Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Majitelé wartburgů a trabantů se bojí zbytečně

aktualizováno 
Ti, kdo vlastní starší auto, a zejména wartburga či trabanta, jsou opět - pokolikáté už? - zděšeni. Některé zdejší sdělovací prostředky v nedávných dnech informovaly, že vláda chce, aby ze zdejších silnic zmizela stará vozidla, a že na to hodlá jít cestou přísnějších limitů pro exhalace v nových zákonech. Někdo konec dvoutaktů stanovil už na příští rok, jiný pro rok 2005, další dal termín 2010...
Dvoutaktním automobilům zákaz provozu nehrozí

Dvoutaktním automobilům zákaz provozu nehrozí | foto: Jan Čech

"Jisté je, že ministerstvo dopravy žádná celoplošná omezení provozu některých automobilů či motocyklů nechystá," reaguje na takovéto zprávy zástupce ředitele odboru schvalování vozidel, předpisů a Besipu na Ministerstvu dopravy a spojů Josef Plessinger.

Doplňuje, že ani Evropa něco takového dosud neudělala. Všeobecný evropský IFA-klub (A.I.C.E.), jehož Český zemský svaz sídlí v Plzni, si před časem vyžádal k danému problému stanovisko Elmara Broka, předsedy výboru Evropského parlamentu pro zahraniční záležitosti, lidská práva, vzájemnou bezpečnost a obranu.

"Rozhodnutí, kterých se obáváte, Evropská unie neplánuje. Vaši občané mohou nadále používat svá vozidla, neexistují žádné plány o tom, že by se po dosažení určitého věku nesměla účastnit veřejné dopravy," napsal Brok v dopisu, který dal redakci MF DNES k dispozici šéf české sekce A.I.C.E. Jan Kopeček.

"Vozidla, která byla jednou schválena k provozu, mohou být provozována i nadále a nemusí splňovat emisní limity Evropské unie." Jan Kopeček konstatuje: "I kdyby vláda chtěla, aby do deseti let ze silnic zmizela stará auta, nemusí pro to dělat vůbec nic. Vždyť do zhruba deseti let nutně klesnou počty těchto již dnes starých aut až na nepodstatné minimum samy, a to přirozenou cestou."

Podíl dvoutaktů na parku osobních aut v zemi byl už v roce 1991 sedmiprocentní, vloni se - jak plyne z informací české sekce A.I.C.E - zmíněná vozidla podílela na ujetých kilometrech jen půldruhým procentem. "Do čtyř let lze očekávat další pokles relativního podílu nejméně o polovinu, dvoutaktů bude ubývat i poté. Nelze tvrdit, že dnešní či budoucí podíl dvoutaktů na exhalacích může být rozhodující," tvrdí Jan Kopeček.

Autor:


Témata: IFA, Trabant


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.