Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Marea: velký fiat za malé peníze

  13:49aktualizováno  13:49
Typová řada marea, která spatřila světlo světa v druhé polovině roku 1996, nahradila ve výrobním programu nepříliš úspěšné modely tempra a tempra station wagon a zároveň se stala vlajkovou lodí po již zastaralém modelu croma. Z výroby se marea odporoučela v roce 2003.
Fiat Marea

Fiat Marea - Po mechanické stránce nemá vůz oproti konkurenci nějak výrazné prohřešky. Verze s dieselovými motory mají sníženou životnost přední nápravy, benzínoví zástupci zase mají často hlučnější rozvody a jsou náročnější na spotřebu maziv. | foto: iDNES

Marea se vyráběla v provedení sedan nebo jako prostorné kombi označené weekend.

Obě karosářské varianty vycházejí z podvozkové platformy svých starších sourozenců bravo / brava, díky větším vnějším rozměrům se však řadí mezi vozy střední třídy.

Karoserie

Charakteristická oblá příď s úzkými světlomety nezapře svůj původ v autech roku 1996 (bravo / brava). Ladné boční linie sedanu i kombíku plynule navazují na nízkou přední část.

Sedan při pohledu zezadu vyniká elegantním pojetím zavazadlového prostoru s atypicky řešenými skupinovými světly, které jsou překryty čirým plastem.

Dominantou verze Weekend jsou robustní zadní dveře s lepeným sklem, které po stranách hladce přechází ve skupinová světla. Za pozornost stojí i výklopný zadní nárazník s nosností 250 kg, který snižuje spodní nákladovou hranu zavazadlového prostoru na minimum, navíc umožňuje převážet i velmi dlouhé předměty.

Výbava
Fiat Marea a Marea Weekend se podle typu motoru prodával ve třech verzích výbavy.

Standardní výbava SX (pro motory 1,6i a 1,9TD 75) zahrnuje:

čelní airbag řidiče, posilovač řízení, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání, imobilizér, rádio s kazetovou mechanikou a čtyřmi reproduktory, mlhová světla, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, tónovaná skla, ostřikovače světel, zadní sedadlo s loketní opěrkou dělené v poměru 2/3, nárazníky v barvě karoserie, boční ochranné lišty, podélné střešní nosiče (pouze u kombi)

Výbava ELX (pro motory 1,6i Automatic, 1,8i a 1,9TD 100) navíc zahrnuje:

protiblokovací systém (ABS), elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek, výkonnější autorádio s kazetovou mechanikou, přípravou pro CD měnič, ovládáním na volantu a šesti reproduktory 

Špičková verze HLX (pro motory 2,0i a 2,4TD 125) obsahuje navíc:

čelní airbag spolujezdce, automatickou klimatizaci s pylovým filtrem, elektrické ovládání zadních oken, dálkově ovládané centrální zamykání, alarm + imobilizér s plovoucím kódem, patnáctipalcová kola z lehkých slitin s pneumatikami 195/55 R15, volant a řadící páku potaženou kůží v barvě interiéru, sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, boční ochranné lišty v barvě karosérie

Tyto údaje se týkají vozů vyrobených v letech 1996 až 1998. Novější modely mohou mít výbavu bohatší o boční airbagy, vyhřívaná přední sedadla, nezávislé topení atd.

Interiér

Vnitřní prostor lze hodnotit jako velmi nadčasový. Bez ohledu na dobu jeho vzniku ani dnes nijak výrazně nezaostává za svými konkurenty a jeho tvary ladí s nevšedním designem celého vozu.

Bohatě prosvětlenému vnitřnímu prostoru vévodí mohutný středový panel ve tvaru včelího úlu, který obsahuje integrovaný radiopřijímač, otočné ovladače ventilace či klimatizace a výdechy ventilační soustavy.

Přístrojový štít je dobře přehledný, veškeré ovladače jsou umístěny na obvyklých místech. Výškově nastavitelný volant díky mohutnému věnci umožňuje pevné a jisté držení. Pohodlná přední sedadla mají dobré boční vedení a ani při dlouhodobé jízdě nezpůsobují únavu. Podobně koncipovaná je i zadní řada sedadel, i když správného pohodlí se zde dostane pouze dvojici pasažérů.

Vystupování a nastupování na přední i zadní sedadla je díky velkému úhlu otevírání dveří poměrně snadné. Zavazadlový prostor je dostatečně objemný jak u sedanu (430 litrů), tak u verze kombi (500 až 1560 litrů).

