Autofotka týdne: Maserati s nanukem toho moc nevyhrálo, bylo však první

aktualizováno 
V čem bylo Maserati Eldorado první? Když se s ním vydal před šedesáti lety věhlasný Stirling Moss na závodní trať v Monze, představil tak vůbec první evropský monopost vyvedený v barvách sponzora.

Maserati Eldorado | foto: Maserati

Maserati Eldorado se stalo prvním okruhovým speciálem v Evropě, jehož sponzor nebyl spojen se světem automobilových závodů. Šlo o firmu Eldorado, známého výrobce nanuků.

Byl to první příklad moderního sponzorství, kdy vůz dostal nátěr v barvách partnerské společnosti, místo aby nesl zbarvení přidělené podle tehdejších pravidel Mezinárodní automobilovou federací podle země původu. V té době šlo o historický moment, který potvrdil, že motorsport má velkou budoucnost. Od té chvíle se závody otevřely finančně silným společnostem.

Maserati Eldorado

Gino Zanetti, majitel zmrzlinářské společnosti Eldorado, uzavřel s automobilkou Maserati kontrakt o přípravě monopostu, který bude propagovat jeho značku na mezinárodní scéně. Slavná automobilka s trojzubcem ve znaku připravila vůz pro soutěž Trofeo dei due Mondi (Závod obou světů), který se jel v Monze. Italský automobilový klub zde zorganizoval závod na 500 mil po vzoru amerických 500 mil Indianapolis a na start pozval přední jezdce jak z Ameriky, tak z Evropy.

Maserati 420/M/58 Eldorado v číslech

  • jednomístný závodní vůz ve specifikaci pro Indy
  • motor: V8 s úhlem válců 90°
  • zdvihový objem: 4 190 cm³
  • max. výkon: 410 k při 8 000/min
  • převodovka: dvoustupňová přímo řazená
  • podvozek: trubková konstrukce, hliníkové panely karoserie
  • hmotnost: 758 kg
  • nejvyšší rychlost: přes 350 km/h

Maserati 420/M/58 s číslem podvozku 4203 místo tradiční červené barvy italských závodních vozů dostalo krémově světlý lak. Po stranách vozů mělo nápadné nápisy Eldorado a nechyběla ani dvě malá loga na přídi a pod malým spoilerem před řidičem, který sloužil ke snížení náporu vzduchu místo čelního skla. Uprostřed přední části se objevilo logo s rozesmátou tváří kovboje, další bylo na zadní stabilizační ploše.

Kromě toho na voze nechyběl nápis Italia, tentokrát v jasně červené barvě, který hrdě hlásal zemi původu, a to jak sponzora, tak výrobce automobilu. Protáhlá silueta vozu Eldorado nesla ještě jméno řidiče, jenž startoval v závodě v „Monzanapolis“: nebyl jím nikdo jiný než Stirling Moss, jeden z nejslavnějších závodníků v dějinách motorsportu a bývalý jezdec Maserati.

Stáj Maserati a její tehdejší pilot Juan Manuel Fangio prožívali slavné období, o rok dříve vyhráli mistrovství světa formule 1 a završili tak úspěšné působení v královně motorsportu. Od sezony 1958 se automobilka z Modeny rozhodla stáhnout ze závodů, ale nadále stavěla okruhové vozy pro soukromé týmy a nabízela jim zázemí. A právě to hledal Zanetti a i z toho důvodu se známý italský podnikatel obrátil na Maserati.

Na základě objednávky vytvořil konstruktér Giulio Alfieri během několika málo měsíců vůz Eldorado. Osmiválcový motor se dvěma vačkami, pocházející z modelů 450S, měl zdvihový objem snížený na 4 190 cm3 a vyvinul výkon
410 k při 8 000/min. Zajímavostí na konstrukci vozu bylo vyosení motoru a převodovky o devět centimetrů doleva. Důvodem bylo zajištění lepší stability na původním okruhu v Monze, který se vyznačoval strmými zatáčkami a projížděl se proti směru hodinových ručiček.

