Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Malým dieselům kralovala fabia

aktualizováno 
- Nízká spotřeba nafty, prostorná karoserie, výborný podvozek a tichý motor - to jsou rozhodující vlastnosti, které ze Škody Fabia 1.9 SDI Classic udělaly vítězku redakčního srovnávacího testu malých vozů s dieselovými motory. Na druhé místo porota dosadila Volkswagen Polo 1.9 SDI, třetí příčku si rozdělil Peugeot 206 1.9 D XR s Fiatem Punto 1.9 D. Poslední skončila naftová Škoda Felicia 1.9 D LX. Ta zároveň byla nejlevnějším účastníkem testu, protože je k dostání za necelých 290 000 korun. Naopak nejdražším z hodnocených vozů byl Volkswagen Polo, jehož cena začíná na částce 371 600 korun.

Ani vítěz testu však od devítičlenné poroty nesklízel jen chválu. Největší slabinou Škody Fabia 1.9 SDI se v porovnání s konkurencí ukázal méně pružný motor. Podle měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) patří fabia v porovnání elasticity ve srovnávané pětici k podprůměru. To ale je jediná větší slabina naftové fabie, neboť její motor SDI naopak zaručuje jednu z nejnižších spotřeb paliva a posádku neruší ani jeho hluk.

Polo byl střídmější
Porota složená ze čtyř motoristických novinářů a dalších pěti zkušených řidičů zahrnula novou dieselovou škodovku slovy chvály. „Fabia má nejlepší podvozek, dobré brzdy, je prostorná na zadních sedadlech a může se pochlubit i dobrým dílenským zpracováním, shrnuje pozitiva automobilu Jakub Stehlík, redaktor pořadu Jízda České televize.

Dvěma směry nastavitelný volant ve voze navíc řidiči zaručí, že si vždy najde komfortní pozici. „Jen mohutná střední část přístrojové desky může někoho tlačit do pravé nohy, podotýká další člen poroty, designér Jan Prokop. „Má-li někdo možnost přesedlat mezi fabií a Peugeotem 206, nemůže se mu líbit strohá přístrojová deska ve škodovce, hodnotí porotkyně Erika Hlaváčková, žena s praxí řízení nákladních automobilů.

Přes to všechno zvítězila Škoda Fabia 1.9 SDI Classic o čtyři body před koncernovým bratrem, zmodernizovaným Volkswagenm Polo 1.9 SDI. Jak označení napovídá, poháněl oba vozy stejný motor z produkce firmy Volkswagen.
O více než metrák lehčí polo však ukázalo, v čem je výhoda méně robustního vozu.

 Malý volkswagen nejenže dosáhl při měření v ÚSMD lepších časů, ale také na zkušebním okruhu spotřeboval méně nafty než stejně motorizovaná fabia. Naopak u škodovky porota ocenila lepší odhlučnění kabiny, kterou u Pola SDI zaplavuje typické vrčení dieselu.

V ceně chyba nebyla
Stejně jako u fabie porota chválila dobré zpracování volkswagenu. Při pohledu do podkladových materiálů s cenami srovnávaných vozů však často z úst hodnotitelů zaznělo: „Nemáte u pola chybu? Opravdu je o tolik dražší? Vždyť nemá skoro nic v základní výbavě!

Za nemenší handicap u pola porotci označili v porovnání s ostatními vozy malý, a navíc špatně přístupný kufr. „Z vozíku nedosáhnu pořádně přes vysokou hranu na dno k zavazadlům, hlásí Martin Kovář, který auta porovnává pohledem tělesně postiženého motoristy.

Na zadních sedadlech nenabízí volkswagen tolik místa jako malé vozy z Mladé Boleslavi, ve své kategorii je průměrný. Ačkoliv měla porota na letišti v Panenském Týnci u Slaného, kde se test uskutečnil, k dispozici jen třídveřovou verzi malého volkswagenu, pracovníci ÚSMD proměřili polo pětidveřové.

