Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Máme stará auta a jezdíme stále častěji

  16:34aktualizováno  16:34
Kdyby všichni obyvatelé České republiky chtěli najednou odjet svými osobními auty pryč, cestovali by v každém voze zpravidla tři lidé. Vozidel je v republice 3,6 milionu. A mají v průměru 14 let! Češi navíc neradi dodržují dopravní pravidla.

Švýcarský Luzern se pyšní tím, že má největší dopravní muzeum v Evropě. Česká republika může bohužel kontrovat tím, že její silnice jsou zase největším skanzenem automobilových veteránů pod širým nebem. Průměrné stáří osobních automobilů, které v současné době jezdí v České republice, je téměř čtrnáct let.

Více než polovina tuzemských vozů už je v provozu deset let a více. V loňské statistice švédského automobilového svazu, která nás přiřadila ke čtrnácti západoevropským zemím, jsme jednoznačně obsadili poslední místo. Nejrozšířenějším automobilem na domácích silnicích, každým desátým, je Škoda 120. Průměrné stáří tohoto modelu přesahuje dvacet let.

Éru socialistického motorismu pamatuje i čtvrt milionu škodovek řady 105 a desítky tisíc trabantů či žigulíků. Proč taková vizitka není pro Čechy příliš lichotivá, vysvětluje Vendula Horáková z Hasičského záchranného sboru v Pardubicích. "Ukazuje se to pokaždé, když při haváriích vyprošťujeme lidi z nabouraných vozů. Zatímco nové modely mají mnohem lépe konstruované bezpečnostní prvky, staré škodovky dopadnou katastrofálně."

Jak starými auty jezdíme
* Celkem je v České republice registrováno 3 563 014 automobilů. Jejich průměrný věk je 13,65 roku.
* vozidla ve věku 10 až 15 let
22,57 %
* vozidla ve věku nad 15 let
35,87 %
* vozidla ve věku 5 až 10 let
21,44 %
* vozidla ve věku 2 až 5 let
12,81 %
* vozidla mladší než 2 roky
7,31 %
Více aut jen někomu
Když na konci roku 1989 padl komunistický režim, jezdily v České republice dva miliony a tři sta tisíc osobních automobilů. Na konci loňského roku jich bylo o jeden milion a tři sta tisíc více. Jenže nové vozy přibývají jen někomu. Před čtrnácti lety vlastnilo automobil pětapadesát procent domácností. Nyní to je však jen o pět procent více. "Ukazuje se, že přírůstek aut směřuje hodně do rodin, které už jiné auto mají," vysvětluje nepoměr sociolog Milan Tuček. Dále je potřeba započítat i služební auta, která řada lidí využívá k soukromým účelům.

Ale tyto vozy ve výkazu domácností nefigurují. Pro ty, kterým připadá, že v posledních letech zhoustl provoz na domácích silnicích více, než kolik by odpovídalo nárůstu evidovaných osobních automobilů, má Tuček po ruce další vysvětlení. "Je potřeba si uvědomit, že za minulého režimu stálo plno aut přes týden v garáži. Lidé byli zvyklí s nimi jezdit jen o víkendech na chalupu. Teď je používáme na každodenní dojíždění do práce a to se na intenzitě silničního provozu musí projevit," říká sociolog Tuček, který se zkoumáním českých domácností dlouhodobě zabývá.

Pražanům stačí dvě místa
S nejhustším provozem se musí vypořádávat Praha. Zatímco v jiných regionech připadají na jeden automobil tři pasažéři, Pražané by se bez problémů vešli jen na přední sedadla svých vozů. Na opačném konci tabulky se umístil Olomoucký kraj, kde lidé teoreticky využívají auta nejlépe. Jedním vozem tu v přepočtu jezdí tři až čtyři lidé. Praha vychází nejlépe z přehledu průměrného stáří automobilů, které v hlavním městě nedosahuje ani jedenácti a půl roku. To na Jindřichohradecku, kde jsou na tom ze všech okresů nejhůř, jsou v provozu auta téměř osmnáctiletá. V posledních letech přibyly na silnicích ženy-řidičky. "Potvrzuje to, že auto se z kategorie luxusního zboží přesunulo ke každodennímu užívání," uvedl Tuček.