Dalším neobvyklým prvkem vozu byla jen dvoustupňová převodovka a zadní náprava typu De Dion bez diferenciálu. Trubkový rám vycházel z konstrukce úspěšného závodního vozu 250F, ale proti němu byl větší a tužší, aby zajistil vozu během dlouhého závodu na betonové trati v Monze nezbytnou robustnost.

Ke snížení hmotnosti přispělo použití hořčíkových kol Halibrand, obutých do 18“ pneumatik plněných heliem. I díky těmto opatřením činila hmotnost vozu 758 kg. Ručně vyrobená hliníková karoserie z karosárny Fantuzzi se vyznačovala originální svislou aerodynamickou plochou za kokpitem a nápadným vstupem vzduchu pro účinné plnění karburátorů.

Závod v Monze se 29. června 1958 jel na tři rozjížďky, v nichž se rozhodovalo o konečném pořadí. Tento způsob členění dlouhého závodu měl přilákat evropské výrobce, aby se zúčastnili závodu se svými vozy, které nebyly původně navrženy na tak těžké klání s velkými nároky na mechanickou odolnost. 

V první rozjížďce skončil Moss na čtvrté příčce, ve druhé dojel pátý. V poslední části však selhalo jeho vozu řízení, narazil do svodidel a naděje na celkové třetí místo se rozplynuly.

Maserati Eldorado
Maserati Eldorado

S ohledem na úspěchy v prvních etapách závodu a počet odjetých kol se Moss nakonec klasifikoval na sedmém místě. Z nehody vyvázl bez zranění a také jeho vůz si podle dobových svědectví odnesl jen malé poškození.

Navzdory úspěchu celého závodu z hlediska počtu diváků a napínavé podívané se nakonec 500 mil Monzy do závodního kalendáře neprosadilo. Eldorado však pokračovalo ve kariéře: na základě zkušeností z Monzy odstranila karosárna Gentilini zadní stabilizační plochu, snížila kapotu a s těmito úpravami se automobil v roce 1959 postavil na start slavného závodu 500 mil Indianapolis.

Tentokrát už vyrazil do závodu v červeném provedení, jak se slušelo na automobil z Itálie, ale stále s výzdobou od sponzora a nápadnými bílými nápisy Eldorado na bocích. Logo s kovbojem zářilo v bílém kruhu na přídi i zádi.

Fotogalerie

Nezkušený jezdec Ralph Liguori se však nedostal pod kvalifikační limit a s 36. nejrychlejším časem nestačil na 33 nejlepších, kterým bylo dovoleno závodit.

Závod Indy 500 byl přitom značce Maserati zaslíbený, v letech 1939 a 1940 zde italská stáj zvítězila s jezdcem Wilburem Shawem za volantem modelu 8CTF. Shaw v roce 1941 sahal po hattricku, ale v samém závěru dlouhého závodu, v předposledním kole, byl nucen odstoupit kvůli defektu pneumatiky. Maserati je dodnes jedinou italskou automobilkou, která vyhrála na okruhu v Indianapolis. A jedinou značkou z Evropy, která zde zvítězila dvakrát za sebou.

Slavné Maserati Eldorado, které bylo dokonale restaurováno do původní podoby, je hvězdou unikátní sbírky v muzeu Panini v polích u Modeny. Na prohlídku do muzea Maserati pojďte sem

Autor:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

První SUV Škody vzniklo na Novém Zélandu. Jedinečnou Trekku jsme projeli

Škoda Trekka

Je hvězdou veteránských rally a výstav historiků. Krabicovitá škodovka s exotickým původem je prabába dnešních SUV,...

Nejslavnější české auto. Rychlá tatra vozila celebrity i zlé estébáky

Tatra 87, rok výroby 1940

Nejslavnějším československým osobním automobilem je aerodynamická Tatra 87 určená původně pro vyšší klientelu. Za...

Kočkolapy mají narozeniny: nejkrásnější kupé jsou dnes za dva platy

Fiat Coupé

Kupé, to je dnes automobilový druh na vymření. Praktičnost ani outdoorové kvality vlastní dnes módním SUV u nich...

Najdete na iDNES.cz