Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vynález s českou stopou. Unikátní autosedačka s airbagem chrání celé tělo

Exkluzivně
Patnáct let o ní snil, teď se může Martin Poš pochlubit. Majitel a vizionářský guru německé firmy Cybex představuje dětskou autosedačku s airbagem, první svého druhu na světě. Celotělový vzduchový vak pomáhalo vyvíjet i české studio firmy.

„Otázkou nikdy nebylo jestli, ale spíše kdy,“ popisuje Martin Poš. „Po celá desetiletí patří airbagy ve vozidlech k základním bezpečnostním prvkům, které chrání dospělé pasažéry před vážnými zraněními v případě nehody. Již od založení společnosti Cybex v roce 2005 jsme měli vizi autosedačky, která tuto technologii zpřístupní i dětem,“ tak vznikla sedačka Anoris T i-Size.

Charismatický muž, který rád připomíná své české kořeny, se naparuje, že předběhl zbytek světa: „Teď nás budou deset let dohánět.“ Právě tak dlouho vývoj sedačky trval, vlastně ještě o kus déle. Jak se v ní sedí, zatím nevíme, dítě jsme do ní ještě usadit nemohli. Měli jsme však exkluzivní příležitost vidět její crashtest, přímo v sídle Cybexu v německém Bayreuthu. Vše samozřejmě zafungovalo na jedničku, takže si je Poš jistý, že se bude moci chlubit další výbornou od německého autoklubu ADAC, jehož testy sedaček pro děti platí za nejpřísnější na světě. 

Však v Cybexu vede tým jejich vývojářů Franz Peleska, který kdysi v autoklubech Německa a Rakouska metodiku testů tvořil. Z crashtestů Cybex ve vlastních laboratořích podle standardů ADAC naměřil, že jeho přelomová novinka poskytne o 50 % více ochrany než běžné dětské autosedačky instalované po směru jízdy, a překonává i ty otočné, orientované proti směru jízdy.

Polštář, který láme nosy

Ale zpátky k Anorisu, přeci jen je třeba vysvětlit, proč si Poš vzal v době, kdy Cybex v roce 2005 zakládal, do hlavy, že autosedačku s airbagem vytvoří. Aby bylo jasno: airbag, který známe z auta, není žádný měkký polštář, právě naopak, ze střetu s ním jsou běžné zlomené nosy a monokly. Přeci jen takový vzduchový vak vystřeluje obrovskou rychlostí, aby co nejdřív zbrzdil pohyb cestujícího. To je totiž hlavní úkol airbagu (a třeba i bezpečnostního pásu): zabránit, aby se tělo pasažéra nekoordinovaně pohybovalo interiérem vozu. Je třeba ho co nejvíc udržet v sedačce ve standardní poloze, jen pak ho ochrání ostatní bezpečnostní prvky vozu, třeba pevná karoserie.

A proč tedy chtěl nadělit pražský rodák Poš airbag taky dítěti? Tady je třeba osvětlit další věc, tentokrát o dětských sedačkách. Děti vám samozřejmě řeknou, že jsou prima ty potahy se zvířátky, a taky se v ní dobře spí, když si je o co opřít hlavu. Hlavní, proč je to bezpečnostní sedačka, je ovšem to, že usadí malé tělo dítěte výš, právě do oblastí, kde fungují bezpečnostní prvky vozu nejlíp. 

Nejjednodušeji se to popíše na sedačce po směru jízdy, do které se poutá větší dítě klasickým bezpečnostním pásem vozu. Kdyby sedělo bez sedačky, vedl by mu pás přes krk a pravděpodobně by mu ani pořádně nepřitáhl pánev, s dětskou sedačkou se dostane hlava a trup výš, vlastně se vycpe prostor mezi jeho tělem (zády, pánví a nohama) a sedačkou, a mrňous má pak hlavu přibližně ve výšce méně urostlého dospělého. Však si pak taky děti chválí, že vidí líp z oken vozu přes vysoké boky karoserie.

