Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Máte auto? Každou hodinu jedno zmizí

  19:37aktualizováno  19:37
Pokud jde o krádeže aut, Praha je stejně záhadným místem jako legendami opředený bermudský trojúhelník. Jen za loňský rok zloději v Praze ukradli deset a půl tisíce automobilů. Tento počet vozů by dvakrát zaplnil plochu strahovského spartakiádního stadionu. Jde tedy o množství aut, jež nelze přehlédnout.

Policisté přesto říkají: „Jsme bezmocní.“ Najít totiž dokážou pouze něco málo přes pět procent ukradených vozů - tedy přibližně pět stovek. Situace v Praze se přitom už několik let výrazně nemění.

Jako továrna na krádeže automobilů, tak vypadá podle policejních statistik česká metropole.


Beze stopy mizí deset tisíc vozů ročně. Jejich část zloději během několika hodin odvážejí za hranice do okolních států. Zbytek ještě rychleji rozebírají mechanici v tajných dílnách.

Policie dokonce v minulosti odhalila několik případů, kdy se rozebíráním kradených aut zabývaly i oficiální pražské autoservisy.


Krádeže aut, to je v Praze „podnikání“, kterým se zabývá několik stovek lidí. Včetně špičkově placených specialistů, kteří dokážou odblokovat takřka jakékoliv zabezpečovací zařízení. 

Příliš zatím nezabírají ani mimořádné policejní akce. Pro majitele přesto existuje jedna rada, která může pravděpodobnost, že zrovna jejich vůz někdo ukradne, přinejmenším snížit. Záleží totiž na tom, kde své auto zaparkujete.

„Přes den se více krádeží stává třeba v Nuslích, protože sem jezdí hodně lidí do zaměstnání. V noci pak je nejnebezpečnější Jižní Město, neboť tady parkuje obrovská spousta lidí, kteří tu bydlí,“ popisuje místa největšího počtu krádeží zástupce policejního ředitele v Praze 4 Josef Kalous.

Pokud tedy do zaměstnání v Nuslích jezdíte vozem, pomůže vám, když ho zaparkujete jen o pár ulic dál - například na Pankráci nebo ve Vršovicích. Tam je počet krádeží aut výrazně nižší.

Pro obyvatele Jižního Města tak jednoduchá rada neexistuje. Jejich čtvrť je pro zloděje aut dokonalým rájem a parkování o několik ulic dál od domu rozhodně nepomůže. Obyvatelům Jižního Města, kteří své auto nepotřebují denně, tak policisté radí, aby ho nechávali třeba v zaměstnání v jiné části Prahy.

Denně v metropoli zmizí přibližně pětadvacet aut.

Podobná situace jako v Nuslích nebo na Jižním Městě je ještě v několika čtvrtích.


Krádež nebo přinejmenším vykradení svého auta pak více než ostatní riskují hlavně lidé, kteří parkují v centru města. Pokud navíc nechávají na sedačkách svých vozů věci, zloděje přímo přivolávají. Stejně jako například podnikatel, který nechal v autě na Václavském náměstí nedávno svůj počítač. Zmizel i s taškou plnou drahého oblečení.

Vloupání do automobilů napočítají policisté v pražských ulicích osmdesát denně. A to ještě krádež nehlásí zdaleka všichni řidiči. Zmizelé věci se většinou nikdy nenajdou.

Krádeže aut v Praze

- v roce 2002 se ztratilo 10 500 vozů
- letos od ledna do března zloději ukradli 2638 aut
- policisté úspěšně vyřeší jen 5,2 procenta těchto krádeží

 

Zloděje lákají hlavně velká parkoviště

Pokud vůbec existuje spolehlivá rada, jak možnost krádeže svého auta snížit, pak je důležité přemýšlet o tom, kde vůz zaparkovat. Mezi místa, na která policisté nejvíce upozorňují, jsou velká parkoviště u obchodních center. Pokud řidič chce, aby bylo jeho auto v bezpečí, měl by ho zaparkovat v „dohledu“ některé z bezpečnostních kamer. Na okrajích takových parkovišť je auto jen v minimálním bezpečí.

