Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Luxus na sovětský způsob: žigulík jako hogo fogo limuzína

  12:00aktualizováno  12:00
Bílá lada patřila k tomu nejobvyklejšímu, co bylo v dobách socialismu na silnicích východního bloku k vidění. Dnes už začíná být zachovalý "žigulík" ceněným adeptem na veterána. Maďarský nadšenec z něj ale raději udělal limuzínu. Zalíbila by se i vekslákům, má "mahagonový" stoleček na přepočítávání bonů.

Lada 1200 jako luxusní limuzína | foto: AP

Nekonečně dlouhý bílý VAZ-2101 s luxusním interiérem postavil Attila Horvath. Nechybí sklenky na ruské "šampaňské", přenosný televizor, ani CD přehrávač a portrét Lenina. Samozřejmostí jsou zatmavená okna. Výbava se drží luxusu v podání sedmdesátých let minulého století: dřevo není dřevem a kůži zastoupila koženka.

Lada 1200 jako luxusní limuzína

Horvath se svým nóbl žigulíkem pochlubil v maďarské metropoli na zbořeništi po zbourané fabrice. Při přestavbě sovětského vozu na luxusní pojízdný obývák se inspiroval u limuzín amerických kapitalistů: kabina je prodloužená v prostřední části, dveře jsou až na konci. Klubovka pro schůzování, veselení se a cestování je na boku. Řidič sedí za zástěnou, aby společnost nerušil nebo nevyslechl, co vědět nemá.

Žigulíky - v krátkém provedení a bez televize - patřily za dob pětiletek a prvomájových průvodů k tomu lepšímu, co zájemcům o nové auto po noci před Mototechnou nabídli. V roce 1978 měla Lada 1200 na cenovce 58 000 Kčs, Lada 1300 byla o šest a kombík Universal o osm tisíc dražší.

Lada 1200 jako luxusní limuzína

Žigulíky (jméno mají podle Žigulevských hor) loni slavily čtyřicáté narozeniny značky (čtěte ZDE). VAZy 2101/2102 měly původ ve Fiatu 124, fabrika v ruském Togliatti dodnes vyrábí jejich modernizovanou verzi označenou VAZ 2107.

Lada 1200
Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.