevnit v obalu - opět připomínaná koroze útočí rychle. V úvahu je třeba brát také fakt, že se zvětšuje výška lyží v místě kolem vázání a moderní kusy s podložnými deskami a vázáním jsou při položení až deset centimetrů vysoké. To žádá víc prostoru a je možné, že se do některých nosičů dvě lyže na sebe nevejdou, a musí tedy ležet vedle sebe. Podobný zádrhel může motoristu zaskočit také u magnetických nosičů, do kterých by se měly vejít - položené na hrany s vázáním do stran - dva páry lyží. To však prostorové nároky desky s vázáním někdy nedovolí.

Lyže jsou těžké
Moderní lyže s titanalem, deskou a vázáním mohou vážit téměř deset kilogramů, další kila má i zahrádka či plastový box... V té souvislosti je třeba mít na mysli, že nosnost střechy je u většiny automobilů padesátikilogramová. A uložení lyží na zahrádce? Lyže bez obalu upevněné špičkami směrem dopředu znamenají vyšší spotřebu, ale na druhé straně také jednodušší přístup k zavazadlům u pětidveřových hatchbacků.

První z autorů je spolupracovníkem redakce

Při přepravě je lyžím nejlépe v autě, kam by se měly uložit suché

Některé vozy mají uprostřed zadního sedadla otvor na protáhnutí lyží

Autor:


Témata: nehody, Poradna: Boty




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.