Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Malý levný volkswagen prý může být pro Škodu moc drahý

aktualizováno 
Automobilka Volkswagen chce do roku 2010 odstartovat sériovou výrobu nového minivozu. Ten má mít i své varianty se značkami Seat a Škoda. Podle některých informací bude ale minivůz pro tyto značky příliš drahý. Hlasy ze zákulisí říkají, že ve vývojových týmech mohou panovat neshody.

Jedna z variant postavená na základech původního konceptu: Space UP! Blue | foto: Volkswagen

"Koncept pojmenovaný UP je minulostí, koncern VW však malý rodinný vůz stále vyvíjí," řekl na ženevském autosalonu začátkem března šéf automobilky Reinhard Jung.

"Bude na trhu od roku 2011 a velice intenzivně pracujeme na tom, abychom ho mohli nabídnout v nějakých rozměrech odpovídajících značce Škoda také našim zákazníkům," vysvětlil. Že v Mladé Boleslavi plánují na rok 2011 škodovku menší než fabia, znovu potvrdil Jung začátkem tohoto týdne.

Server Automotive News Europe však přinesl informace, že komponenty, které hodlá Volkswagen na malém voze použít, budou pro značky Škoda a Seat příliš drahé. Nejmenovaný inženýr koncernu serveru řekl: "Volby VW jsou téměř vždy pro Seat a Škodu moc drahé." Zaměstnanec, který si nepřál být jmenován, tak pravděpodobně patří k vývojářskému týmu jedné z těchto automobilek.

Volkswagen chce těchto malých vozů prodat ročně přes půl milionu kusů a varianty se značkami Seat a Škoda mají k tomuto číslu výrazně přispět. "Jenže inženýři VW se s námi moc nebaví ve chvílích, kdy se rozhoduje o komponentech," řekl zdroj.

Horst Mühl, výrobní šéf škodovky, odmítl pro Automotive News možné neshody komentovat. Podle něj během společných projektů vždy dochází k diskusím a je to proces s pozitivním vlivem na výsledný produkt. Koncern se prý bude snažit náklady na vývoj a výrobu nového modelu minimalizovat.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily VW a Škoda můžete koupit na www.automodul.cz

Mühl zároveň potvrdil, že komponenty jako nápravy, motory a převodovky zůstanou pro všechny chystané minivozy shodné, lišit se bude vnější design a ztvárnění interiéru. Design volkswagenu je prý dnes už hotov, Škoda a Seat by měli vzhledovou stránku dokončit během několika měsíců.

Kde je problém?

Chystaný volkswagen má být sice malý, ale na svou třídu neobvykle kvalitní a dobře vybavený vůz. Při premiéře studie UP! ve Frankfurtu v roce 2007 se hovořilo o základní ceně osm tisíc eur, později se mluvilo až o devíti tisících. Jenže Volkswagen pravděpodobně v poslední době hledá cesty, jak cenu maximálně snížit. A to nejen kvůli ekonomické krizi, ale i kvůli konkurenci.

Původní koncepce s motorem uloženým vzadu a pohonem zadních kol šla tedy k ledu a automobilka zvolila technicky a finančně méně náročné řešení "vše vpředu" (motor i poháněná náprava).

Na základě konceptu Up z roku 2007 vzniklo několik dalších studií a zrovna tak by mělo vzniknout hned několik různých vozů. Jen 3,45 m dlouhý minivůz měl vznikat ve tří i pětidvéřové variantě, zkrácené dvoumístné verzi a naopak také jako mírně větší Space Up. V jakých verzích nakonec malý volkswagen vznikne, ale zatím známo není.

Výroba: ve hře je i Bratislava

Možností, jak cenu stlačit, nemá koncern mnoho. Právě relativně drahé komponenty dávají malý prostor. Koncern se tak bude snažit ušetřit na výrobních nákladech a VW možná u finálního vozu obětuje část původně plánované marže. Varianty VW, Škoda i Seat se budou podle všeho vyrábět v jedné továrně.

Spekulovalo se sice o tom, že by se Up a další od něj odvozené vozy mohly vyrábět v některé z továren Škody, to by ale vyžadovalo nové investice do závodu. Koncern VW ale nemá ve svých závodech vytížené výrobní kapacity a tak se bude novinka vyrábět tam, kde budou zapotřebí nejmenší investice. Nově se mluví o bratislavské továrně automobilky - čtěte ZDE.

Při výrobě ve stejném závodě budou pochopitelně prakticky shodné náklady na výrobu každého vozu. Na karoserii nebo interiéru toho příliš Škoda nebo Seat neušetří a rovněž výbava malého vozu neskýtá tolik prostoru pro vyřazení některých prvků a výsledné zlevnění vozu.

Pokud tedy Volkswagen nakonec nasadí relativně nízkou cenu s nízkou marží, nebudou Škoda a Seat moci jít s cenou níž, jelikož by jednoduše prodávali pod cenou. To je ale proti politice koncernu – z prestižních důvodů musí být model VW dražší.

Mnoho otazníků

Celá záležitost je ale prozatím čirá spekulace. Zatím totiž neznáme koncovou cenu nového miniauta ani mnoho dalších faktorů. Je třeba možné, že Škodě přinese zisky i jinak. Pokud by se vůz vyráběl v jejím závodě, získá peníze za vnitrokoncernovou zakázku. Škoda také může pro malé auto vyrábět motory a převodovky. Jedním z adeptů je přeplňovaný motor 1,2 TSI.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Elektřiny pro auta do zásuvky bude málo, musí vyrůst jaderné elektrárny

Závod elektromobilů Wave 2017

Automobilky a politici se vzájemně plácají po zádech, jak skvělá bude budoucnost dopravy v podobě elektromobilů. Ale...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Najdete na iDNES.cz