Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kupec rekordně drahého ferrari se soudí, bylo totiž kradené

aktualizováno 
Milionář Les Wexner, šéf značky Victoria's Secret, zaplatil na letošním ročníku slavného Festivalu rychlosti rekordní částku za raritní Ferrari 375 Plus. Dražbu pořádala jedna z nejvyhlášenějších aukčních společností světa, a neočekával žádné problémy. Teď však podává na aukční síň žalobu.

Každoroční dražba na Festivalu rychlosti v anglickém Goodwoodu patří k nejprestižnějším aukcím v motoristickém světě vůbec. Zájemci zde mohou koupit raritní vozy nejluxusnějších značek, často vyrobené v malých sériích. Vše navíc pod záštitou aukční síně Bonhams, která má mezi sběrateli veteránů pověst renomované značky.

Může se hodit

Chcete si koupit ferrari s ověřeným původem? Vyberte si ho na Automodul.cz.

Letos se v dražbě objevilo také jedno Ferrari 375 Plus, kterého se vyrobilo jen šest kusů, do dnešních dnů se měly zachovat čtyři.  Závodní speciál se prodal za rekordní částku 10,9 milionů liber (přibližně 380 milionů korun), koupil ho Lex Wexner, 77letý majitel značky Victoria’s Secret. Šlo o vůbec největší částku, za kterou v Anglii někdo veřejně koupil automobil s povolením jezdit po silnici.

Komu vlastně patří?

Po několika měsících ovšem Wexner podává na aukční síň Bonhams žalobu. Stále totiž probíhá soud, který by měl určit vlastníka vozu, od kterého vlastně Ferrari z roku 1954 koupil. Bonhams na dražbě ujišťovali, že spory o vlastnictví jsou vyřešené a k prodeji vozu mají souhlas, ale Wexner o tomto tvrzení pochybuje. A u britského vrchního soudu v Londýně požaduje od dražební síně plnou náhradu škod.

Ještě před dražbou probíhal soud, který měl určit pravého majitele tohoto vzácného kousku. Wexner totiž zjistil, že v roce 1988 bylo vydražené ferrari ukradeno v americkém Ohiu z garáží sběratele Karla Kleva, který ho koupil v roce 1958. Dva zloděje s Cincinnati se podařilo usvědčit, auto se ale nenašlo.

Kleve auto vypátral v Belgii a na jeho udání auto zadržely belgické úřady v Antverpách. Autu ale chyběl motor a další díly. V únoru 1990 koupil auto za výhodnou cenu Jacques Swaters. Z auta tehdy bylo torzo, chyběly i kusy karoserie, Swaters tedy vzácné ferrari nákladně zrenovoval. Od té doby se táhnou vleklé spory o určení majitele. Swaters tvrdí, že se s původním - dnes nežijícím majitelem - finančně vyrovnal. Klevova dcera tvrdí, že šek, o kterém Swaters mluví, je falešný a že otec žádné peníze nedostal.

Smlouva, která neplatí

Bonhams se údajně podařilo v roce 2013 dovést obě strany ke společnému jednání a výsledkem měla být smlouva, ve které obě strany souhlasí s prodejem vozu u Bonhams s tím, že se vzdávají jakýchkoliv dalších nároků na tento vůz.

Ferrari 375-Plus koupil milionář Les Wexner na letošní aukci Bonhams v...

Na aukci se pak vůz objevil v nabídce s prohlášením, že všechny soudní spory o vlastnictví automobilu jsou vyřešené. Les Wexner sice dražbu v Goodwoodu vyhrál, ale radost po koupi vzácného vozu mu brzy zhořkla. Obě strany prý totiž o své nároky bojují dál.

„Obvinění uvedené v nároku vůči Bonhams a prodejcům tvrdí, že i přes jejich znalosti probíhajícího soudního sporu ve vztahu k vlastnictví auta byla před prodejem uvedena falešná tvrzení, a to buď podvodně, nebo z nedbalosti,“ říká Mishcon de Reya, který milionáře u soudu zastupuje.

Nejasnosti kolem celého případu prohloubila i samotná aukční společnost Bonhams, která oproti zavedeným zvykům položku s tímto vozem vymazala ze svého seznamu na internetových stránkách, a veškeré původní informace z dražby jsou tak nedohledatelné. Přitom dokumentaci k již proběhlým aukcím a prodaným položkám aukční síň běžně na svých stránkách nechává.

Ferrari 375 Plus, které v 50. letech mimo jiné vyhrálo také závod na Silverstonu pohání dvanáctiválec o objemu 4,9 litru, který dokáže vůz zrychlit z 0 na 100 km/h za čtyři vteřiny, maximální rychlost pak dosahuje 300 km/hod. Výkon 330 koní přenáší na zadní kola čtyřstupňová manuálně řazená skříň. Tento kousek s výrobním číslem 0384 se mimo jiné účastnil v roce 1954 slavného italského vytrvalostního závodu Mille Miglia a také čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans.

Autoři: ,




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.