Malý levný volkswagen prý může být pro Škodu moc drahý

Automobilka Volkswagen chce do roku 2010 odstartovat sériovou výrobu nového minivozu. Ten má mít i své varianty se značkami Seat a Škoda. Podle některých informací bude ale minivůz pro tyto značky příliš drahý. Hlasy ze zákulisí říkají, že ve vývojových týmech mohou panovat neshody.

Jedna z variant postavená na základech původního konceptu: Space UP! Blue | foto: Volkswagen

"Koncept pojmenovaný UP je minulostí, koncern VW však malý rodinný vůz stále vyvíjí," řekl na ženevském autosalonu začátkem března šéf automobilky Reinhard Jung.

"Bude na trhu od roku 2011 a velice intenzivně pracujeme na tom, abychom ho mohli nabídnout v nějakých rozměrech odpovídajících značce Škoda také našim zákazníkům," vysvětlil. Že v Mladé Boleslavi plánují na rok 2011 škodovku menší než fabia, znovu potvrdil Jung začátkem tohoto týdne.

Server Automotive News Europe však přinesl informace, že komponenty, které hodlá Volkswagen na malém voze použít, budou pro značky Škoda a Seat příliš drahé. Nejmenovaný inženýr koncernu serveru řekl: "Volby VW jsou téměř vždy pro Seat a Škodu moc drahé." Zaměstnanec, který si nepřál být jmenován, tak pravděpodobně patří k vývojářskému týmu jedné z těchto automobilek.

Volkswagen chce těchto malých vozů prodat ročně přes půl milionu kusů a varianty se značkami Seat a Škoda mají k tomuto číslu výrazně přispět. "Jenže inženýři VW se s námi moc nebaví ve chvílích, kdy se rozhoduje o komponentech," řekl zdroj.

Horst Mühl, výrobní šéf škodovky, odmítl pro Automotive News možné neshody komentovat. Podle něj během společných projektů vždy dochází k diskusím a je to proces s pozitivním vlivem na výsledný produkt. Koncern se prý bude snažit náklady na vývoj a výrobu nového modelu minimalizovat.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily VW a Škoda můžete koupit na www.automodul.cz

Mühl zároveň potvrdil, že komponenty jako nápravy, motory a převodovky zůstanou pro všechny chystané minivozy shodné, lišit se bude vnější design a ztvárnění interiéru. Design volkswagenu je prý dnes už hotov, Škoda a Seat by měli vzhledovou stránku dokončit během několika měsíců.

Kde je problém?

Chystaný volkswagen má být sice malý, ale na svou třídu neobvykle kvalitní a dobře vybavený vůz. Při premiéře studie UP! ve Frankfurtu v roce 2007 se hovořilo o základní ceně osm tisíc eur, později se mluvilo až o devíti tisících. Jenže Volkswagen pravděpodobně v poslední době hledá cesty, jak cenu maximálně snížit. A to nejen kvůli ekonomické krizi, ale i kvůli konkurenci.

Původní koncepce s motorem uloženým vzadu a pohonem zadních kol šla tedy k ledu a automobilka zvolila technicky a finančně méně náročné řešení "vše vpředu" (motor i poháněná náprava).

Na základě konceptu Up z roku 2007 vzniklo několik dalších studií a zrovna tak by mělo vzniknout hned několik různých vozů. Jen 3,45 m dlouhý minivůz měl vznikat ve tří i pětidvéřové variantě, zkrácené dvoumístné verzi a naopak také jako mírně větší Space Up. V jakých verzích nakonec malý volkswagen vznikne, ale zatím známo není.

Výroba: ve hře je i Bratislava

Možností, jak cenu stlačit, nemá koncern mnoho. Právě relativně drahé komponenty dávají malý prostor. Koncern se tak bude snažit ušetřit na výrobních nákladech a VW možná u finálního vozu obětuje část původně plánované marže. Varianty VW, Škoda i Seat se budou podle všeho vyrábět v jedné továrně.

Spekulovalo se sice o tom, že by se Up a další od něj odvozené vozy mohly vyrábět v některé z továren Škody, to by ale vyžadovalo nové investice do závodu. Koncern VW ale nemá ve svých závodech vytížené výrobní kapacity a tak se bude novinka vyrábět tam, kde budou zapotřebí nejmenší investice. Nově se mluví o bratislavské továrně automobilky - čtěte ZDE.

Při výrobě ve stejném závodě budou pochopitelně prakticky shodné náklady na výrobu každého vozu. Na karoserii nebo interiéru toho příliš Škoda nebo Seat neušetří a rovněž výbava malého vozu neskýtá tolik prostoru pro vyřazení některých prvků a výsledné zlevnění vozu.

Pokud tedy Volkswagen nakonec nasadí relativně nízkou cenu s nízkou marží, nebudou Škoda a Seat moci jít s cenou níž, jelikož by jednoduše prodávali pod cenou. To je ale proti politice koncernu – z prestižních důvodů musí být model VW dražší.

Mnoho otazníků

Celá záležitost je ale prozatím čirá spekulace. Zatím totiž neznáme koncovou cenu nového miniauta ani mnoho dalších faktorů. Je třeba možné, že Škodě přinese zisky i jinak. Pokud by se vůz vyráběl v jejím závodě, získá peníze za vnitrokoncernovou zakázku. Škoda také může pro malé auto vyrábět motory a převodovky. Jedním z adeptů je přeplňovaný motor 1,2 TSI.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...