Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Honda chystá nové skoro-auto, krabičku do měst bez chodců

  13:00aktualizováno  13:00
Japonská Honda ukázala další z vozítek ze segmentu, který je v poslední době na vzestupu. Malinký elektromobil je určen výhradně do městského provozu a mohl by konkurovat třeba čtyřkolce Renault Twizy.

Honda Micro Commuter Prototype | foto: Honda

Nazývat je auty je vlastně nesprávné, nicméně se zdá, že se s malými elektrickými vozítky budeme setkávat stále častěji. Vize automobilek jsou takové, že by se maličké a lehké elektromobily měly stát ideálními dopravními prostředky do přeplněných měst. Taková auta jsou určena jen k drobným pojížďkám po městě, na cestu mimo ně nemají ani dostatečný dojezd ani patřičnou výbavu.

Jakousi definicí městského elektrického vozítka je francouzský Renault Twizy. Japonská Honda mu teď možná chystá konkurenta, když představila prototyp nazvaný lakonicky Micro Commuter Prototype.

Auto bylo připraveno tak, aby vyhovovalo nově připravované japonské legislativě pro minivozítka. Tato nová kategorie by se měla zařadit pod v Japonsku oblíbené kei-cars, tedy malá auta, která jsou v Japonsku daňově zvýhodněna.

Zatímco kei-cars jsou vlastně obyčejná malinká osobní auta, která mohou mít maximální rozměry 3,4 × 1,48 × 2 metry (délka × šířka × výška) a motor s objemem nejvýše 660 kubických centimetrů a výkonem 47 kW, nová kategorie vlastně ani automobilová není.

I připravovaná japonská legislativa totiž odpovídá tomu, co Evropa označuje jako motorová vozidla kategorie L7. Česká legislativa má pro totéž označení LE a jde de jure o kategorii těžkých motorových tříkolek, tedy v podstatě o motocyklovou kategorii.

Honda Micro Commuter Prototype

Honda Micro Commuter Prototype

Spadají sem však i čtyřkolky (jiné než lehké, ty mají vlastní kategorii), které mají v nenaloženém stavu (a v případě elektromobilů bez baterií) hmotnost 400 kilogramů a maximální výkon motoru 15 kW.Právě tyto parametry nová malá Honda splňuje.

Oproti současným vozům této kategorie je vozítko zajímavé především uspořádáním interiéru. Je totiž variabilní a sedadla jsou v konfiguraci 2 + 1 pro převoz dvou dětí a jednoho dospělého nebo v klasickém dvoumístném uspořádání.

Honda pro svůj malý prototyp vyvinula novou platformu, nazvanou Variable Design Platform. Veškeré důležité komponenty jako baterie, motor a řídící jednotka jsou umístěny v zadní části podlahy vozu, takže zbytek auta jimi není konstrukčně definován a omezován.

Miniaturní elektromobil měří na délku 2 550 mm, široký je pouze 1 250 mm a výška je 1 445 mm. Maximální rychlost vozítka je 80 km/h a dojezd na jedno nabití lithium-iontových baterií je asi 60 km. Nabíjení trvá tři hodiny.

Honda začne svůj prototyp ukazovat veřejnosti počátkem roku 2013 a je docela možné, že po vzoru Renaultu i ona nabídne tento nový druh dopravního prostředku zákazníkům.

Podobně jako twizy asi ani případná sériová podoba této hondy nebude příliš levná. Je to daň za to, že je to víceméně experimentální vozidlo. V budoucnu by však podobná autíčka mohla být cenově velmi příznivá. Měla by totiž být jednoduchá na výrobu i údržbu a obejdou se bez spousty drahých řešení velkých automobilů.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Počty nehod v ČR rostou, po zastaralých silnicích jezdí stále víc aut

Ilustrační snímek

Počty dopravních nehod v České republice rostou. Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by ale měly...

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Najdete na iDNES.cz