Motory a převodovky

Se staršími sourozenci bravo / brava mají obě marey shodné i pohonné jednotky. Výjimku tvoří agregát 1,4i 12V, který vzhledem ke svému výkonu v nabídce pro Mareu chybí.

Vrcholem nabídky je naopak dvoulitrový pětiválec se čtyřventilovou technikou známý z modelu bravo HGT a vznětový pětiválec o objemu 2,4 l. Všechny agregáty (s výjimkou motoru 1,9TD 75) se vyznačují vysokým výkonem, zajišťujícím vozům velmi dobré dynamické vlastnosti.

Kroutící moment je tradičně přenášen na přední nápravu pomocí pětistupňové manuální nebo čtyřstupňové samočinné převodovky (u verze 1,6i ELX Automatic). Krátká řadící páka manuální převodovky má poměrně dlouhý chod a ne zcela přesnou kulisu, což znemožňuje rychlé a sportovní řazení.

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti jsou vyvážené a vzbuzují důvěru v aktivní bezpečnost vozu. Na kvalitních vozovkách má marea dobrou směrovou stabilitu, v zatáčkách se příliš nenaklání a v extrémních situacích je mírně nedotáčivá.

Při přejíždění příčných nerovností dochází je marea lehce nestabilní. Podvozek je tradičně tvrdší, ale vlivem prodlouženého zadního převisu (u sedanu o 180 mm, u kombi o 277 mm) nabízí nepoměrně vyšší cestovní komfort než starší sourozenci bravo / brava.

Brzdy na přední nápravě kotoučové a na zadní bubnové (u verze HLX kotoučové) se vyznačují rychlým nástupem a velkou účinností, při opakovaném brzdění však mají tendenci vadnout.

Ceny vybraných náhradních dílů

Čelní okno    

5 700

Přední nárazník 

7 551

Přední blatník

3 635

Přední světlomet 

7 600

Zadní sdružené světlo

2 672

Přední tlumič pérování 

3 650 – 3 900

Koncový díl výfuku (včetně středového dílu)

10 970 – 20 000

Přední brzdové destičky

1 750 – 1 900

ceny podle AUTO VAVŘINEC



Testovanou mareu 2,0i 20V v provedení HLX si současný majitel pořídil jako novou v srpnu roku 1997 za cenu přesahující 650 tisíc korun. Po sedmiletém provozu má vůz najeto pouze 60 tisíc kilometrů.

Na první pohled vypadá ve skvělé kondici a není divu. Po celou dobu byl totiž pečlivě garážovaný, v zimním období se využíval velmi sporadicky a se sněhem a solí se téměř nesetkal. Také před agresí kartáčů mycích linek byl ušetřen.

Fiat odvedl velký kus práce, aby napravil špatnou reputaci vozů vyráběných v osmdesátých a devadesátých letech (a do jisté míry se mu to podařilo), přesto ale zůstaly novým modelům některé charakteristické neduhy.

Zkušenosti s mareou

Majitel testovaného vozu se svým fiatem spokojený, ani on se však nevyhnul drobným problémům. První neduhy se projevily po ujetí 15 tisíc kilometrů. Na přístrojové desce začala bez příčiny problikávat kontrolka ABS a problém byl definitivně vyřešen až po druhé návštěvě autoservisu.

Po mechanické stránce zatím s vozem nebyly problémy, drobné potíže ale vyplynuly z horší kvality zpracování. Zhruba po dvou letech provozu se z předního nárazníku začal samovolně odlupovat metalický lak, následovaly problémy s cvakajícími panty předních dveří, velmi rychle se začal vybíjet akumulátor.

Většina drobných závad byla odstraněna, přesto se objevují další drobné nedostatky, které mají původ v již zmíněné kvalitě zpracování.

Další návštěvy servisu měly povahu spíše předepsaných servisních intervalů. Ve čtyřiceti tisících kilometrech bylo auto přezuto do nových předních pneumatik, o deset tisíc později následovala i výměna brzdového obložení na předních kolech. V posledních měsících o sobě dávají vědět ložiska zadních kol, jejich výměna bude tedy nevyhnutelná.


