Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Malý smart je velkým hitem v USA

aktualizováno 
Až k jednomu roku se vyšplhaly čekací lhůty na malé dvousedadlové Smarty Fortwo ve Spojených státech. Německé minivozy se za oceánem prodávají od začátku tohoto roku a je o ně překvapivě velký zájem.

Smart ForTwo | foto: Smart

O vstupu na americký trh německá automobilka dlouhou dobu přemýšlela. Když se Američané začali kvůli rostoucí ceně benzinu poohlížet po menších autech, nastala správná chvíle. Tři čtvrtě roku po uvedení na tamní trh je z miniautíčka prodejní trhák.

Vedení automobilky Smart, která spolu s Mercedesem tvoří koncern Daimler,  je úspěchem vozu v USA překvapeno. "Na některých místech se čekací doba dostala až na jeden rok," řekl pro německý týdeník Automobilwoche Anders Jensen, šéf  Smartu.

Smart ForTwo

Loni automobilka vyrobila 103 tisíc aut, letos to však bude o desítky tisíc více. V ojedinělém dvousedadlovém vozítku se bude brzy prohánět už více než 20 tisíc amerických řidičů.

Se Smartem to přitom ještě před pár lety vypadalo všelijak. Koncem roku 2005 vůbec nebylo jasné, zda jeho výroba bude pokračovat. Ve hře byl i prodej značky. Ztráty dosahovaly miliard eur, každé auto, které sjelo z linek, prodělalo 4 000 eur. Analytici zpochybňovali vstup na americký trh.

Rozhodnutí přeplout oceán se však nyní ukazuje jako spásné. Američany neobvyklé dvousedadlové auto s délkou 2,7 metru zaujalo. Zabrala také prodejní taktika Smartu. Severoameričtí řidiči si v případě normálních aut většinou vyberou z toho, co má dealer právě na skladu. Zájemce o miniauto z Německa si však musí vůz objednat přes prodejce do továrny.

Smart ForTwo

Volí lakování, motor, výbavu. Jinými slovy auto konfiguruje. V Evropě zcela obvyklá procedura má u Američanů vzbudit dojem něčeho neobvyklého, individuálního. A proto zase tak nepřekvapí, že do Ameriky putují až na malé výjimky jen nejlépe vybavené smarty.

Jak to, že smart u Američanů zvyklých na velké koráby silnic schopné polykat 20 litrů benzinu na každých sto kilometrů uspěl? V USA vyletěly v posledních letech ceny paliv nahoru nesrovnatelně více než v Evropě. Hitem se staly hybridní pohony a jejich pionýr Toyota Prius.

A tak není divu, že se ani Smart nemíjí se zájmem. A třeba v čerstvém žebříčku nejekonomičtějších aut na americkém trhu mu patří lichotivé páté místo. Před ním jsou pouze hybridní pohony.

Dřívější myšlenky na zavření továrny vystřídaly v hlavách manažerů Smartu úvahy o stavbě další. V případě, že poptávka dále poroste, automobilce nic jiného nezbude.

Toyota iQ

Možná je ale lepší s novou produkční linkou ještě nějakou dobu počkat. Smart bude muset už za pár měsíců čelit své první vážnější konkurenci. Samozřejmě malých rozměrů. Bude jí Toyota iQ, která odveze až tři dospělé a k tomu jednoho malého pasažéra. Navíc přichází se zcela novým airbagem umístěným za zadními sedadly a chránícím při nárazu zezadu.

Toyota iQ

Toyota je přitom jen o 30 centimetrů delší než výhradně dvousedadlový Smart Fortwo s délkou 2,7 metru.
Na rozdíl od velkých západoevropských metropolí na českých silnicích zůstávají vozy značky Smart spíše "exoty". Letos se těchto malých, ale ne nejlevnějších vozítek prodalo v tuzemsku za prvních devět měsíců jen 75.

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.