Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Malé auto z půjčovny není příliš drahé

  11:21aktualizováno  11:21
Investovat do koupi vlastního vozu, nebo se spolehnout na služby půjčoven? I takováto otázka je legitimní v době, kdy na našem území působí jednak pobočky význačných evropských půjčoven aut a tímto byznysem se zabývá i množství drobných podnikatelů.

Půjčovat si auto není zatím u nás zcela běžná záležitost, pravděpodobně více našinců zatím autem z půjčovny jezdilo v zahraničí na dovolené, kde si auto na několik dní půjčili k poznání krás a památek cizích krajů. "Mám zkušenost, že auta si půjčují spíš movitější lidé, kteří mají například porouchaný vlastní vůz. Proto i v půjčovně se ptají po luxusnějších a větších autech," uvádí majitel menší půjčovny z Dřís ve středních Čechách Rostislav Kalčík.

Ve větších půjčovnách však už zaznamenali i znatelně rostoucí poptávku po malých vozech, což jsou v našich poměrech především felicie a fabie. "Zatímco před dvěma lety do naší pražské pobočky přišel v zimě za den tak jeden soukromý zájemce o půjčení aut, letos jsme jich už každý den v průměru napočítali dvacet," říká Jana Bräuerová z obchodního oddělení společnosti Alimex, která provozuje jednu z největších tuzemských půjčoven aut.

"Řada lidí si spočítala, že se jim nevyplatí kvůli jedné zimní cestě na hory, když jinak mají auto odstavené, kupovat zimní pneumatiky a řetězy, natož například box na lyže. Když jedou plně obsazeným automobilem, tak se například určitě vyplatí dojet autem půjčeným v Česku až k moři než tam letět a tam si draze k výletům půjčovat nějaký vůz." Auto z půjčovny může být řešením i pro ty motoristy, kteří přes zimu prakticky nejezdí a od jara do podzimu nejčastěji absolvují stále stejné trasy, například na sto kilometrů vzdálenou chalupu či chatu tam a zpět.

Měsíční náklady Škody Fabie ve verzi Clasic s padesátikilowattovým benzinovým motorem na čtyři víkendové pronájmy jsou (podle sazebníku Alimexu) téměř shodné, jako je výše leasingových splátek (při třicetiprocentní akontaci a 36 měsíčních splátkách), navíc odpadá množství povinností a starostí, které vlastnictví auta přináší. Člověk, který se pro variantu půjčovna rozhodne, nemusí mít na začátku k dispozici desítky až stovky tisíc korun jako při variantách auto za hotové či na leasing, na druhou stranu nemá auto k dispozici, pokud je třeba odvézt nemocné dítě v noci na lékařskou pohotovost. Kromě toho lidé, kteří auto vlastní, mají jakýs takýs pocit vlastnictví majetku, byť právě auta svoji hodnotu velmi rychle ztrácejí.

I když se zájem lidí o auta z půjčoven zvyšuje, sami podnikatelé z oboru přiznávají, že to ještě dlouho nebude masovou záležitostí. "Pro lidi, kteří jsou zvyklí se dopravovat letitou Škodou 120 či favoritem, je to stále moc drahé," říká Bräuerová. Také vlak je pro lidi, kterým nevadí přizpůsobovat svůj život jízdním řádům, pro zmiňované cesty na víkend na chalupu několikrát levnější. Na autě z půjčovny se dá dokonce i vydělat, pokud vás zaměstnavatel vysílá na služební cesty se soukromým automobilem. "Přišel jsem na to náhodou. Pracuji často o víkendu a v tuto dobu najíždím denně stovky kilometrů. Jednou se mi auto před víkendem porouchalo a na tu služební cestu jsem musel odjet.

Nikdo z kamarádů ani příbuzných mi svůj vůz nemohl na tu dobu půjčit, a tak jsem zkusil půjčovnu. Nabídli mi favorita za 450 korun na den bez omezení počtu kilometrů, a protože jsem najezdil téměř pět set kilometrů, při náhradách za ujetý kilometr přes pět korun a se spotřebou sedm litrů benzinu, jsem na tom i nějakou tu stokorunu vydělal. Na rozdíl od doby, kdy jsem skutečně jezdil vlastním autem, na které jsem i potom vypisoval cestovní příkazy, jsem se navíc nemusel starat o olej, vodu v chladiči, stav pneumatik..." říká třicetiletý muž, který si nepřál být jmenován, aby neměl potíže se svým zaměstnavatelem.

