Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Malé pivo z Japonska je zpátky. A mluví

aktualizováno 
Pivo je zpátky! Studie, jejíž jméno má pro Čechy neskonalé kouzlo, se vrací ve svém druhém vydání. Řidič dostal nově kybernetického kamaráda. Malá robotí hlava s vámi kouká na cestu, a dokonce umí rozpoznat, jestli vás ráno doma naštvala manželka, nebo v práci šéf.

Nissan Pivo 2 | foto: Nissan

Na generace, kterými probíhá evoluce modelů aut, jsme zvyklí. Aby se ale takto vyvíjel koncept, příliš obvyklé není.

Japonský Nissan představil už druhé malé pivo. Kapesní auto do města kupodivu nejezdí ani na pivo, ani pro pivo. Jméno zlatého moku dostalo díky odvození od anglického "pivot" (otáčet se).

A co se na okolečkované modré bublině otáčí? Rovnou celá kabina. Nastupuje se do ní stejně jako kdysi do slavné Issetty - vajíčkovitého BMW. Velké dveře odkryjí celou příď a na nich je uchycena celá přístrojovka včetně volantu a pedálů.

Kola třísedadlového nissanu se mohou otočit až o 90 stupňů, což výrazně usnadňuje parkování. Když najdete prostor na zaparkování, stačí zmáčknout čudlík a podvozek zajede kolmo k obrubníku, kabina se natočí tak, aby bylo vystupování co nejpohodlnější a nejbezpečnější.

Jezdit umí pivo všemi směry, couvání nezná, když chcete jet opačným směrem, otočíte se i s kabinou. Firma však upozornila, že automobil je prozatím příliš nákladný pro komerční prodej.

Pivo 2 navazuje na bílé pivo představené před dvěma lety. Nová verze je vybavena robotem, který svým elektronickým hlasem může dělat řidiči společnost.

Jeho malá hlavička za čelním sklem podle výrazu tváře určuje, jakou má řidič náladu. Robot podle toho vybírá naprogramované fráze, například "Uvolni se, žádný strach", pokud se zdá být řidič rozrušený.

"Chceme, aby lidé pocítili, jak moc mohou být auta zábavná," řekl hlavní konstruktér Nissanu Širó Nakamura.

O pohon se starají li-ion baterie živící čtyři elektromotory uložené v jednotlivých kolech, všechno řízení, včetně brzdení a řízení, probíhá po drátech.

"Při navrhování designu Piva 2 jsme vycházeli z toho, že celé vozidlo je inteligentní formou života," vysvětluje  hlavní konstruktér Masato Inoue z oddělení produktového designu. "Pivo 2 představuje experiment, který se vymyká všemu, co jsme kdy vytvořili."

Konstruktéři využili systém systém proměnné geometrie "Metamo“ umožňující flexibilní změny geometrie podvozku, který se líbil už u prvního piva.

S možností ovládat všechna čtyři kola nezávisle a s pohybem kol připomínajícím pohyby rukou, může Pivo 2 jet i do strany.

Systém automaticky upravuje polohu kol podle stylu jízdy, aby tím vyrovnával zatížení na všech čtyřech kolech. Za tímto účelem se kola při akceleraci posouvají dozadu, při brzdění se vysunují dopředu a při zatáčení se vysouvají do vnější strany zatáčky.

Pivo 2 bude k vidění na tokijském autosalonu, který se veřejnosti otevře 27. října.

Autoři: ,






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.