Malý fiat zaujme víc než mercedes

Pokud vedle sebe stojí na parkovišti nový model mercedesu a vedle něj postarší Fiat 600, kolemjdoucí si spíš všimnou malého auta Hlavně mladší lidé se často dohadují, co že to vlastně vidí... Takové zkušenosti mají členové F 600 clubu, který vznikl před třemi lety v Příšovicích u Turnova Klub zakládali tři Lidé z Příšovic, dnes má téměř devět desítek členů z celé České republiky. "Jednou jsem s mojí šestistovkou vyjel na výlet přes hranice do Polska a Německa a kvůli autu nastaly na hranicích problémy. Celníky totiž fiat tak zaujal, že nás zdrželi.

Snad si mysleli, že vezeme drogy, " přiznal předseda klubu Marián Kábele. "Jindy se zase Lidé otáčejí a ukazují na auto, někdy mi dokonce ostatní řidiči dávají na silnici přednost. "

Nejstarší člen příšovického fiat klubu už dávno překročil sedmdesátku, nejmladšímu jsou teprve tři roky. Předseda rozděluje automobilové nadšence do tří skupin: "Jedni jezdí s autem normálně do práce, na výlety či nákupy. Druhou skupinu tvori sběratelé, kteří udržují malý vůz v historickém stavu, pečují o něj jako o veterána a přes zimu mají fiata v garáži.

První Fiat 600 vyjel v roce 1955
První šestistovku představila italská firma Fiat v roce 1955. Od roku 1960 do roku 1968 vyráběla společnost velkoprostorový model Multipla. Poslední fial 600 opustil továrnu v Itálii v roce 1969, ovšem vyráběly ho i další země - Španělsko, Německo, Jugoslávie či Argentina. Celkem automobilka vyrobila 2 612 367 kusů. Nástupcem šestistovky je dnes Fiat Seicento, ten ale s původním modelem nemá mnoho společného. "Česká republika registrovala vloni přes pět a půl tisíce šestistovek. Odhaduji, že letos jich je tak o třetinu méně," uvedl předseda F 600 clubu v Příšovicích u Turnova Marián Kábele. "Navíc z registrovaných aut třeba polovina stojí jen ve stodole, nebo už vůbec neexistují."

Poslední část tvoří nadšenci, kteří chtějí do malé karosérie vtěsnat co největší výbavu a nejvýkonnější motor, a stále něco vylepšují. K těm patřím i já," konstatoval Marián Kábele. Ten fiata našel ve stodole, zahrabaného pod nepořádkem. Kromě karosérie vyměnil všechny díly.

Fiat dostal nové řazení, brzdy, speciálně stavěný motor s obsahem tisíc kubíků, širší pneumatiky i nové chlazení. "Úpravy mne stály asi 100 tisíc korun, a to jsem ještě úplně neskončil. Chci ještě posílit brzdový systém a pořídit mohutnější kola." Mezi vozítky členů klubu je řada unikátů.

Na srazy například jezdí starý mikrobus Fiat Multipla, který je dnes na silnicích vidět jen výjimečně. "Do tohoto auta se vejde i osm lidí," řekl Marián Kábele. á "Dalšími zvláštnostmi vozu je á tyč řízení, která vede mezi nohama řidiče, a může tak způsobit nemilé problémy.

Náhradní pneumatika zase visí ve vaku u nohou řidiče." Klub připravuje pravidelně na jaře a na podzim jízdy krajem, vloni v létě se členové sjeli zatím na svém největším srazu v Sedmihorkách u Turnova. Několik členů klubu jezdí i na akce spřátelených spolků do Prahy či Poděbrad. "Na náš sraz dorazil jednou i člověk z Brna, který nepojízdného fiata táhl za sebou v jiném autě.

Obětavost se mu vyplatila - nakonec jeho fiat vyhrál soutěž elegance." Problémy mohou mít majitelé malých fiatů, pokud se rozhodnou pro sportovnější jízdu. "Karosérie není navržená na velké výkony a rychlosti a při agresivnější jízdě může hlavně u sloupků dveří popraskat lak," uvedl Marián Kábele. "S autem raději nevyjíždím ani v zimě. Předloni jsem se po sněhu hodně vozil a fiatu vůbec neprospěla sůl na silnicích."

ROZHOVOR: Fiata jsem dostal do kolíbky, říká muž

Čestným členem F 600 dubu v Příšovicích u Turnova je František Drbohlav z Doubravic u Hrubé Skály. Kolegové k němu jezdí pro radu, téměř každý motor fialu člena klubu už poznal jeho práci. Manželce i neteři upravil šestistovku, sám má Fiat 850 a osmimístný mikrobus. "Fial je naše generační auto," říká František Drbohlav.
Jak jste se vlastně k fiatům dostal?
Děda jezdil typem 503 z roku 1926, otec měl Fiala 1500 - šestiválec z roku 1936. Já jsem si poprvé pořádně sedl do šestistovky na vojně v roce 1960, když táta přivezl auto z Bratislavy. Tenkrát totiž u nás tato značka nebyla k sehnání. Dostávali ji jen hrdinové práce nebo zasloužilí komunisté. Když jsem malého fiala poprvé řídil, divil jsem se, že dokáže totéž co velké auto. I můj otec, kterému je 87 let, dodnes pravidelně se šestistovkou jezdí a já doufám, že od nás převezme tradici i můj vnuk.
Vím, že jste si z fialu vyrobil také zvláštní traktor...
Říkám mu Fiat lesní. Je to taková složenina všeho možného. Podvozek má pragu z roku 1934, německou válečnou převodovku, redukci z terénního robura a všechno pohání Fiat 850. S traktorem převážím všechno, od dřeva po stavební materiál. Mám ho od roku 1977.
Dá se s malým fiatem vyjet i na delší cesty?
Už před rokem 1989 jsme s fialy projeli skoro všechny země, kam nás tehdy pustili. Šestistovka má procestovanou téměř celou Jugoslávii a Německo a dnes má najelo 800 tisíc kilometrů. Osmsetpadesátka se zase dostala až k Istanbulu.
Není dnes problém sehnat na tato auta náhradní díly?
Součástky lze dovézt z Itálie, spousta náhradních dílů se dá použít z polského malucha. Také jsem se dopředu zásobil a dnes mám náhradní díly na dalších padesát let.

Malý Fiat 600 vyjel z italské automobilky ve více než dva a půl milionu kusů, nicméně sběratele zajímá.

Původní Fiat Multipla

Fiat 600 a Multipla