Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Honda chystá nové skoro-auto, krabičku do měst bez chodců

  13:00aktualizováno  13:00
Japonská Honda ukázala další z vozítek ze segmentu, který je v poslední době na vzestupu. Malinký elektromobil je určen výhradně do městského provozu a mohl by konkurovat třeba čtyřkolce Renault Twizy.

Honda Micro Commuter Prototype | foto: Honda

Nazývat je auty je vlastně nesprávné, nicméně se zdá, že se s malými elektrickými vozítky budeme setkávat stále častěji. Vize automobilek jsou takové, že by se maličké a lehké elektromobily měly stát ideálními dopravními prostředky do přeplněných měst. Taková auta jsou určena jen k drobným pojížďkám po městě, na cestu mimo ně nemají ani dostatečný dojezd ani patřičnou výbavu.

Jakousi definicí městského elektrického vozítka je francouzský Renault Twizy. Japonská Honda mu teď možná chystá konkurenta, když představila prototyp nazvaný lakonicky Micro Commuter Prototype.

Auto bylo připraveno tak, aby vyhovovalo nově připravované japonské legislativě pro minivozítka. Tato nová kategorie by se měla zařadit pod v Japonsku oblíbené kei-cars, tedy malá auta, která jsou v Japonsku daňově zvýhodněna.

Zatímco kei-cars jsou vlastně obyčejná malinká osobní auta, která mohou mít maximální rozměry 3,4 × 1,48 × 2 metry (délka × šířka × výška) a motor s objemem nejvýše 660 kubických centimetrů a výkonem 47 kW, nová kategorie vlastně ani automobilová není.

I připravovaná japonská legislativa totiž odpovídá tomu, co Evropa označuje jako motorová vozidla kategorie L7. Česká legislativa má pro totéž označení LE a jde de jure o kategorii těžkých motorových tříkolek, tedy v podstatě o motocyklovou kategorii.

Honda Micro Commuter Prototype

Honda Micro Commuter Prototype

Spadají sem však i čtyřkolky (jiné než lehké, ty mají vlastní kategorii), které mají v nenaloženém stavu (a v případě elektromobilů bez baterií) hmotnost 400 kilogramů a maximální výkon motoru 15 kW.Právě tyto parametry nová malá Honda splňuje.

Oproti současným vozům této kategorie je vozítko zajímavé především uspořádáním interiéru. Je totiž variabilní a sedadla jsou v konfiguraci 2 + 1 pro převoz dvou dětí a jednoho dospělého nebo v klasickém dvoumístném uspořádání.

Honda pro svůj malý prototyp vyvinula novou platformu, nazvanou Variable Design Platform. Veškeré důležité komponenty jako baterie, motor a řídící jednotka jsou umístěny v zadní části podlahy vozu, takže zbytek auta jimi není konstrukčně definován a omezován.

Miniaturní elektromobil měří na délku 2 550 mm, široký je pouze 1 250 mm a výška je 1 445 mm. Maximální rychlost vozítka je 80 km/h a dojezd na jedno nabití lithium-iontových baterií je asi 60 km. Nabíjení trvá tři hodiny.

Honda začne svůj prototyp ukazovat veřejnosti počátkem roku 2013 a je docela možné, že po vzoru Renaultu i ona nabídne tento nový druh dopravního prostředku zákazníkům.

Podobně jako twizy asi ani případná sériová podoba této hondy nebude příliš levná. Je to daň za to, že je to víceméně experimentální vozidlo. V budoucnu by však podobná autíčka mohla být cenově velmi příznivá. Měla by totiž být jednoduchá na výrobu i údržbu a obejdou se bez spousty drahých řešení velkých automobilů.





Nejčtenější

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Fiat Ducato 3.0 č.29.
Fiat Ducato 3.0 č.29.

r.v. 2007, naj. 250 000 km, diesel
219 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.