Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Masarykův okruh je jako klenot v lese, který závodníci milují, nebo nenávidí

Brno je o víkendu středem motoristického sportovního světa. Masarykův okruh ovládli rychlí muži na silných motorkách. Okruh je výjimečný i svou polohou uprostřed lesů.

Italský souboj. Alfa Romeo a maserati na úplně novém okruhu v Brně na konci 80. let | foto: Automotordom Brno

Okruh v číslech

Dlouhý, široký a klikatý Neobvykle dlouhá trať brněnského okruhu má 5,4 kilometrů a po celé délce je široká 15 metrů. Jezdci na něm projedou čtrnácti zatáčkami, které mají od loňska jména spojená se slavnými jmény a událostmi okruhu. Výškový rozdíl je asi pětasedmdesát metrů.

Nejrychlejší Coulthard Traťový rekord drží jezdec formule 1 David Coulthard. Trať projel za 1 minutu a 36 vteřin. Jeho průměrná rychlost tak těsně přesáhla 200 kilometrů za hodinu.
Na motocyklu trať objel nejrychleji Casey Stoner.
Loni se mu podařilo pokořit dvouminutovou hranici o dvě vteřiny.

Vynechal jen jednou Mistrovství světa silničních motocyklů se na okruhu začalo jezdit v roce 1965. Od roku 1987, tedy od chvíle, kdy se trať přestěhovala do lesů za Žebětínem, vynechali mistrovští jezdci Brno jen jednou, v roce 1992. Na brněnském okruhu začínaly i dnešní hvězdy, například Valentino Rossi v Brně vyhrál svoji první Grand Prix ve "stopětadvacítkách" v roce 1996.

Stoprocentně bezpečný Během závodů na novodobém Masarykově okruhu nezahynul jediný závodník. Na rozdíl od staré trati vedoucí několika brněnskými čtvrtěmi, která si za sedmapadesátiletou historii vyžádala 23 obětí.
I nová trať si už ale životy vyžádala, poslední, předloňskou obětí je motocyklista účastnící se jízd veřejnosti.

Dvacetiletý asfalt
Životnost původního asfaltu brněnského okruhu byla 20 let. Kompletní výměny povrchu se trať dočkala v zimě 2007/2008. Nařezané kostky původního asfaltu vedení okruhu vydražilo a peníze použilo na dobročinné účely.

Říká se, že jeho zatáčky jsou kreslené podle pětikoruny. A že se na něm závodí v rytmu valčíku. Dlouhé rovinky, širokou trať a pravidelné zatáčky jezdci buď milují, nebo nenávidí. Narozdíl od diváků, kteří si většinou vystačí s tím prvním pocitem.

Spolu s kvalitním zázemím patří osobitý brněnský okruh, po kterém první motocykly projely před dvaadvaceti lety, v celém seriálu MotoGP mezi premianty.

Celkem třikrát si dokonce Brno sáhlo na titul nejlepšího organizátora, naposledy předloni. A přestože loni převzali prestižní trofej katarští organizátoři velké ceny, Brno stále zůstává v těsném závěsu za historicky nejúspěšnější tratí, italským Mugellu.

Ve stejné sezoně, kdy si management okruhu sáhl na trofej pro nejlépe zorganizovaný podnik, přitáhlo Brno zároveň nejvíc diváků ze všech osmnácti podniků seriálu.

"Pokaždé nás tu přivítají s otevřenou náručí a cenu si zaslouží. Organizace závodů je perfektní a trať je velmi bezpečná a má dostatek únikových zón. I traťoví komisaři, se kterými tu spolupracujeme, jsou nejlepší," rozplýval se nad brněnským okruhem Hervé Poncharal, prezident asociace IRTA, která cenu uděluje. A to říkal rok předtím, než se Masarykův okruh dočkal kompletní výměny povrchu.