To proto, aby výsledky byly zcela srovnatelné. Přestože Volkswagen Polo jezdí na podvozku o generaci starším ve srovnání se Škodou Fabia, nelze si stěžovat na jízdní vlastnosti německého vozu.

Peugeot zklamal v krizi
O poznání nejistěji se v jízdních zkouškách choval Fiat Punto 1.9 D, který společně s Peugeotem 206 1.9 D obsadil v hodnocení poroty třetí příčku. Malý peugeot přitom porotu svými jízdními vlastnostmi doslova zklamal.

„Dlouho se zdá, že ani peugeot nemá problémy, ale jakmile se dostaví kritická situace, přestane záď vozu řidiče poslouchat a automobil je špatně ovladatelný, popisuje nervózní chování francouzského výrobku porotce Ivan Zatyko, jenž pracuje jako automobilový zkušební technik.

Společnou třetí příčku zaujal italský i francouzský vůz kvůli odlišným nedostatkům. Fiat Punto měl slabší výsledky dynamických měření ze zkušebny ÚSMD, horší dojem zanechalo také výrobní zpracování. „Hlavně koženka na zadní části předních sedadel působí lacině, říká televizní redaktor Jakub Stehlík.

Chudě se jeví rovněž přístrojový panel italského vozu, jemuž chybí nejen otáčkoměr, ale i teploměr chladicí kapaliny. Fiat spotřeboval na zkušebním okruhu nejvíc nafty a měření vnitřního prostoru v ÚSMD ukázalo, že nabízí nejmenší komfort cestujícím na zadních sedadlech v oblasti kolen.

Naopak k trumfům italského vozu patří nejobjemnější kufr, chválu poroty získal i dvoustupňový elektrický posilovač řízení. Přesto to Fiatu Punto nestačilo na lepší než třetí až čtvrtou příčku.

Těžkopádná, ale laciná
Na stejném místě s puntem zůstal Peugeot 206, jehož největším záporem jsou už zmíněné jízdní vlastnosti. „Já jsem měla už před testem jasno, že moje srdce získá právě peugeot. Jeho vnitřní i venkovní design je v této konkurenci nedostižný, říká porotkyně Erika Hlaváčková.

Ačkoliv má motor Peugeotu 206 1.9 D ze srovnávaných vozů největší výkon (51 kilowattů/70 koní), jeho dynamika je podle měření v ÚSMD jen průměrná, což platí také pro spotřebu tohoto vozu. Experti ze zkušebny naměřili peugeotu také delší brzdnou dráhu než u většiny ostatních.

Porota si stěžovala na dlouhou dráhu řadicí páky. Ze srovnání prostoru na zadních sedadlech vyšel peugeot stejně jako polo - na škodovky nemá, ale v zahraniční konkurenci obstojí. Poslední ve srovnávacím testu MF DNES skončila Škoda Felicia, která však několika sledovaným kritériím kralovala.

Je nejprostornější, ve zkušebně byla v jízdních zkouškách nejpružnější a ve srovnání ceníků je nejlevnější. Uvedené klady však zastínily těžkopádné jízdní vlastnosti, vyšší spotřeba, špatné ovládání, horší řazení a slabší brzdy. To jsou vlastnosti, které dokazují, že po technické stránce stojí mezi felicií a konkurencí propast jedné až dvou generací.

Další řekne čas
Tolik k bezprostřednímu srovnání pětice malých aut, které pohání naftový motor. Kromě hodnocení pohonných jednotek, podvozků a prostornosti interiérů hraje důležitou roli i to, jak rychle ztratí jednotlivé vozy na ceně, kolik stojí jejich pojištění a jak drahé jsou náhradní součástky. V takových parametrech vycházejí nejlépe vozy z Mladé Boleslavi a v jejich vzájemném porovnání je lepší levnější felicia.
Na jednu otázku však srovnávací test neodpoví: který z vozů bude nejméně poruchový, a tak vysaje nejméně peněz z peněženky jeho majitele? To s jistotou ukáže až čas.

