Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Malá auta vítězí v New Yorku nad koráby silnic

aktualizováno 
Trax, groove a beat - tři malé chevrolety vznikly v designérském centru GM v jihokorejském Incheonu, které je jedním z jedenácti studií koncernu rozmístěných po celém světě. Ukazují, jak by mohl třeba vypadat nástupce oblíbeného Chevroletu Spark, alias Daewoo Matiz.

Tři chevrolety na autosalonu v New Yorku . Zleva studie Groove, uprostřed Beat a vpravo Trax | foto: GM

Zatím sice patří americké metropole spíše dlouhým limuzínám, velkým pick-upům a robustním off-roadům. Ale za chvíli se do nich hodlají pustit malá auta, jak je známe v Evropě.

V New Yorku právě probíhá pravidelný autosalon a k jeho hvězdám patří tři hodně malá auta Chevrolet. Tato americká značka prodává malá auta v Evropě hlavně poté, co pod její křídla přešla korejská auta Daewoo. Ze dne na den se tehdejší Daewoo Matiz proměnil na Chevrolet Spark.

Nyní ale malé chevrolety zamířily na severoamerický kontinent, který je známý oblibou k velmi dlouhým a masivním vozům. O bohatém New Yorku nemluvě.

A vedle sebe se na výstavním pódiu seřadila trojice tak trochu jiných malých aut. Chevrolet Beat v něčem připomíná malé opely. Není třeba se moc divit, oba výrobce zastřešuje společný koncern General Motors. Vedle jedovatě zelené barvy dostal i pěkně po americku kypré tvary.

Beat se chlubí zároveň také moderní technikou. Jeho benzinovému motoru 1.2 pumpuje výkon turbo, nechybí výkonné stereo a v Americe klasická automatická převodovka.

O tom, které auto z trojice chevroletů nakonec opravdu skončí na výrobních linkách a objeví se v prodejnách, mohou rozhodnout i všichni s přístupem k internetu. Americká automobilka založila stránku www.vote4chevrolet.com, na níž je možné hlasovat pro nejzdařilejší ze tří studií malých aut.

Bratři Chevroletu Beat jsou opět docela bachratí a hlavně i hranatí. Větší Groove má dva páry dveří. Aby se na velký prostor zvyklá americká posádka ani v malém autě netísnila, má groove vedle karoserie podle vzoru kostka také velmi dlouhý rozvor kol. Ten bývá zárukou místa uvnitř.

Američané dosud osobním autům s dieselovými motory moc nefandí, ale třeba je groove přesvědčí o tom, že nafta může i vonět. Alespoň při pohledu do peněženky. Chevrolet Groove se nechává pohánět litrovými dieselem.

Posledním ze tří bratrů je Chevrolet Trax. Ani jemu nelze upřít mohutné tvary, v jeho případě jde o záměr. Má být totiž malým vozem SUV s pohonem všech kol. Také jej pohání malý litrový motor, ale tentokrát polykající benzin.

Proč přišel Chevrolet rovnou se třemi návrhy malých aut? Je za tím opravdu odklon Američanů od velký aut a očekávání, že kvůli drahé ropě a ekologickým očekáváním přesedlají za volanty malých vozů? Stanovisko automobilky je jednodušší.

"Tým designerů byl tak nadšený úkolem vytvořit perfektní malý městský automobil, že nenavrhl jeden, ale hned tři koncepty, jak by takovýto automobil měl vypadat,“  říká Ed Welburn, viceprezident GM pro globální design.

Pokud si malá auta neoblíbí v Americe, lze alespoň očekávat, že se některý z malých chevroletů ukáže časem v evropských prodejnách.

Chevrolet TraxChevrolet Trax


TRAX


Chevrolet GrooveChevrolet Groove


GROOVE


Chevrolet BeatChevrolet Beat


BEAT

Autoři:






Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.