"Želva" je pryč, okruh má vystaráno

Už ji potřeboval, na první pohled hlaďoučký asfalt byl na několika místech poškozený a například hrbu v jedné zatáčce začali závodníci familiérně přezdívat "želva". Přejet po něm totiž bylo jako najet na typický krunýř obojživelníka.

V zimě mezi roky 2007 a 2008 se tak místo obvyklého spánku, kdy by na trať nikdo neměl vyjet ani na kole, do asfaltu pustila těžká technika s úkolem zvládnout za pár zimních měsíců to, co normální silničáři dělají výhradně v létě. "Bude to náš největší závod," zoufal si před začátkem oprav sportovní ředitel společnosti Automotodrom Brno Miroslav Bartoš. Měnily se přitom i věci pod povrchem.

"Chceme napravit některé chyby, kterých se dopustili naši předchůdci. Například se vyhnout spodní vodě," vysvětlil při zahájení oprav Bartoš.Nakonec vedení závodiště vyhrálo. Stroje se zakously do asfaltu až na začátku února, trať ale byla hotová podle harmonogramu a sezona začala jen s několikatýdenním zpožděním.

Brněnský Masarykův okruh

A i absolutorium v podobě hodnocení zkušených jezdců dostal. "Brněnský okruh znám dokonale, závodil jsem na něm už před dvaceti lety," upozorňoval čtyřiačtyřicetiletý Nicola Larini, bývalý pilot formule 1, který se na novém asfaltu svezl za volantem "gétéček".

Masarykův okruh byl podle něj na svou dobu jedním z nejlepších na světě už tehdy. "Nový povrch je dalším krokem vpřed, v dopoledním tréninku jsem zlepšil svůj osobní traťový rekord o jednu sekundu. A to ještě trať potřebuje gumovat pneumatikami," sršel nadšením z nového asfaltu Larini.

Vedení okruhu by si ještě přálo, aby se nad závodištěm podobným způsobem rozplývali i čeští politici. Doma je totiž Masarykův okruh spíš pohádkovou Popelkou než prospívající princeznou se zlatou korunkou.

Přestože dokáže na jedinou akci přitáhnout rok co rok přibližně stejně lidí jako dlouho chystané a vládou dotované liberecké mistrovství světa v klasickém lyžování, mezi lesy jakoby se na něj zapomínalo.

A přestože nese jméno prvního československého prezidenta, ten současný si na něj našel cestu až letos. Zato si ho rovnou ve svojí limuzíně projel.

Jak se přestalo chodit na závody mezi paneláky

"Mezi útesy z rodinných domků jsem se děsil, že skončím u nějaké hospodyňky v kuchyni. Bylo to nebezpečné a přitom krásné," vzpomínal legendární pilot formule 1 na závodění na "starém" Masarykově okruhu.

Před pouhými třiaadvaceti lety se totiž ještě chodilo na motorky mezi kohoutovické paneláky. A jezdci místo bezpečných únikových zón končili v balících slámy, která kryla stromy a patníky. Třeba jezdec Moll. V roce 1932 zastavil až v krámku místního řezníka. A Farinova zatáčka ve stoupání do Kohoutovic nese jméno slavného Itala právě kvůli tomu, že v ní havaroval. Stejně jako Moll však vyváznul živý.

Jenže přežít karambol v Brně nebylo pravidlem. Změna byla nevyhnutelná a přišla v roce 1987. Nostalgii přebily nové poháry, které se na moderním okruhu v lesích za Žebětínem začaly jezdit. A to o hodně řádů bezpečněji. Vždyť za celou novodobou historii okruhu nezahynul v Brně při závodech ani jeden jezdec. Kdyby přitom nová trať držela tempo své předchůdkyně, měla by už na svém kontě od zprovoznění asi desítku obětí.

Od smrti posledního závodníka, který má v úmrtním listu zapsanou jihomoravskou metropoli, letos v květnu uplynulo sedmatřicet let.

Autor:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...