Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mapa silnic smrti: životy zachraňují hlavně auta a mobily

  15:36
Nejvíce nebezpečných silnic je ve Středočeském, Libereckém a Olomouckém kraji. Vyplývá to z rizikové mapy silnic, jejíž aktuální verzi uveřejnila firma AF-Cityplan, která se specializuje na dopravní inženýrství. Ukazuje se, že obětí nehod ubývá, ale spíše zásluhou bezpečnějších aut.

Silnice by neměla řidiče překvapit. Odborníci říkají, že "mají odpouštět". | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Na jihozápadě Čech dva úseky, zato ve středních Čechách pět a v malém Libereckém kraji tři. Při pohledu na rizikovou mapu silnic je zřejmé, že vyšší šanci šťastně dojet mají lidé v jižní části Česka. Mapa se pravidelně tvoří v programu hodnocení bezpečnosti silnic EuroRAP. Porovnává se počet nehod na silničním úseku o průměrné délce 20 km s hustotou provozu. Aktuální verzi právě zveřejnili experti z Ústředního automotoklubu a firmy AF-CityPlan.

INFOGRAFIKA

MAPA SILNIC SMRTI - ZDE

V Česku se zatím mapují rizika jen na dálnicích a silnicích I. třídy. Vysoký počet tragických a vážných nehod vzhledem k intenzitě provozu mají například silnice I/43 u Lanškrouna, I/46 na okraji Olomouckého kraje nebo I/14 z Trutnova k hranicím s Polskem.

Naopak třeba obávaná a zatracovaná dálnice D1 je hodnocena jako komunikace s nízkým a středně nízkým rizikem. Dálnice jsou však obecně relativně velmi bezpečné, protože jsou široké, přehledné a téměř na nich nehrozí čelní střety. 

Rizikové okresky 

"Hlavním problémem jsou křivolaké silnice s ostrými zatáčkami. Přibývá ale i počet překážek u silnic dostatečně nechráněných svodidly. K nástrahám pro řidiče patří i nově vysazované stromy nebo billboardy," popsal Jiří Landa z AF-CityPlan.

"Silnice by neměla řidiče překvapit. Naopak by měl být včas varován, že se bude něco měnit, a měl by mít čas se tomu včas přizpůsobit," vysvětluje Landa.

Dalšími vadami jsou například výškové vlny, pilíře mostů, křižovatky bez připojovacích a odbočovacích pruhů nebo špatně umístěné autobusové zastávky. Úpravy, které by zvýšily bezpečnost motoristů, by podle Landy vyšly na statisíce korun na kilometr.

Zatím se však podle Landy se zvyšováním bezpečnosti tuzemských komunikací příliš mnoho neděje. Je sice znát drobný úbytek nehod s nejtěžšími následky, ale to se děje spíše samovolně, než že by se v tuzemsku na nejnebezpečnější komunikace přidávaly další bezpečnostní prvky.

Hodnocení silnic je cennou informací pro správce pozemních komunikací. Podle Landy se však bezpečnost cest zvyšuje jen pomalu. Problém vidí experti i v častých změnách vlád. "Novým politikům pokaždé musíme spoustu věcí  vysvětlovat," poznamenal Miroslav Fiřt z Ústředního automotoklubu.

Nejbezpečnější jsou dálnice

Bezpečnost silnice měří speciální systém. Po analýze konkrétní komunikace v terénu se v kanceláři přidají policejní statistiky nehodovosti.

Havárií se smrtelnými následky v Česku dlouhodobě ubývá. Za tři čtvrtletí letošního roku zemřelo na silnicích 436 lidí, což je vůbec nejnižší číslo od roku 1970.

Nejbezpečnějším typem silnic v Česku jsou dálnice, na které při započtení množství projíždějících vozidel připadá 4,5krát méně nehod než na silnice prvních tříd.

"Že dnes máme méně mrtvých, není zásluhou řidičů. Agresivity za volantem přibývá, ale v žigulíku bez airbagu měla nehoda fatálnější následky. Jezdíme v bezpečnějších autech," popsal dopravní znalec Aleš Vémola. Podle něj hrají roli i mobily, díky nimž se člověk u nehody okamžitě dovolá lékařské pomoci.

Chování řidičů je problémem i podle Landy. Některé silnice prvních tříd, jako je například trasa z Železného brodu na Tanvald nebo z Mělníka na Českou Lípu, svou členitostí lákají zejména motocyklisty k riskantní jízdě, což se podle dopravního odborníka odráží i v počtu závažných a smrtelných nehod motorkářů v těchto úsecích. Fatální následky nehod navíc podle něj zhoršují zastaralá svodidla, která by měla být vyměněna za jiný typ, mnohem přátelštější k řidičům havarovaných motocyklů.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...