Mnichovské předměstí Garching je ve světě automobilů a motoristického sportu pojmem.
Pravě zde, pár kilometrů od bavorské metropole sídlí společnost BMW M GmbH, která stojí za vznikem těch nejúžasnější modelů s modrobílou vrtulí na kapotě, sportovních derivátů s tradičním emblémem "M".
Na pracovišti divize M, na kterém obvykle panuje příjemná rodinná atmosféra, bylo začátkem dubna nebývale rušno. Několik desítek evropských motoristických novinářů přijalo pozvání automobilky a do areálu na Daimlerstrasse si přijelo prohlédnout ty nejvýznamnější "emkové" novinky pro letošní rok.
Historie velkého rychlého MBMW M GmbH je sportovní divize automobilky BMW. Společnost vznikla v roce 1972 z tehdejší BMW Motorsport GmbH, která v šedesátých a sedmdesátých letech zajišťovala sportovní aktivity mnichovské automobilky. Původně jí tvořilo jen osm zaměstnanců, o 15 let později už zaměstnávala přes 400 osob. Historicky prvním modelem společnosti je model BMW M 3,0 CSL, který získal celkem sedm titulů v evropském mistrovství cestovních vozů a zvítězil i při vytrvalostním závodě 24 hodin na okruhu Nürburgring. Koncem sedmdesátých let začala divize M upravovat a ladit i sériové automobily BMW. Prvním vozem s označením M byl automobil BMW M1, který byl oficiálně představen v roce 1978 na autosalonu v Paříži. V moderní historii se společnost zabývá výrobou sportovních modelů odvozených téměř od celé výrobní řady, výjimku tvoří pouze řada 7 a modely X1 a X3 |
Vedle takřka aprílové verze M3 pick-up a sedanu M3, který po důkladné odtučňovací kůře shodil několik set kilogramů čisté váhy, tu byly k vidění i nejnovější produkční modely M3 GTR a 1M Coupé.
Hlavní lákadlem bylo odhalení nové generace modelu M5. Concept M5 se za necelé dva týdny představí publiku na mezinárodním autosalonu v Šanghaji.
Stejně jako předchozí M, i pátá generace je postavená na bázi sériové verze BMW řady 5, tentokrát s kódovým označením F10. Design konceptu nese rysy charakteristické pro modely "velkého M" a působí velmi věrohodně.
Produkční verze, která se pravděpodobně představí na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu, se vizáží asi příliš nezmění.
Na karoserii z tužky Adriana van Hooydonka, který v roli šéfdesignéra automobilky nahradil kontroverzního Chrise Bangla, přibyly tradiční atributy. Vpředu jej od konfekční "pětky" odlišuje nárazník se třemi mohutnými otvory pro přívod vzduchu k motoru a brzdám, vzadu čtveřice kruhových koncovek výfuku, stylizovaný nárazník s integrovaným difuzorem a decentní spoiler na víku zavazadlového prostoru.
Na bocích prozrazují potenciál vozu mřížky na předních blatnících nebo speciální dvacetipalcová kovaná kola s lesklým černým nástřikem.
Pod kapotou se objeví upravený agregát známý z modelů X5 M a X6 M. Dosavadní atmosférický desetiválec o objemu 5,0 litru tedy nahradí přeplňovaný motor V8 M Twin Power Turbo o objemu 4,4 litru. Bližší specifikace výrobce prozatím tají, potvrzeno je jen navýšení výkonu oproti "emkovým" SUV.
V kuloárech se spekuluje o výkonu v rozmezí 580 - 600 koní (X5 M a X6 M mají 555 koní). Neméně působivá bude také dynamika. Předchozí, srovnatelně velká Banglova M5 měla pod kapotou 500 koní a stovku pokořila za 4,7 vteřiny. Pátá generace by měla být podle předpokladů ještě o dvě až tři desetiny hbitější. Oproti předchozí generaci M5 má být ale až o čtvrtinu úspornější.
Brutální výkon motoru bude přenášen skrze sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DCT na zadní kola s pneumatikami Michelin Pilot Super Sport o rozměru 295/30 ZR20. Přední pláště mají rozměr 265/35 ZR20, oproti předchozí generaci jsou tedy o 1 centimetr širší, mají o 5 procent nižší profil a v průměru jsou o palec větší. Bližší technická data stejně jako stylistika interiéru budou patrně známa až na podzim, kdy by měla být zahájena sériová výroba.