Noc v továrně Maserati v Modeně

Noc v továrně Maserati v Modeně | foto: Maserati

Autofotka týdne: Noc v továrně Maserati jako smuteční oslava za ikonu

  • 2
Kar znají všichni křížovkáři, znamená to smuteční oslavu. Italové jsou mistři světa patosu a velkých gest. Na počest konce modelu, který se ještě za aktivní kariéry stal legendou, tak museli uspořádat něco výjimečného.

Maserati, zhmotnění italské automobilové mondénnosti, čekají velké změny. Nová éra koncernu FCA, kam čtyřkolová aristokracie z Modeny patří a který se spojuje s francouzským PSA (výrobce citroënů a peugeotů), má italskému trojzubci udělit roli prémiové značky konkurující Mercedesu a BMW. O spojení dvou koncernů čtěte zde

V továrně v modenské ulici Ciri Menotti, kde Maserati sídlí osmdesát let, vyrobili poslední kus ikonického kupé Maserati GranTurismo. Prototyp italského GT, který ani za dvanáct let výroby nepozbyl ani špetku svého řidičského charismatu, uzavřel také kapitolu samotné továrny, která teď projde rekonstrukcí.

Noc v továrně Maserati v Modeně
Noc v továrně Maserati v Modeně

Jen Maserati z toho umí udělat akci plnou emocí okořeněnou exkluzivním zážitkem. Ten automobilka připravila pro pár vybraných šťastlivců, kterým uspořádala „noc v továrně“. Ta neopakovatelná noční směna měla úplně exkluzivní program. Hlavní roli v něm hrál Ermanno Cozza, legenda automobilky, která je s ní spjatá přes šedesát let. Má v hlavě její archiv, zažil její hvězdné doby i pády. O tom všem hostům vyprávěl u večeře a pak dlouho do noci.

O tom, jak vznikají maserati dneška, pověděla Rossella Guasco, která v designstudiu zodpovídá za výběr materiálů interiéru a barev (nabídka barev, materiálů a doplňků dává pro kupé na výběr ze 400 tisíc kombinací) a Federico Landini, inženýr zodpovědný za vývoj nového supersportovního maserati o kterém se zatím neví vlastně nic.

Po historkách na dobrou noc přespali hosté ve speciálně zařízených prosklených kontejnerech přímo na lince.

Hlídku drželo Maserati GranTurismo Zéda, poslední vyrobený kus ve speciálním dvoubarevném provedení. Příští rok ho v nabídce značky nahradí nástupce, který dorazí také v elektrické verzi. Ty ovšem bude automobilka vyrábět v Grugliasku, nedaleko italského hlavního města aut, Turína.

Maserati GranTurismo Zéda

Domácí továrna sevřená mezi modenskými činžáky (za rohem je futuristické muzeum Enza Ferrariho navržené českým architektem Janem Kaplickým) má vyrábět nový chystaný supersport, teď ještě přibude nová lakovna. 

Zéda je modenská výslovnost písmena „Z“, poslední litery abecedy, odkazuje na to, že modrošedě lakovaný unikát je poslední vůz modelové řady GranTurismo a GranCabrio.

Čtyřmístné kupé se představilo už v roce 2007. V napruženém těle vymodelovaném studiem Pininfarina se ukrývá atmosfericky plněný osmiválec s úžasným zvukem a charakterem, který ve 4,7 litrech objemu ukrývá 460 koní a 520 Nm. Do posledních chvil neztratilo nic ze své šťavnatosti. Jak jezdí, čtěte zde

Design se odvolává na veleslavné Maserati A6 1500 z roku 1947. V roce 2009 dorazila otevřená verze GranCabrio, jejíž design je dílem slovenského designéra Braňa Maukše, který tehdy působil u Pininfariny, dnes vede designstudio Aufeer Design sídlící v Mladé Boleslavi.

Za dvanáct let vyrobilo Maserati 40 tisíc kusů, z toho 28 805 kupé GranTurismo a 11 715 GranCabrií.