Jakými auty jezdíme

automobil počet prům. stáří procent

Škoda 120

341 972

20,27

9,37

Škoda Favorit

296 127

12,16

8,12

Škoda Felicia

276 342

 5,90

7,57

Škoda 105

245 325

20,61

6,72

Škoda Felicia Combi

103 374

5,84

2,83

Škoda Octavia

91 863

3,81

2,46

Škoda Forman

89 742

10,20

2,52

Škoda Fabia

85 211

1,87

 2,34

Škoda 100

69 198

 30,36

1,90

Ford Escort

63 964

10,85

1,75

VW Golf

57 611

12,82

 1,58

Trabant

 53 410

 28,75

 1,46

VAZ 2101

 47 668

 27,38

 1,31

Opel Astra

46 918

6,46

1,29

Renault 19

41 660

11,38

1,14

VW Passat

37 066

8,96

1,02

Ford Fiesta

35 562

10,63

0,97

Fiat Uno

32 453

15,21

0,89

Škoda 110

32 428

28,63

28,63

Peugeot 205

 32 387

14,91

0,89

 Opel Corsa

 31 179

7,05

0,85

Opel Vectra

 31 033

8,93

0,85

ŠkodaFabia Combi

29 862

1,63

0,82

Škoda 125

28 855

14,28

0,79

   
Dodržování dopravních předpisů nepatří k bontonu

Nejvíce nehod v Česku způsobují sami řidiči svou nepozorností a zbrklostí. Při řízení telefonují, přejíždějí do nesprávných pruhů nebo nedávají přednost v jízdě.
Praha - Každý rok na silnicích zahyne třináct set lidí. Může za to hlavně chování řidičů. "Dodržování pravidel silničního provozu u nás nepatří k bontonu," říká Václav Špička z Autoklubu České republiky.

Jak to myslíte?
To je takový náš přístup. Když se sejdou chlapi v hospodě, jeden druhému se chlubí tím, kolik je jeho rekord na tachometru, případně jak se mu podařilo ošálit policisty. Bohužel ještě žádná vláda nepřišla na to, že těch třináct set mrtvých na silnicích ročně je průšvih.

Statistika dopravních nehod v roce 2002
* 190 718 dopravních nehod přišlo skoro na devět miliard korun
* na silnicích zahynulo 1314 lidí, což je o 100 více než loni
* chodci zavinili 2192 nehod, každý sedmý byl pod vlivem alkoholu
* v obcích se každý rok stane 73 % všech nehod
* téměř 18 tisíc řidičů loni z místa nehody ujelo
* přes sedm tisíc nehod ročně způsobí zvířata
Češi tedy při řízení nehledí na bezpečnost?
Takto jednoznačně se to říci nedá. Hodně se toho v uplynulých letech změnilo k lepšímu. Například alkohol za volantem se objevuje už méně. Veřejnost má k opilým řidičům jasný nevybíravý postoj. Lidé si také oblíbili dětské autosedačky. A to i když v roce 2000 poslanci označili povinnost dětských autosedaček za asociální.
Každý rok získá řidičský průkaz asi tři sta tisíc lidí. Jak tedy vlastně řídíme?
Teď jezdí asi pět milionů řidičů. Mezi nimi jsou velké rozdíly. Čeští šoféři se dají rozdělit na takzvané "sváteční" a "vyježděné". Například ženy mají velmi dobré předpoklady k tomu, aby se staly dobrými řidičkami, protože nemají tendence se předvádět a podobně, jenže bohužel jim není přáno tolik za ten volant usednout.
Existují také rozdíly mezi venkovskými a městskými řidiči?
Postoj k pražským řidičům je takový, že jsou agresivní a málo tolerantní. K jejich stylu jízdy je však nutí i podmínky, jezdí v hustším provozu a musí reagovat svižněji. Venkovští lidé obvykle jezdí na krátké vzdálenosti a nejsou zvyklí na tak hustý provoz. V tomhle je důležitá tolerance. Když se venkovan dostane do Prahy a v přejíždění z pruhu do pruhu evidentně tápe, neměl by se stát terčem agrese.
Kde se u nás stává nejvíce nehod?
Statisticky v Praze. Ale zase je tu nejméně smrtelných úrazů. Jde především o drobné srážky v dopravních zácpách. Kritické je to ve středních Čechách a na severní a jižní Moravě. Tam řidiči nejčastěji jezdí pod vlivem alkoholu.
Jak je to ve světě? Jsme horší řidiči než cizinci?
Nemyslím, že by byli Češi horší než třeba západoevropští turisté. Úroveň je asi srovnatelná. Naši řidiči jsou vždycky hrozně překvapení, že v zimě je sníh a náledí. Používání zimních pneumatik a řetězů nemáme ještě úplně osvojené.

Škody 105 a 120 byly poslední modely z produkce mladoboleslavské automobilky, které měly motory za zadní nápravou.

V provedení GLS - tedy na první pohled odlišená chromovanými parádičkami - byla vrcholným provedením.

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.