Vztek a bezmoc - to je jediné, co zbývá majitelům ukradených aut. Kam vozy mizí? To je otázka, na kterou policie nedokáže přesvědčivě odpovědět.


Pokud jde o běžné obytné čtvrti, zloději aut a jejich vykradači nejčastěji podle policie řádí v Praze 4, 5, 9 a 10.


Nelze však říci, že by některá čtvrť byla vyloženě bezpečná. Auta se ztrácejí všude. Méně rizikové jsou jen vilové čtvrti, ve kterých je na auta vidět přímo z bytů.

Organizovaný zločin

Na krádeže aut se zaměřují organizované skupiny zlodějů, které je po úpravě ochranných znaků nebo výměně některých součástí prodávají dál. Další vozidla zase končí v dílnách kvůli náhradním dílům, kdy se během několika hodin promění jen ve změť součástek.

Nejčastěji se ze zahraničních vozů kradou volkswageny, peugeoty a fiaty, z domácí produkce mizí všechny typy škodovek od favorita po octavie.

Vloupání do aut mají podle policie nejvíce na svém kontě narkomani a mladiství. Že se tyto dvě kategorie někdy prolínají, kriminalisté nevylučují. Věci z vozů pak končí v bazarech a zastavárnách.

Rájem zlodějů je Praha 4

Největší problémy se zloději jsou v Praze 4. Důvodem je podle policie i velká rozloha a hustota osídlení. Při krádežích záleží i na tom, ve kterou denní dobu a v jaké čtvrti zaparkujete. Mnoho lidí svým chováním podle policistů pachatelům často nahrává.


„Někteří majitelé se domnívají, že když auto zamknou, jsou věci uvnitř v bezpečí. Klidně nechávají na viditelných místech mobilní telefony, peněženky i velké částky peněz. Zloději mnohdy stačí, že v autě vidí třeba jen oblečení nebo plnou tašku,“ vysvětlil zástupce ředitele policie v Praze 4 Josef Kalous.

Nedávno na svou chybu doplatil například Švýcar, který v noci v Hybernské ulici v Praze 1 postavil svou toyotu. Uvnitř pro zloděje zanechal pořádnou návnadu. Lyžařskou výbavu a fotoaparát, to vše asi za 140 tisíc korun. Když se k autu vrátil, byly věci pryč a zároveň ho čekaly starosti se zasklením rozbitého předního okénka.

„Největší problémy máme v současnosti na Černém Mostě, a to především u nákupních center,“ popisuje další rizikové místo zástupce ředitele policie v Praze 9 Jaroslav Vychytil. „U nás jsou krádeže rovnoměrně rozložené po celém území,“ popsal policejní ředitel Prahy 3 Jiří Neuwirth situaci ve svém okrsku.

Kde se nejčastěji kradou osobní auta

1. Praha 3 - Žižkov, Vinohrady
2. Praha 4 - Nusle a Jižní Město
3. Praha 5 - Smíchov, parkoviště velkých obchodních center
4. Praha 9 - Černý Most a parkoviště velkých obchodních center

Jak se zlodějům bránit?

- Vozidlo pečlivě zamknout, zavírat okna a kufr
- Nenechávat ve vozidle viditelně cenné věci
- Nechat si nainstalovat některé mechanické zábrany jako jsou zámky na řadící páku a uzamykatelné tyče na volant
 Vyšším standardem je instalace elektronických autoalarmů jako jsou prostorová a polohová čidla, vysílače alarmu nebo imobilizéry

Upozornění! Auto nelze zabezpečit na 100 procent, ale u zabezpečeného vozu je riziko krádeže menší.

Zloděje může od krádeže vozu odradit i tyč na volantu.

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.