Magellan: čtyřkolka od Volkswagenu?

  • 1
Je tomu pár dní, co šéfové z Wolfsburgu v Detroitu ukázali světu koncept Magellan. Nyní se zdá pravděpodobné, že se na trhu objeví vůz 4x4 pod značkou VW, který lídrovi evropského trhu chybí. Představení studie může mít ale ještě jeden aspekt: neprozradili designéři Volkswagenu design golfa páté generace?

Pokud se podíváte na studii Magellanu detailněji, představíte si ji menší a "civilnější", můžete dospět k závěru, že koncept naznačuje směr, jakým se v utajovaných designérských dílnách VW udává nový golf. Zejména přední partie, světlomety a trochu i záď, zdá se, zapadá do současného stylu značky.

Kdo by však za studií Magellanu čekal práci německých designérů, ten by se mýlil. Vůz byl připraven španělským designérským centrem v Sitges u Barcelony, které již tvořilo pro Seat. Právě Španělé vypracovali například Bolero či model Formula roadster. Magellan má ale s Pyrenejským poloostrovem ještě něco společného - zdědil jméno po bájném portugalském mořeplavci.

Lidé z Wofsburgu představují prototyp takto: jde o víceúčelový cestovní vůz budoucnosti, který si bere to nejlepší hned z několika automobilových tříd. Z MPV, SUV i klasického osobního kombi.

Automobil, který byl poprvé k vidění od 11. do 20. ledna v Detroitu, byl vybaven osmiválcovým motorem V8 o výkonu 202 kW/275 k. Točivý moment se přenáší na všechna čtyři kola, jež mají pneumatické zavěšení s aktivními hydraulickými tlumiči pérování. Těmito technickými prvky se koncept hlásí jednoznačně k segmentu off-road vozů.

Třídě SUV vozů zase odpovídá délka (4685 mm) a šířka (1860 mm) - rozměry téměř totožné s Audi Allroad. Výškou jen 1620 mm se však Magellan řadí pod obvyklé dimenze SUV nebo MPV vozů a přitom je to zase více, než je obvyklá výška vozů kombi.

Vskutku příjemnou novinkou jsou pneumatiky. Devatenáctipalcové Micheliny PAX prý i při proražení dovolují bezpečnou jízdu do servisu. Proto není koncept vybaven náhradním kolem a šetří se tak spoustu místa, které by objemná pneumatika jistě zabrala.

Dle marketingu Volskwagenu je Magellan odpovědí na přání těch zákazníků, kteří nemohou najít optimální vůz, vyhovující jejich komplexním požadavkům, ani ve třídě SUV, ani mezi MPV modely či konvenčními vozy kombi. Zároveň však oceňují ty nejlepší stránky právě těchto koncepcí: vyšší posez, možnost vydat se i mimo silnice, dostatek místa pro cestující i jejich zavazadla, flexibilní interiér, výborné jízdní vlastnosti...

Stylisté se odvážně poprali i s interiérem. Palubní přístroje prototypu Magellan jsou totiž horizontálně sdružené v jakési tyčové 1,1 m dlouhé konzoli. Jinak je koncept šestimístný, což potvrzuje moderní trend současných SUV. První a druhá řada je tvořena samostatnými křesly, třetí je konstruována jako dvoumístná lavice.

Pro ty, kterým by se zdál Magellan malý, mají návrháři designerského studia připravenu ještě jednu nabídku - unikátní přívěs, jehož největší zvláštností je možnost zvětšit jeho délku o dva metry. Konstuktéři s trochou nadsázky prohlašují, že se při návrhu modulární koncepce přívěsu inspirovali stavbou vesmírných orbitálních stanic.

Pouze lákadlem pro návštěvníky detroitského autosalonu se zdál být speciální střešní box, který lze po odmontování ze střechy vozu použít jako člun. Zda se ten dočká praktického využití je nejisté. Vůz Magellan by ale nejenom české silnice jistě příjemně oživil.