 

Nová Škoda vyhrála také u motoristické veřejnosti

Škoda Fabia s motorem 1.9 SDI nejvíc zaujala ve srovnávacím testu malých dieselů také porotce - zástupce motoristické veřejnosti. Potvrdila tím svoje celkové prvenství v redakčním hodnocení pěti automobilů, když body získávala především nízkou spotřebou a výbornými jízdními vlastnostmi. Poslední místo v žebříčku sestaveném z názorů řidičů různých zkušeností i zájmů obsadila Škoda Felicia, která však pořád má lidem co říci díky svým prostorovým možnostem a nejnižší ceně ze srovnávaných vozů.
IVAN ZATYKO, 36 let, zkušební technik automobilů, má za sebou přes půl milionu kilometrů, vlastní Volkswagen Passat 1.9 TD: 1. Peugeot 206, 2. Škoda Fabia, 3. Volkswagen Polo, 4. Fiat Punto, 5. Škoda Falicia. "Rozdíly na prvních čtyřech místech vidím minimální. Z Peugeotu 206 jsem měl nejlepší pocit, působil na mě dojmem většího auta a byl prostě jiný než ostatní vozy. Fabia má výborný podvozek, ale už ne tak pružný motor. Proto se musí častěji řadit, pak se chová dobře. Polo je pohodlný vůz se špatně přehlednými ukazateli rychlosti, punto má fantastickou výhodu v možnosti přepnout posilovač řízení na městský cyklus. I tak je ovládání přesné, dál je vůz pozoruhodný prostorem a zajímavým designem, byť není tak extravagantní jako peugeot. Škoda Felicia je samozřejmě stará, ale je třeba vzít v úvahu fakt, že stojí o 80 tisíc korun méně než Volkswagen Polo."
JAKUB STEHLĺK, 33 let, redaktor pořadu Jízda v České televizi, najel zhruba 300 tisíc kilometrů, má Tatraplan 600, Tatru 613 a Trabant 601: 1. Škoda Fabia, 2. Fiat Punto, 3. Volkswagen Polo, 4. Peugeot 206, 5. Škoda Felicia. "I přes výhrady k nevlídnému interiéru a špatně přístupnému kufru má fabia nejlepší podvozek, výborné brzdy a mimořádně úsporný motor. Punto je po všech stránkách velmi vyvážený vůz, ale v mých očích ztrácí kvůli ne vždy perfektnímu dílenskému zpracování a žíznivějšímu motoru. Polu sedne motor SDI snad ještě lépe než fabii, i facelift se povedl. Celkově dobrý dojem však kazí malý a hůř využitelný kufr a také vysoká prodejní cena. Peugeot se hodně naklání v zatáčkách a v mezních situacích je hůř ovladatelný. Překvapivě živý motor a nízká pořizovací cena nemůže u felicie vyvážit fakt, že vůz už mnoho parády nenadělá."
MARTIN KOVÁŘ, 33 let, poradce ministra práce a sociálních věcí, jako tělesně handicapovaný motorista absolvoval na 400 tisíc kilometrů s ručně ovládaným řízením, jezdí s BMW 325 TDS: 1. Škoda Fabia, 2. Škoda Felicia, 3. Fiat Punto, 4. Volkswagen Polo, 5. Peugeot 206. "Auta hodnotím podle toho, jak mohou posloužit handicapovaným motoristům. Felicia sice má starou koncepci, ovšem z hlediska obestavěného prostoru, ceny a užitných vlastností vůbec může z posuzovaných vozů nejlépe posloužit tělesně postiženým. Však také v těchto kruzích je v provedení kombi nejkupovanějším autem. U moderní fabie nelze neocenit výborný podvozek. Punto má kvalitně obestavěný vnitřní prostor a velký kufr, který je - podobně jako u fabie - dobře přístupný.
