Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Po úzké lesní cestě v rychlosti 165 km/h s Martinem Prokopem

aktualizováno 
Mít tak proutěný košík a pevnější boty, určitě by se tady perfektně sbíraly houby. Úzká, hodně tvrdá lesní cesta, žádné bláto, upravený les. Prostě pověstný rakouský pořádek. Klid ruší jen blížící se neidentifikovatelný zvuk. A hodně hlasitý.

Měl jsem jít radši na houby, říkám si, když uprostřed rakouských lesů míjím v křoví zaparkovanou sanitku. Posádka nudně listuje časopisem a čeká na nějakou prácičku. Jen abych jim záminku k výjezdu neposkytl já, přeji si.

Na pozvání českého zastoupení automobilky Ford mě při tréninku sveze na sedadle spolujezdce česká hvězda za volantem Fiesty WRC Martin Prokop.

Pohledná slečna mi strká do ruky kuklu a v druhé nervózně svírá helmu. "Tak šup, šup, oblíkat, auto už vyjelo ze spodního startu testovacího okruhu a za pár vteřin je tady." Při představě, co mě čeká a nemine, se pokouším o úsměv.

Měla pravdu. S řevem rozčileného tygra se mezi stromy vynořuje závodní speciál  pilotovaný továrním jezdcem. Má sice taky helmu, ale i tak je vidět, jak se potutelně usmívá a brousí si zuby na dalšího zelenáče.

Vrátit už to nejde, tak zachovám fazonu a pomáhám viditelně otřesenému kolegovi na místě spolujezdce vystoupit ze stísněného kokpitu. Na zpáteční cestu usedám tedy na jeho místo já.

Nepřezujeme pneumatiky?

Jako jogín se protahuji mezi trubkami ochranného rámu a usedám do skořepiny závodní sedačky. Technik mě poutá pětibodovým pásem tak silně, že se nemůžu ani nadechnout.

Na sedadle spolujezdce ve Fordu Fiesta WRC, za volantem Martin Prokop

Na sedadle spolujezdce ve Fordu Fiesta WRC, za volantem Martin Prokop

Jiný technik řeší u druhých dveří něco s řidičem. Škoda, že slyším přes interkom něco o poslední jízdě na této sadě gum. Chce se mi vstoupit do debaty s nápadem, že by asi bylo lepší je vyměnit hned, že klidně počkám. To už se ale auto dává do pohybu a moji poznámku přehlušuje řev tří set koní.

Před chvílí jsem tudy šel pěšky a málem si vyvrátil kotník o šutry na cestě a roztrhal kalhoty o trní. Teď sedím téměř na podlaze výztuhami vycpaného auta a hystericky zapírám nohy o nášlapy pod přístrojovkou.

Zatím volně zrychlujeme. Dvojka. Trojka. Ještě se mi vybavuje větička z miniškolení před jízdou: "Hlavně nohama nezapněte stěrače nebo ostřikovače". Jejich ovládání je totiž umístěno v horní části nožního odpočívadla. Pak stačí trochu stresu při dvacetimetrovém skoku nebo nervózní přešlap a už stíráte.

Konec srandy, raketový start je tu

Pravotočivá zatáčka se pomalu otvírá a úzká cestička se sklání příkře dolů. Na Martina Prokopa to působí podobně jako když bodnete koně do slabin. Plný plyn, dveřmi napřed a rychlost, jakou míjíme stoleté stromy z dvoumetrové vzdálenosti, se dost těžko popisuje. Levotočivá zatáčka končí horizontem, za kterým asi končí svět.

Sedím hodně nízko a přes mohutnou palubní desku a průzor helmy vidím, že letíme. Těch třicet metrů ve vzduchu trvá snad věčnost. Celé moje utrpení prohlubuje fakt, že za horizontem je prudký padák, jaký mají pod můstkem skokani na lyžích.

My ale nebrzdíme a nekončíme. Když se vůz odlepil od povrchu zemského, kola se po ztrátě adheze roztáčí naprázdno a motor se vytáčí až do omezovače. Bohužel ale nepadáme do sněhu pod doskočištěm, ale na kamenitou lesní cestu dlážděnou kameny o velikosti cihly. Rychlost stoupá a ve mně hlodá strach, vždyť v tom hlubokém hustém lese určitě žijí i nějaká zvířata. Co když nám tam teď vleze srnka. Sice by musela být hluchá, ale věřte tomu, když jedete hlubokým lesem s plným plynem na podlaze.

Padák končí vracákem, který lemují dvacetimetrové smrky. Teď už se to nedá ubrzdit i kdybychom jeli po suchém asfaltu. Zase vedle. Nevím jak, ale zablokovaná kola auto až neskutečně zpomalují. I na rozbité šotolině. Během chvilky fiesta ze 140 km/h ubírá na osmdesát a bokem opisuje poloměr zatáčky.

Přední nárazník doslova sbírá borůvky, ale pořád žijeme. Nabývám dojmu, že nejhorší máme za sebou. To by se ale cesta nesměla lehce narovnat. Později se dozvídám, že to byl nejrychlejší úsek čtyřkilometrové trasy. Nabíráme druhou kosmickou rychlost. Organizátoři sice dali před nejblíže vyrostlé stromy obří balíky slámy, ale nevím, k čemu by nám ve 165kilometrové rychlosti byly platné. To už je snad lepší trefit i to krásně vyrovnané dřevo, co tam nechali lesníci.

Rovina končí podezřelým prázdnem. Zase horizont, sluce pere proti oknu a začíná to vypadat, že se někdo zbláznil. Řidič určitě. A já asi taky, když jsem do toho auta dobrovolně nastoupil.

Přimhouřím oči a dobře jsem udělal, protože by mi jinak vypadly z důlků. Už zase plné brzdy. Podle mě tak o dvě stě metrů později. Následuje změna dveří, které pojedou první. Zatáčka je totiž levotočivá, takže mám privilegium se o strom rozplácnout první. Zase vpředu borůvky, vzadu šustí jehličí a ze stromů se odlupuje kůra.

S úlevou koukám na konec další rovinky, kde se rýsuje něco jako cíl. Tady už to musí skončit. Konečně se nemýlím. Tedy až na efektní zakončení celé jízdy ve formě otočky asi ze šedesátikilometrové rychlosti. Být to na letišti, jsem v klidu, ale na stezce pro srnky a zajíce je to chirurgická práce.

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.