Máte doma veterána?

  • 7
Je-li stáří motorového vozidla minimálně 22 let, má v Česku možnost stát se veteránem. Neznamená to ale, že auto z roku 1981 je automaticky historické, řekl ČTK prezident Asociace klubů historických vozidel Bedřich Danda. Automobil totiž musí být ve velmi zachovalém původním stavu nebo dobře zrenovovaný, uvedl.

Vůz musí absolvovat dvě testovací zkoušky, aby získal průkaz historického vozidla. Jeho výhodou je, že proti běžnému technickému průkazu platí majitel veterána jen dvanáctinu zákonného povinného ručení.

Jezdit však nemůže příliš často. Podle vyhlášky 240 z roku 2002 ministerstva dopravy pozbývají v úterý platnost průkazy historických vozidel vydané před loňským červencem.

Platit přestávají i zvláštní státní poznávací značky  přidělené veteránům před tímto datem. "Neměl by to ale být problém, nové si už majitelé veteránů mohou měnit dlouho," poznamenal Danda. Platnost nových průkazů je deset let.

Každý rok ale jeho majitel musí absolvovat krajské testovací zkoušky, které nahrazují státní technickou kontrolu běžných vozidel.  Technický průkaz pro historická vozidla tedy zajistí svému majiteli levné povinné ručení, jezdit se svým veteránem však
nemůže denně.

Veterán není určen ke každodennímu provozu, interpretoval Danda vyhlášku. Jezdit lze kdykoliv, ale jen na významné akce či výjimečné projížďky. Majitelé automobilových dědečků se v Česku sdružují v klubech historických vozidel, kterých je v republice 150. V nich je registrováno zhruba 2500 veteránů.

Existuje ale velké množství těch, kteří jsou v řádné registraci jako běžná vozidla. Prezident asociace odhaduje jejich počet na 20.000. Ceny veteránů na burzách jsou různé. "Před dvěma lety jsem byl na jedné v německém Stutgartu, kde se vydražil veterán asi za deset milionů korun," řekl Danda. Cena Bugatti Royal, které prý existují jen ve dvou exemplářích, se odhaduje na zhruba 30 milionů korun. Bugatti 37 se například prodává za 15 milionů korun.

Nejcennější jsou vedle bugatek i Mercedesy, Alfy Romeo či vozy Maserati.
Informace o motorových veteránech lze nalézt například na internetu. Své stránky mají dokonce i fanoušci známé plátěné motorové tříkolky Velorex.

Při prodeji veteránu staršího čtyřiceti let za hranice republilky má poslední slovo Národní tecznické muzeum.

Výstava veteránů.

Chlouba Harolda Warpa - 350 dokonale udržovaných veteránů.

Automobilový veterán projíždí telčským námestím

Veteráni v Habrech

Tento vůz byl vyroben v roce 1964.

Ford T známý jako "Plechová Lízinka".