VLADIMĺR PETRUŠ, 44 let, správce internetových motoristických stránek, na kontě má 400 tisíc kilometrů, jezdí se Škodou Felicií: 1. Fiat Punto, 2. Škoda Fabia, 3. Peugeot 206, 4. Volkswagen Polo, 5. Škoda Felicia. "Fabii bych rád dal díky výborným jízdním vlastnostem a příznivé spotřebě na první místo, ovšem strohý interiér mladoboleslavského vozu se mi hrubě nelíbí. A protože řidič tráví v autě hodně času, přikládám právě interiéru značný význam. Fiat Punto sice bere trochu víc, ale jinak je to celkově příjemný a pohodlný automobil. Peugeotu 206 vytýkám nepříjemně dlouhou dráhu řadící páky. U pola si kladu otázku, zda image značky VW skutečně stojí za ty peníze. Navíc mě nepříjemně překvapily přední stírače jezdící až na sloupek a zadní stírač poskakující jako u favoritu z roku 1994."
JAN PROKOP, 27 let, majitel designérské firmy, najel 300 tisíc kilometrů, vlastník Toyoty Avensis: 1. Peugeot 206, 2. Škoda Fabia, 3. Volkswagen Polo, 4. Fiat Punto, 5. Škoda Felicia. "Nejlepší design i z hlediska vnitřního prostoru má Peugeot 206, který je ale zvlášť v plném zatížení a na mokru poněkud nestabilní. Fabie se nejvíc z hodnocených vozů blíží vyšší třídě, ovšem její polstrování dveří i sedaček připomíná materiál na košile. Určitě na něm budou ulpívat nečistoty. Interiér pola je zajímavý, neotřelý a originální, ale použité materiály působí lacině. Volant je sice vzhledově pěkný, ale tenký, zklamala mě malá čitelnost budíků. Fiat Punto bych si raději koupil v benzinové verzi. Navíc mám výhrady k technickému zpracování - u málo jetého testovaného vozu už nefunguje páka výškově stavitelného sedadla."
ERIKA HLAVÁČKOVÁ, 27 let, tlumočnice a řidička nákladních automobilů, absolvovala kolem 300 tisíc kilometrů, má Peugeot 205: 1. Peugeot 206, 2. Škoda Fabia, 3. Fiat Punto, 4. Volkswagen Polo, 5. Škoda Felicia. "Peugeot 206 se mi velmi líbí, a jak se říká - skvěle padne do ruky. Škoda, že jinak výborné fabii výrobce nedal hezčí interiér. Volkswagen mě ničím zvláštním nezaujal, u staré felicie je dobrá cena."
LUKÁŠ KUČERA, 23 let, vysokoškolský student ekonomie, najel asi 180 tisíc kilometrů, jezdí se Škodou Octavia svých rodičů: 1. Peugeot 206, 2. Volkswagen Polo, 3. Škoda Fabia, 4. Fiat Punto, 5. Škoda Felicia. "U peugeota oceňuji kvalitu zpracování a hezký design, lepší by mohla být jeho ovladatelnost. Polo má příjemný interiér, ale zklamala mě cena a zastaralý vnější vzhled. U fabie mi velmi vadí pravé noze překážející středový panel, naopak oceňuji jízdní vlastnosti, proti ceně nic nemám. Punto má pěkný design, kritiku zaslouží závady, které vůz měl už během testu, chybějíci otáčkoměr a nemožnost objednat dělené zadní sedadlo. U felicie bych se vážně zamýšlel, zda koupit diesel, nebo levnější benzinové provedení. Asi bych se právě kvůli ceně rozhodl pro benzin.

Hodnocení testovaných vozů zástupci motoristické veřejnosti

vůz/typ cena (Kč) body
1. Škoda Fabia 1.9 SDI Classic 339 900 29
2. Peugeot 206 1.9 D XR 349 000 26
3. Fiat Punto 1.9 D 339 900 21
4. Volkswagen Polo 1.9 SDI 370 000 19
5. Škoda Felicia 1.9 D LX 289 900 10
Poznámka: v hodnocení znamená 1. místo 5 bodů, 2. místo 4, 3. místo 3, 4. místo 2 a 5. místo 1 bod
Pramen: MF DNES

 

Škoda Fabia 1,9 SDI Classic

Škoda Felicia 1,9 D LX

Peugeot 206 1,9 D XR

VW Polo 1,9 SDI

Fiat Punto 1,9 D

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.