Chytré jako smartphone: díly motoru se budou hlídat a předpoví budoucnost

Vývojáři spalovacích motorů se kromě simulací při své práci spoléhají také na sbírání velkého množství dat. Komponenty motorů osazují různými čidly a měří všemožné parametry. Teď by se taková chytrá technika mohla dostat i do běžné praxe.

Chytrý píst Mahle | foto: Mahle

Podpoří se tak spolehlivost a vývojářům to umožní z motoru dostat maximum dat v proměnlivých podmínkách.

Německá společnost Mahle, která vyvíjí a dodává komponenty pro automobilový průmysl, se pochlubila svým chytrým pístem pro spalovací motor. Zatím jde o testovací zařízení, které je určené především ke klasickému sběru dat při vývoji jednotlivých součástí motorů, ale Mahle v něm vidí i potenciál pro běžné praktické použití. Firma už má podobné zkušenosti třeba s inteligentními ložisky.

Princip těchto zařízení je vcelku jednoduchý: jsou osazena senzory, které umí měřit teplotu a tlak přímo ve svém okolí. Při testování motorů a součástí tak tyto díly hlásí, v jakých pracují podmínkách a vývojáři mohou najít skutečnou hranici možností daných prvků. V praxi ovšem platí, že se třeba u dílů pro motory musí počítat s nejhorším scénářem – kdy například motor běží na nekvalitní palivo, ve vysoké nadmořské výšce a v nízkých teplotách. Proto se komponenty motorů navrhují s výraznou rezervou a vlastně nejsou využívány na maximum.

To sice znamená, že i moderní motory jsou vcelku robustní (navzdory tomu, co se o nich tvrdí), na druhou stranu je u nich prostor k vylepšení, co se účinnosti týče. Mahle k tomu chce využít právě svých „inteligentních“ komponent. Motor osazený písty se senzory nebo třeba chytrými ložisky, by totiž mohl fungovat efektivněji než dnes.

Množství oleje nebo třeba chladicí kapaliny by se totiž dalo přizpůsobit aktuálním podmínkám, které senzory hlásí a nemuselo by být nastaveno z výroby na onen nejhorší možný scénář. Čím méně oleje by pak motor v dané situaci musel svým okruhem hnát, tím lepší by byla jeho účinnost a to by snižovalo spotřebu paliva. Teoreticky je to i cesta ke zvýšení výkonu, kdy by motor mohl častěji fungovat blízko bezpečného limitu životnosti jednotlivých dílů, které bývají naddimenzovány.

Nové techniky by šlo také využít při detekci přicházejících potíží motoru. Ze změny zaběhlého stavu by jednoduše senzory poznaly, že se blíží nějaký problém a dovedly tomu přizpůsobit jak samotné fungování motoru (třeba intenzivnějším chlazením), tak samozřejmě přicházející závadu nahlásit řídicí jednotce, která by následně upozornila řidiče buď klasickou kontrolkou nebo hláškou v palubním systému.

Vše by přitom mělo fungovat bezdrátově a bez potřeby jakéhokoli připojení na zdroj energie. Senzory třeba v pístech by si měly vyrábět elektřinu samy díky pohybu pístu. Mahle však neuvádí k těmto řešením žádná konkrétnější data o jejich výhodnosti a efektivitě, což naznačuje, že cesta do praxe bude ještě vcelku zdlouhavá.

Témata: spalovací motor
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...