„Bezpečnostní pásy a airbagy automobilů jsou navrženy tak, aby chránily dospělé, nikoli menší děti. Poloha dítěte musí být vyvýšena, aby ho bezpečnostní pás vozidla mohl správně zajistit. Dodatečná boční ochrana je také kriticky důležitá, dítě je totiž příliš malé na to, aby jej dostatečně ochránily boční airbagy vozu,“ shrnuje Klara Daumová, mluvčí Cybexu.

Dětská sedačka Cybex s airbagem po crashtestu

Idea Martina Poše ovšem vyžaduje ještě další vysvětlování. Zakladatel Cybexu si vymyslel, že chce dříve otočit dítě se sedačkou z protisměrného uchycení. Mimino v takzvaném vajíčku (ideální poloha z pohledu ochrany při čelním nárazu) totiž vzadu výrazně odvádí pozornost řidiče za volantem. A právě airbag v sedačce umístěné po směru jízdy má za úkol dítěti poskytnout minimálně stejnou ochranu jako v protisměrné sedačce. „Sedačka, ve kterém dítě sedí po směru jízdy, poskytne řidiči interakci prostřednictvím zpětného zrcátka a zároveň poskytuje dítěti uklidňující výhled na rodiče,“ komentuje Daumová a uvádí, že studie TÜV z roku 2017 ukázala, že 94 % dotázaných rodičů začalo vozit své dítě čelem dopředu dříve, než jim bylo doporučeno výrobcem. „Jinými slovy, celý průmysl se zavázal přepravovat děti proti směru jízdy, ale rodiče ne – a tu praktičnost a pohodlí spojované s cestováním po směru jízdy chtějí co nejdříve,“ shrnuje Klara Daumová.

Na obrázcích vidíte, že vývojáři Cybexu airbag integrovali do bezpečnostního polštáře (pultíku) zapínaného dvoubodovým pásem, je tam srolovaný a nafukuje ho stlačený plyn.

Martin Poš zdůrazňuje, že je to celotělový airbag, v případě nehody se nafoukne, stabilizuje tak nejen hlavu, ale celý trup, udrží dítě v sedačce, aby bylo v požadované poloze a zabránilo nežádoucímu dopřednému pohybu. Především jde o hlavu, kterou mají děti větší v poměru k tělu než dospělí, je třeba ji zbrzdit co nejdříve, aby nedošlo k poranění krční páteře. Vzduchový vak zbrzdí hlavu dítěte zhruba na poloviční vzdálenosti než v sedačce bez něj.

Nejnáročnějším úkolem bylo vytvořit algoritmus, který přesně nadávkuje čas, rychlost nafouknutí a další parametry při nárazu tak, aby sedačka poskytla co největší ochranu. Na konkrétní technické otázky Martin Poš odpovídá rezolutně: „Nechceme napovídat konkurenci, ať si sami namáhají hlavy.“ Prozradí jen, že v sedačce je šest až sedm senzorů, které hlídají mimo jiné zapnutí pásu, obsazenost sedačky, zpomalení a další parametry.

„Objem nafouknutého airbagu je vyžadován v takovém rozsahu, aby pokryl velikost autosedačky a výškové rozpětí věkové kategorie, pro kterou je autosedačka určena. V případě nehody vede aktivace airbagu k tomu, že bezpečnostní pult ve zlomku sekundy zdvojnásobí svou velikost tak, aby bezpečně ochránil celé tělo dítěte,“ popisuje Klara Daumová. „Autosedačka je vhodná pro děti s výškou od 76 centimetrů. Model lze velmi snadno přizpůsobit dle individuálního růstu dítěte a lze jej používat do dosažení výšky 115 centimetrů nebo maximální hmotnosti 21 kilogramů, což zhruba odpovídá věku šesti let. Oproti běžným autosedačkám s bezpečnostním pultem či instalací proti směru jízdy, které jsou standardně navrženy pro děti do čtyř let, tak Anoris T i-Size prodlužuje dobu vhodnou pro užívání autosedačky o dva roky,“ uvádí.

Celou elektroniku sedačky živí tužková baterka, která má podle Franze Pelesky vydržet aspoň celou éru přepravy jednoho dítěte, když se vybije, dá to uživateli vědět kontrolka, jednoduše ji pak vymění.

