Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Maso je větším nepřítelem životního prostředí než automobil

aktualizováno 
Jíte maso? Pak jste zodpovědní za produkci obrovského množství skleníkových plynů. Studie japonských expertů ukazuje, že kilogram masa škodí životnímu prostředí více, než automobil, který ujede 250 kilometrů.

Produkce masa silně zatěžuje životní prostředí | foto: Profimedia.cz

Podle výzkumu týmu expertů z Národního institutu zemědělských věd z japonské Tsukuby je produkce hovězího masa velkou zátěží pro životní prostředí. Vědecký tým zkoumal, kolik energie je potřeba k vypěstování jednoho kilogramu hovězího masa a jaký dopad na životní prostředí mají samotná zvířata.

Analýza ukázala, že při vyprodukování jednoho kilogramu hovězího se do ovzduší dostane takové množství skleníkových plynů, které odpovídá 36,4 kilogramům CO2. Tolik plynu vyprodukujete při ujetí 250 kilometrů průměrným evropským vozem.

To ale zdaleka není vše. Vedle dalších odpadů, které putují do půdy, je při produkci jednoho kila masa spotřebováno 169 megajoulů energie. Toto množství by stačilo na to, aby stowattová žárovka svítila nepřetržitě po 20 dní.

Do výzkumu přitom není započítána ještě energie a spotřeba paliv nutná k udržení chodu celé farmy a následné dopravě masa k distribuci. Většina vyprodukovaných skleníkových plynů (metan) pochází přímo ze zažívacího traktu pěstovaných zvířat, více než dvě třetiny spotřebované energie jsou vydány za účelem produkce a přepravy krmiva.

Autoři stude v Japonsku navrhli změny, které mohou snížit dopad pěstování hovězího na životní prostředí asi o 6%. Přitom jak dokazuje švédská studie z roku 2003, přechod k ekologicky šetrnému biozpůsobu pěstování dobytka sníží produkce skleníkových plynů o 40% a spotřebu energie dokonce o 85%.

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.