Honda Micro Commuter Prototype

Honda Micro Commuter Prototype | foto: Honda

Honda chystá nové skoro-auto, krabičku do měst bez chodců

  • 0
Japonská Honda ukázala další z vozítek ze segmentu, který je v poslední době na vzestupu. Malinký elektromobil je určen výhradně do městského provozu a mohl by konkurovat třeba čtyřkolce Renault Twizy.

Nazývat je auty je vlastně nesprávné, nicméně se zdá, že se s malými elektrickými vozítky budeme setkávat stále častěji. Vize automobilek jsou takové, že by se maličké a lehké elektromobily měly stát ideálními dopravními prostředky do přeplněných měst. Taková auta jsou určena jen k drobným pojížďkám po městě, na cestu mimo ně nemají ani dostatečný dojezd ani patřičnou výbavu.

Jakousi definicí městského elektrického vozítka je francouzský Renault Twizy. Japonská Honda mu teď možná chystá konkurenta, když představila prototyp nazvaný lakonicky Micro Commuter Prototype.

Auto bylo připraveno tak, aby vyhovovalo nově připravované japonské legislativě pro minivozítka. Tato nová kategorie by se měla zařadit pod v Japonsku oblíbené kei-cars, tedy malá auta, která jsou v Japonsku daňově zvýhodněna.

Zatímco kei-cars jsou vlastně obyčejná malinká osobní auta, která mohou mít maximální rozměry 3,4 × 1,48 × 2 metry (délka × šířka × výška) a motor s objemem nejvýše 660 kubických centimetrů a výkonem 47 kW, nová kategorie vlastně ani automobilová není.

I připravovaná japonská legislativa totiž odpovídá tomu, co Evropa označuje jako motorová vozidla kategorie L7. Česká legislativa má pro totéž označení LE a jde de jure o kategorii těžkých motorových tříkolek, tedy v podstatě o motocyklovou kategorii.

Honda Micro Commuter Prototype

Spadají sem však i čtyřkolky (jiné než lehké, ty mají vlastní kategorii), které mají v nenaloženém stavu (a v případě elektromobilů bez baterií) hmotnost 400 kilogramů a maximální výkon motoru 15 kW.Právě tyto parametry nová malá Honda splňuje.

Oproti současným vozům této kategorie je vozítko zajímavé především uspořádáním interiéru. Je totiž variabilní a sedadla jsou v konfiguraci 2 + 1 pro převoz dvou dětí a jednoho dospělého nebo v klasickém dvoumístném uspořádání.

Honda pro svůj malý prototyp vyvinula novou platformu, nazvanou Variable Design Platform. Veškeré důležité komponenty jako baterie, motor a řídící jednotka jsou umístěny v zadní části podlahy vozu, takže zbytek auta jimi není konstrukčně definován a omezován.

Miniaturní elektromobil měří na délku 2 550 mm, široký je pouze 1 250 mm a výška je 1 445 mm. Maximální rychlost vozítka je 80 km/h a dojezd na jedno nabití lithium-iontových baterií je asi 60 km. Nabíjení trvá tři hodiny.

Honda začne svůj prototyp ukazovat veřejnosti počátkem roku 2013 a je docela možné, že po vzoru Renaultu i ona nabídne tento nový druh dopravního prostředku zákazníkům.

Podobně jako twizy asi ani případná sériová podoba této hondy nebude příliš levná. Je to daň za to, že je to víceméně experimentální vozidlo. V budoucnu by však podobná autíčka mohla být cenově velmi příznivá. Měla by totiž být jednoduchá na výrobu i údržbu a obejdou se bez spousty drahých řešení velkých automobilů.


Elektromobil