Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Má to vozítko budoucnost?

  18:20aktualizováno  18:20
Když nedávno pobývali v Praze odborníci z pneumatikářské firmy Michelin, přivezli si s sebou i bizarní vozítko Segway Human Transporter, pro které vyvíjeli speciální pneumatiky. MF DNES zajímalo, jak je to s jeho proklamovanými výhodami.

Vždyť má pouze jedinou nápravu, a přesto - ač to zní nelogicky - dokáže za člověka udržovat rovnováhu. Tajemství tohoto zázraku je (jak jinak?) v elektronice, přesněji v zabudovaných citlivých náklonových senzorech, které udržují vozík i jeho řidiče-pasažéra ve vzpřímené poloze.

Až stokrát za sekundu vyhodnotí malý počítač polohu těžiště jezdce a pokynem elektromotorkům, které vozík pohánějí, koriguje jeho pohyb. Samozřejmě jsme využili možnosti toto "přemisťovadlo budoucnosti" vyzkoušet. Podle autorů chce dokonce být alternativou k automobilům, leckde napomoci vyřešit třeba i problematiku veřejné dopravy. Zabírá totiž stejný prostor jako chodec, ale je mnohem rychlejší a má větší výdrž. Instruktáž je stručná: k rozjezdu pouze stačí trochu se předklonit a pevně se držet.

Čím více se řidič předkloní, tím rychleji pojede. Přitažením řídítek k sobě se brzdí, ale pokud se řidič zakloní, vozík začne couvat. První pokus ani jednomu z testovacích řidičů nevyšel ideálně, protože vozítko okamžitě reaguje na jakýkoliv pohyb těla také pohybem. Ale už po několika minutách pokusné osoby budily v centru města rozruch, když se vesele proplétaly mezi zástupy chodců. A to ještě přístroj nerozjely na maximum nejlepším jezdcům naměřili už rychlost 27 km/h. Má to něco do sebe, zněl pak svorně závěr testujících. A tak by se zdálo vše jako ideál pro řešení budoucnosti dopravy po městě. Avšak má to háček. Citelný. Současnou cenu. Pět tisíc eur, tedy přes 150 000 korun.

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.