PLUSY & MINUSY 

plusy

+příznivá pořizovací cena
+nevšední tvar karoserie
+prostorný interiér
+pohodlná sedadla
+velký zavazadlový prostor (u verze kombi)
+bohatá standardní výbava
+jednoduché a funkčně uspořádané ovládání
+výkonné pohonné jednotky
+bezproblémové jízdní vlastnosti
+velmi ostré brzdy (u verze HLX)
+dobrá antikorozní ochrana
+velký úhel otevírání dveří
+množství odkládacích prostorů a kapes
+malá oblíbenost u zlodějů

minusy

-nepřesné spasování některých plastových dílů interiéru a jejich povrzávání
-větší poruchovost ovladačů
-závady na elektroinstalaci
-nepřesné řízení při jízdě po nerovné vozovce
-odloupávání barvy z lakovaných nárazníků
-menší životnost přední nápravy u verzí se vznětovými motory
-vadnoucí brzdy (u verze SX)
-omezený výhled dopředu vlivem mohutného A-sloupku
-velký poloměr otáčení (u verze HLX TD 125 – 11,5 metru)
-horší dynamické vlastnosti verze 1,9TD 75
-volnější kulisa řazení
-horší pověst italských vozů na našem trhu

V autobazaru se neohřeje

Podobné stanovisko k Fiatu Marea zaujímá i Tomáš Lachout, šéf výkupu v autobazaru AAA. Podle jeho názoru je marea zajímavá ojetina a to především z důvodu příznivých pořizovacích nákladů. Cenový rozdíl mezi menší bravou a mareou je dnes prakticky smazán a zákazník tak dostane kus auta navíc.

Oproti menším a stejně drahým konkurentům je marea zajímavá i z hlediska pohodlí a bezpečnosti. Elegantní karosérie totiž nabízí poměrně dobře obestavěný prostor, již v základní verzi je vůz vybaven airbagem řidiče a nezřídka jsou k vidění i exempláře se čtyřmi airbagy a protiblokovacím systémem ABS.

Podobný názor má pan Lachout i na slabá místa italského vozu. I pro něho je největším nedostatkem nižší úroveň řemeslného zpracování, z kterého pramení většina drobných i závažnějších problémů. Mezi ty nejčastější prý patří uvolněné a rachtající plasty, nefunkční ovladače, lámající se páčky a kličky, bez problémů často není ani elektroinstalace vozu.

Po mechanické stránce nemá vůz oproti konkurenci nějak výrazné prohřešky. Verze s dieselovými motory mají sníženou životnost přední nápravy, benzínoví zástupci zase mají často hlučnější rozvody a jsou náročnější na spotřebu maziv. Ochranu proti korozi hodnotí Tomáš Lachout jako velmi dobrou.

Fiat Marea je v českých autobazarech poměrně nevšedním artiklem. Mnoho nových vozů se u nás neprodalo a ani dovezených ojetin není mnoho. Své kupce si obvykle najde velmi rychle, protože za cenu sedm let staré Škody Felicie lze pořídit stejně starou mareu, tedy prostornější a luxusnější automobil s podstatně hodnotnější výbavou a vzhledem.

Největšímu zájmu ze strany kupců se podle předpokladů těší karosářské verze kombi vybavené vznětovými motory. Nejmenší zájem je naopak o sedany s dvoulitrovým pětiválcem. Mezi největší konkurenty na trhu s ojetinami patří Opel Vectra, Ford Mondeo nebo Renault Laguna. Ceny Fiatu Marea se dle stáří a motorizace pohybují v rozmezí 110 a 350 tisíc korun.

Fiat Marea a Marea Weekend v číslech

Rozměry      

Fiat Marea

Fiat Marea Weekend

Délka (mm)

4 390   

 4 490

Šířka (mm)

1 740   

 1 740

Výška (mm)

1 420 – 1 450*

1 495 – 1 500*

Rozvor (mm)

 2 540   

2 540

Rozchod kol vpředu (mm)

1 470 – 1 480*

1 470 – 1 480*

Rozchod kol vzadu (mm)

1 430 – 1 455*

1 430 – 1 455*

Objem zavazadlového
prostoru (l)

 430   

500 – 1 560

Rozměr pneumatik   

175/70 R14 / 185/65 R14 / 195/55 R15*

* V závislosti na výbavě a motorizaci

Motory

Motor

počet válců/ventilů

výkon kW (k)

max. rychlost (km/h)sedan/kombi

zrychlení 0-100 km/h (s)sedan/kombi

spotřeba  (l/100km)sedan/kombi

1,6i 16V

4/16

76 (103)

187/185

10,7/11

8,3/8,4

1,8i 16V

4/16

83 (113)

195/193

9,9/10,7

8,4/8,5

2,0i 20V

5/20

108 (147)

207/205

8,8/9,5

9,8/10,0

1,9 TD

4/8

55 (75)

167/165

15,4/15,4

6,4/6,5

1,9 TD

4/8

74 (101)

180/179

11,2/11,2

6,7/6,8

2,4 TD

5/10

91 (124)

195/193

9,9/9,9

7,5/7,7

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.