Popředu x pozadu

Crashtest

Proč, když v hlavním textu vyzdvihujeme to, že jde o „posměrnou“ sedačku, se crashtest provádí pozadu? Franz Peleska vysvětluje, že je to v autoprůmyslu běžně používaný test, „obrácený“ je kvůli standardizaci a opakovatelnosti: na figurínu při něm působí stejné síly jako při nárazu popředu, v této konfiguraci ovšem hrozí méně nekoordinovaných pohybů těla při dopředném nárazu, takže je pro potřeby analýzy funkčnosti airbagu lepší.

Při vývoji provedl Peleskův tým desetitisíce simulací i fyzických testů, při pohledu na fotky po crashtestu vás třeba napadne, že museli myslet i na to, že dítě v sedačce různě hýbe rukama, a skoro určitě je na polštář s airbagem složí, dá se taky čekat, že mu na něj spadne hlava, když usne. To všechno museli při vývoji a testování zohledňovat.

„Airbag má po nafouknutí vždy stejný objem. Tvar a velikost airbagu je navržena tak, aby chránila různé křivky i velikost těla. Naše testy prokázaly, že tento systém neškodí mladším dětem, ale přesto maximálně chrání i nejstarší pasažéry, pro které je Anoris T i-Size velikostně vhodná,“ dodává Daumová.

Peleska dokonce sebevědomě prohlašuje, že by ani nevadilo, kdyby sedačka byla na předním sedadle vozu a aktivoval se airbag v přístrojovce i ten v sedačce najednou. Poš ovšem radí čelní airbag na místě spolujezdce při takovém použití vypnout. Podmínkou je, aby byla možnost sedačku upevnit do standardizovaných isofixových ok v sedadlech vozu. Anoris je už podle názvu sedačka s „nohou“ ukotvující ji zapřením do podlahy vozu podle standardu i-size.

A česká stopa na závěr: na vývoji sedačky se podílelo výrazně i české vývojové centrum Cybexu, hlavně na tom zapeklitém algoritmu, kdy a jak airbag nafouknout. Museli třeba absolutně zajistit, aby airbag neaktivoval úder dětskou pěstičkou s dudlíkem. Martin Poš ilustruje, jak jeho firma s novinkou předběhla dobu: například v zámoří teď musí americkým úřadům vysvětlit, co taková sedačka s airbagem je, tamní legislativa ji totiž nezná a nepočítá s ní. Anoris T má do Česka dorazit koncem listopadu 2021 za ceníkovou cenu 17 590 Kč.

Dva airbagy zachytí hlavu

Konkurence

Firma Maxi-Cosi představila svou sedačku s airbagem jménem AxissFix Air v roce 2018. Sedačka určená pro děti od 4 měsíců do 4 let (od 9 do 18 kg, od 61 do 105 cm) je v prodeji za podobné peníze jako novinka Cybexu. 

Filozofie a fungování sedačky firmy patřící do kanadského koncernu Dorel je trochu jiná než u Cybexu. V případě srážky se airbagy umístěné v ramenních chráničích popruhů nafouknou do 0,05 sekundy. „To redukuje sílu působící na krk dítěte až o 55 % ve srovnání se standardní dětskou autosedačkou orientovanou ve směru jízdy. Airbagy se automaticky vypustí po 1 sekundě od srážky,“ popiduje Maxi-Cosi.

Sedačka pracuje se systémem spuštění airbagů zabudovaným do zadní části autosedačky, napojeným na kazetu CO2. Systém detekuje kolizi za 0,015 sekund. Nafouknutím airbagů v ramenních chráničích studeným vzduchem se jemně zafixuje hlavička dítěte.

Maxi-Cosi AxissFix Air
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Alfa Romeo nemá na jména štěstí. S poetickým Duettem ustoupilo dezertu

20. dubna 2024

Přejmenovat model poté, co jej slavnostně představíme? Patálie, kterou Alfa Romeo řeší s aktuálním...

Na mosteckém okruhu řádila porsche, zazářil terénní speciál i Carrera GT

20. dubna 2024

O prodlouženém velikonočním víkendu bylo v Mostě opravdu rušno. Jen den poté, co na zdejší autodrom...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...