Dvoutaktním automobilům zákaz provozu nehrozí

Dvoutaktním automobilům zákaz provozu nehrozí | foto: Jan Čech

Majitelé wartburgů a trabantů se bojí zbytečně

Ti, kdo vlastní starší auto, a zejména wartburga či trabanta, jsou opět - pokolikáté už? - zděšeni. Některé zdejší sdělovací prostředky v nedávných dnech informovaly, že vláda chce, aby ze zdejších silnic zmizela stará vozidla, a že na to hodlá jít cestou přísnějších limitů pro exhalace v nových zákonech. Někdo konec dvoutaktů stanovil už na příští rok, jiný pro rok 2005, další dal termín 2010...

"Jisté je, že ministerstvo dopravy žádná celoplošná omezení provozu některých automobilů či motocyklů nechystá," reaguje na takovéto zprávy zástupce ředitele odboru schvalování vozidel, předpisů a Besipu na Ministerstvu dopravy a spojů Josef Plessinger.

Doplňuje, že ani Evropa něco takového dosud neudělala. Všeobecný evropský IFA-klub (A.I.C.E.), jehož Český zemský svaz sídlí v Plzni, si před časem vyžádal k danému problému stanovisko Elmara Broka, předsedy výboru Evropského parlamentu pro zahraniční záležitosti, lidská práva, vzájemnou bezpečnost a obranu.

"Rozhodnutí, kterých se obáváte, Evropská unie neplánuje. Vaši občané mohou nadále používat svá vozidla, neexistují žádné plány o tom, že by se po dosažení určitého věku nesměla účastnit veřejné dopravy," napsal Brok v dopisu, který dal redakci MF DNES k dispozici šéf české sekce A.I.C.E. Jan Kopeček.

"Vozidla, která byla jednou schválena k provozu, mohou být provozována i nadále a nemusí splňovat emisní limity Evropské unie." Jan Kopeček konstatuje: "I kdyby vláda chtěla, aby do deseti let ze silnic zmizela stará auta, nemusí pro to dělat vůbec nic. Vždyť do zhruba deseti let nutně klesnou počty těchto již dnes starých aut až na nepodstatné minimum samy, a to přirozenou cestou."

Podíl dvoutaktů na parku osobních aut v zemi byl už v roce 1991 sedmiprocentní, vloni se - jak plyne z informací české sekce A.I.C.E - zmíněná vozidla podílela na ujetých kilometrech jen půldruhým procentem. "Do čtyř let lze očekávat další pokles relativního podílu nejméně o polovinu, dvoutaktů bude ubývat i poté. Nelze tvrdit, že dnešní či budoucí podíl dvoutaktů na exhalacích může být rozhodující," tvrdí Jan Kopeček.


Témata: IFA, Trabant