Srovnání nákladů na tříleté cestování na chalupu vlastním vozem, autem z půjčovny a autem na leasing

VLASTNÍ AUTO

výhody
* je kdykoli k dispozici.
* i po tříletém ježdění máte k dispozici majetek v hodnotě téměř 200 000 korun
* je možné vozit až pět osob + náklad

nevýhody
* nutnost starat se o technický stav, dokupovat a měnit žárovky, lišty stěračů, kupovat a podle sezony měnit pneumatiky
* nutnost hlídat termíny placení povinného ručení, havarijního pojištění, dálniční známky

AUTO NA LEASING
výhody
* je kdykoli k dispozici.
* i po tříletém ježdění máte k dispozici majetek v hodnotě téměř 200000 korun
* je možné vozit až pět osob + náklad

nevýhody
* nutnost starat se o technický stav, dokupovat a měnit žárovky, lišty stěračů, kupovat a podle sezony měnit pneumatiky
* nutnost hlídat termíny placení povinného ručení, havarijního pojištění, dálniční známky
* nutnost platit v termínu leasingové splátky

AUTO Z PŮJČOVNY

výhody
* není třeba starat se o servis, koupi náhradních dílů a pneumatik
* v případě poruchy zpravidla k dispozici zdarma náhradní vůz

nevýhody
* auto k dispozici jen v předem objednaném termínu
* nutnost složit zálohu na spoluúčast v případě havárie

Srovnání při cetách na chalupu běhěm tří let

vlastní auto

pořizovací cena

další náklady jako benzin, přezouvání, povinné ručení, dálniční známka, roční servis, havarijní pojištění

Konečná cena

294 900 Kč

71 400 Kč

366 300 Kč

auto na leasing

30% záloha z ceny

další náklady jako benzin, přezouvání, povinné ručení, dálniční známka, roční servis, havarijní pojištění

Konečná cena

88 470 Kč

28 500 Kč

394 300 Kč

auto z půjčovny

víkendová výpůjčka 90x2050,-

další náklady jako benzin, přezouvání, povinné ručení, dálniční známka, roční servis, havarijní pojištění

Konečná cena

195 000 Kč

10 500 Kč

195 000 Kč

 

Vůz z půjčovny ano - ale prověřený

Technického stavu vozu, který vám autopůjčovna nabídne, se není třeba příliš obávat. Vyplývá to z malého průzkumu redaktorů MF DNES u autopůjčoven v Praze a středních Čechách. Přesto nic nezkazí ten, kdo si vůz krátkou projížďkou s technikem půjčovny ještě před podpisem smlouvy vyzkouší. Průzkum redakce směřovala především na stav felicií - tedy vozů často v půjčovnách dosluhujících a s nejnižším půjčovným. Naprosto charakteristickým bylo auto od společnosti zapsané na soukromou osobu Jiřího Doubravy z Prahy: čtyřletá felicie s patrně opotřebovaným, ale přitom uklizeným interiérem, unaveným motorem a tachometrem s cifrou 94 tisíc ujetých kilometrů.

"Ten vůz nemá žádný problém, pro který by mělo být nebezpečné s ním jezdit," potvrdil stav později i písemně vedoucí mělnické STK Jan Přibyl. Brzdy byly dokonce označeny jeho techniky za výborné a zjištěnou závadou byla pouze lékárnička s prošlými obvazy, chybějící náhradní žárovky a špatně seřízená světla. Patrným nedostatkem, který činil jízdu unaveným autem méně příjemnou, byla už téměř "končící" spojka se záběrem na slabých dvou třech centimetrech. Jan Přibyl se naopak pozastavil nad stavem tachometru: "Podle celkového opotřebení mám pocit, že to auto ujelo víc..."

Technický stav automobilů z půjčoven velmi podstatně ovlivňují dva faktory: jednak na rozdíl od soukromých vozů musí pronajímaná auta na STK každoročně a pak si provozovatel zanedbáním stavu aut nejvíc přidělá starost sám sobě. Obecně totiž platí pravidlo, že klient se o pronajaté auto nestará vůbec. "Měli jsme případ, že klient s dlouhodobým pronájmem nás volal, že auto nebrzdí. Vyslali jsme technika a ten zjistil, že stačilo dolít brzdovou kapalinu. Ale náš zákazník se ani neobtěžoval zvednout kapotu, přestože ve smlouvě na delší pronájmy máme, že starost třeba o provozní náplně má jednoznačně na starosti klient," vzpomíná majitel půjčovny, který však nechtěl být jmenován. Požadavku redaktorů MF DNES na zkušební jízdu se prakticky ve všech půjčovnách personál podivoval, ale nikde nezaznělo kategorické ne.

Nejčastější problémy pronajímaných vozů
* méně účinné brzdy
* "Unavený" motor s cca o 10-15 % vyšší spotřebou
* Opotřebovaná spojka
* špinavý interiér a především zavazadlový prostor
* odřené nárazníky

 

 

 

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.