Mercedes A

Mercedes A | foto: DaimlerChrysler

Malý-velký Mercedes poprvé oficiálně

  • 10
Jedno z nejzajímavějších a "nejchytřejších" aut poslední dekády - "áčko" od Mercedesu, už je na trhu sedmým rokem, nadešel tedy čas ke změně. Co přináší? Největší novinkou je třídveřová verze. V kombinaci s dvoulitrovým turbomotorem a sedmistupňovou automatickou převodovkou, bude z krotkého MPV zajímavé sportovní náčiní.

Aby si malý mercedes uchoval vtipně vymyšlenou konstrukci, nebylo možné příliš zasahovat do proporcí a základních linií karoserie.

I přes tato omezení ušili inženýři ve Stuttgartu druhé generaci Mercedesu A nad očekávání moderní a slušivý kabát.

Nespokojili se s pouhým faceliftem a přestavěli auto od podlahy...sendvičové podlahy.

"Áčko" šlo vždycky tak trochu proti konzervativním tvarům svých větších sourozenců s třícípou hvězdou na kapotě.

Duch a myšlenky zůstaly, mění se jen prostředky

Nová generace přebrala to nejlepší. Na pohled malé auto s mořem místa uvnitř, to vše zabalené do karoserie MPV.

Zvenku přibyly ráznější a dynamičtější linie. Neurčité tvary předchůdce jsou tytam, vše je jasně vytyčeno ostrými křivkami.

I přes problematické jízdní vlastnosti prvních kousků, které však nebyly oslnivé ani po následném přidání stabilizačního systému ESP a změnách na podvozku, se Mercedes třídy A zapíše do dějin. Díky neuvěřitelně chytrému interiéru, která z něj dělá "krále prostoru" si to zaslouží. Ostatním tak ukázal cestu.
Zmiňovanou sendvičovou podlahu nemá auto jen tak pro parádu. Má především ochránit cestující. Při čelním nárazu nedrtí motor nohy posádky, ale způsobně se zasune pod podlahu. Pohonná jednotka je skloněna pod úhlem 56/59 stupňů (vznětový/zážehový) a tak je jeho trajektorie dozadu-dolů předem určena. Řešení nejen jednoduše geniální, ale i praktické z hlediska požadavků na prostor.

V předchozí generaci bylo na výběr ze dvou délek jedné karosářské varianty. Pětidveřové MPV v krátkém provedení bylo dlouhé 3575 milimetrů, ve verzi long (s prodlouženým rozvorem) měřilo 3776 mm. Dvou délek se protentokrát, podle všeho, nenadějeme. Spekuluje se o tom, že prodlouženou verzi nahradí nová třída B.

***

Test Mercedesu A170 ve verzi Long si přečtěte TADY

***

I tak bude "malá hvězda" ve všech směrech větší než předchůdce: 3840 mm dlouhá, 1764 mm široká a 1593 mm vysoká.

Automobilka si s novou generací připravila jinou lahůdku. Sportovněji zaměřené zákazníky chce oslovit třídveřovou verzí.

S třídveřovým sportovním MPV zkoušel před nějakým časem uspět Renault. "Závodní dodávka" avantime ale bohužel neuspěla a po dvou letech výroby se z nabídky francouzského výrobce odporoučela. Uvidíme, jak si povede malý mercedes.

Typické auto pro ženu vyrážející do města nebo s kupou dětí na nákupy a pro celou rodinu na víkendový výlet. Přesně takový image "áčku" vyhovuje a sluší.

Kolik toho odveze? V základní konfiguraci by měl kufr pojmout asi 450 litrů zavazadel, po sklopení zadních dělených sedadel naroste na 1350 litrů. Za příplatek bude k mání tzv. Easy-Vario-Plus paket, který umožní vyndavat kromě řidičova, všechna sedadla, která v autě najdeme. To pak auto odveze až 2,75 dlouhá věci. Dohromady do něj půjde nacpat 1995 litrů nákladu.

Motor

objem (ccm)

max. výkon (kW/k)

max. toč. moment (Nm)

převodovka

Benzinové motory

A150*

1498

70/95

140

5 stupňová

A170

1699

85/115

155

5 stupňová

A200

2034

100/136

185

5 stupňová

A200 Turbo**

2034

142/193

280

6 stupňová

Naftové motory

A160 CDI*

1991

60/82

180

5 stupňová

A180 CDI

1991

80/109

250

6 stupňová

A200 CDI

1991

103/140

300

6 stupňová

*v nabídce koncem roku 2004
**v nabídce v polovině roku 2005

"Áčkový" mercedes bude v nabídce se sedmi pohonnými jednotkami. Čtyři z nich budou vyžadovat benzín, tři naftu. Všechny motory jsou čtyřválce, diesely jsou šestnáctiventilové common-raily a všechny tři mají shodný objem 1991 ccm.

Malé překvapení se koná u benzinových jednotek - všechny jednotky, od 70kW "jedna-pětky" po přeplňovaný dvoulitr jsou pouze osmiventilové. Mercedes v případě zážehových agregátů prokázal maximální vynalézavost ve jménu úspor. Všechny mají stejný blok válců se stejným vrtáním 83 mm a kompresním poměrem 11:1, liší se pouze zdvihem.

Motory budou spolupracovat s pěti nebo šestistupňovou manuální převodovkou. Za příplatek bude k mání sedmistupňový automat Autotronic. Bezestupňový mechanismus řadí plynule bez ztráty točivého momentu a bez nepříjemného cukání při řazení. Řadit bude možno buď manuálně, nebo nechat vše na elektronice (na výběr je z režimů normal a sport).

Do autosalonů pro něj poběží nejprve němečtí řidiči, ti údajně ještě "naslepo" před oficiální pařížskou autosalonovou premiérou. První kousky dorazí k zákazníkům s podzimem. Na třídveřový model budou muset počkat až na konec roku. Nejlevnější  Mercedes A 150 bude stát 17 632 euro.

 

A150

A170

A200

A160 CDI

A180 CDI

A200 CDI

Třídveřová verze

17 632

19 140

20 532

19 024

20 532

24 302

Pětidveřová verze

18 502

20 010

21 402

19 894

21 402

25 172

Ceny jsou v eurech

,