Smart ForTwo

Smart ForTwo | foto: Smart

Malý smart je velkým hitem v USA

  • 22
Až k jednomu roku se vyšplhaly čekací lhůty na malé dvousedadlové Smarty Fortwo ve Spojených státech. Německé minivozy se za oceánem prodávají od začátku tohoto roku a je o ně překvapivě velký zájem.

O vstupu na americký trh německá automobilka dlouhou dobu přemýšlela. Když se Američané začali kvůli rostoucí ceně benzinu poohlížet po menších autech, nastala správná chvíle. Tři čtvrtě roku po uvedení na tamní trh je z miniautíčka prodejní trhák.

Vedení automobilky Smart, která spolu s Mercedesem tvoří koncern Daimler,  je úspěchem vozu v USA překvapeno. "Na některých místech se čekací doba dostala až na jeden rok," řekl pro německý týdeník Automobilwoche Anders Jensen, šéf  Smartu.

Smart ForTwo

Loni automobilka vyrobila 103 tisíc aut, letos to však bude o desítky tisíc více. V ojedinělém dvousedadlovém vozítku se bude brzy prohánět už více než 20 tisíc amerických řidičů.

Se Smartem to přitom ještě před pár lety vypadalo všelijak. Koncem roku 2005 vůbec nebylo jasné, zda jeho výroba bude pokračovat. Ve hře byl i prodej značky. Ztráty dosahovaly miliard eur, každé auto, které sjelo z linek, prodělalo 4 000 eur. Analytici zpochybňovali vstup na americký trh.

Rozhodnutí přeplout oceán se však nyní ukazuje jako spásné. Američany neobvyklé dvousedadlové auto s délkou 2,7 metru zaujalo. Zabrala také prodejní taktika Smartu. Severoameričtí řidiči si v případě normálních aut většinou vyberou z toho, co má dealer právě na skladu. Zájemce o miniauto z Německa si však musí vůz objednat přes prodejce do továrny.

Smart ForTwo

Volí lakování, motor, výbavu. Jinými slovy auto konfiguruje. V Evropě zcela obvyklá procedura má u Američanů vzbudit dojem něčeho neobvyklého, individuálního. A proto zase tak nepřekvapí, že do Ameriky putují až na malé výjimky jen nejlépe vybavené smarty.

Jak to, že smart u Američanů zvyklých na velké koráby silnic schopné polykat 20 litrů benzinu na každých sto kilometrů uspěl? V USA vyletěly v posledních letech ceny paliv nahoru nesrovnatelně více než v Evropě. Hitem se staly hybridní pohony a jejich pionýr Toyota Prius.

A tak není divu, že se ani Smart nemíjí se zájmem. A třeba v čerstvém žebříčku nejekonomičtějších aut na americkém trhu mu patří lichotivé páté místo. Před ním jsou pouze hybridní pohony.

Dřívější myšlenky na zavření továrny vystřídaly v hlavách manažerů Smartu úvahy o stavbě další. V případě, že poptávka dále poroste, automobilce nic jiného nezbude.

Toyota iQ

Možná je ale lepší s novou produkční linkou ještě nějakou dobu počkat. Smart bude muset už za pár měsíců čelit své první vážnější konkurenci. Samozřejmě malých rozměrů. Bude jí Toyota iQ, která odveze až tři dospělé a k tomu jednoho malého pasažéra. Navíc přichází se zcela novým airbagem umístěným za zadními sedadly a chránícím při nárazu zezadu.

Toyota iQ

Toyota je přitom jen o 30 centimetrů delší než výhradně dvousedadlový Smart Fortwo s délkou 2,7 metru.
Na rozdíl od velkých západoevropských metropolí na českých silnicích zůstávají vozy značky Smart spíše "exoty". Letos se těchto malých, ale ne nejlevnějších vozítek prodalo v tuzemsku za prvních devět měsíců jen 75.