Máte se rádi? Přezujte!

  • 128
Mokrá, případně namrzlá silnice s blížícím se koncem roku přestává být něčím neobvyklým. Takové podmínky si stále důrazněji žádají výměnu letních pneumatik za zimní. V listopadu průměrná teplota klesá k sedmi stupňům Celsia, což je ten pravý okamžik, kdy se na kolech auta mají objevit zimní pneumatiky.

"Hodně motoristů se zimními gumami stále čeká na první sníh či náledí. To už ale většinou bývá pozdě," říká vedoucí pražského autoservisu NH Car Tomáš Bílý.

Proč vlastně přezouvat?

Zimní pneumatiky, jež mají na bočnici označení M+S, dokážou řadě problémů zabránit. To se potvrdilo například ve Švédsku, kde je tento druh obutí automobilů povinný od konce roku 1999.

"Počet nehod v zimním období tam poklesl o osm procent," sděluje Miroslav Řezník z České pojišťovny.

Zimní pláště jsou ve srovnání s letními vyrobeny z měkčí směsi, která zajišťuje větší přilnavost k vozovce. Odlišný je i vzhled pneumatiky.

"Na první pohled je patrné, že pneumatiky na zimu jsou více lamelované. Speciálně konstruovaný vzorek zaručí lepší odvod vody, čímž se snižuje riziko nebezpečného aquaplaningu. Zlepší se i záběrové schopnosti na sněhu a výrazně se zkrátí brzdná dráha," doplňuje Jiří Hradil z marketingového oddělení firmy Barum Continental.

Vliv počasí a teploty na vozovku

Počasí

Teplota

Stav vozovky

přetrvávající vlhkost

nad 7 stupňů C

vlhká - bez kluzkého náledí

přetrvávající vlhkost

kolem 7 stupňů C

vlhká, místy s námrazou nebo náledí - kluzká

sucho, ale chladno

pod 7 stupňů C

suchá, místy s námrazou - kluzká

sníh, déšť

pod 7 stupňů C

mokrá, místy s náledím, uježděným sněhem - velmi kluzká



Jaké jsou ty pravé?

Nabídka značek a modelů zimních pneumatik na trhu je obrovská a ceny jsou rozdílné. Pokud pomineme samozřejmost, kterou je zvolení správného rozměru pláště, zbývá vyřešit výběr konkrétního modelu.

"Zákazníkům doporučujeme, aby si před nákupem uvědomili, v jakých podmínkách a kolik kilometrů během podzimu a zimy najezdí," radí Pavel Petruška, majitel opavské firmy AZ pneu, podle něhož lze zimní pneumatiky rozdělit do tří kategorií.

"První bych nazval ekonomickou. Spadají do ní řidiči, kteří jezdí pouze v okolí svého bydliště, mají starší vůz a nebydlí zrovna na horách. Těm stačí pneumatika v ceně mírně přes tisíc korun. To, že jde o nejlevnější pláště, neznamená, že by nebyly kvalitní," říká Petruška.

Další kategorie se týká řidičů, kteří mají modernější vůz a jezdí i na delší vzdálenosti. I tady s kvalitou roste cena. Prostřední kategorie však plně dostačuje potřebám naprosté většiny řidičů. Cena plášťů se v závislosti na rozměru a značce pohybuje mezi 1500 a 2000 korun za jednu pneumatiku.

Špičku představují světoznámí výrobci. "Zákazníci si samozřejmě připlatí i za značku. Od těch nejlevnějších se liší nejen směsí, ale i dezénem. Lepší je i jízdní komfort. Pochopitelně se hodí spíše na drahé vozy vyšších tříd," doplňuje Pavel Petruška.

Teorie dvojnásobku

*mokrá silnice je kluzká dvakrát více než suchá silnice

*zasněžená silnice je kluzká dvakrát více než mokrá

*silnice silnice s náledím je kluzká dvakrát více než zasněžená silnice


Ideální je použití zimních pneumatik na všechna čtyři kola. Mnozí majitelé vozů se však snaží ušetřit a pořizují si pouze jeden pár zimního obutí, na záběrovou nápravu. Tato varianta je samozřejmě lepší než jízda na letních pláštích, ale skrývá v sobě i nebezpečí. Hrozí totiž, že vůz bude značně nestabilní a snadno náchylný ke smyku.

"Pokud je přezuta pouze přední náprava, je přilnavost na zadní nápravě nižší, v důsledku čehož hrozí nebezpečí smyku, takzvané ustřelení. V případě, že zimní pláště jsou naopak obuty pouze vzadu, mohlo by se stát, že vůz při projíždění zatáčkou pojede stále rovně," varuje Jiří Hradil.

Pneumatiky nemají přezouvání rády

Starosti s přezouváním pneumatik si mohou ušetřit motoristé, kteří si se zimními plášti rovnou pořídí i plechové disky, jimiž každý rok nahradí litá kola s letním obutím. "Není to příliš časté, ale hrozí, že při neustálém přezouvání se může mírně poškodit patka pneumatiky," upozorňuje Jan Veselý z plzeňského pneuservisu Vero.

Pokud si motoristé sami vyměňují kola, nemusí mít obavy z nesprávného vyvážení, jestliže byla kola v minulosti vyvážena profesionálem a jsou umístěna na stejném místě. Použití plechových disků, které lze pořídit za necelých tisíc korun, navíc ušetří litá kola před působením chemického posypu.

"Mnoho vozů jezdí na širších letních pláštích, které jsou v zimní podobě pochopitelně dražší. Pokud si pořídí užší plechové disky, peníze se jim mohou vrátit už při nákupu levnějších pneumatik," vysvětluje Pavel Petruška z AZ pneu.

Velký přehled zimních pneumatik

155/70/R13 165/70/R13 165/70/R14 185/60/R14 195/60/R15
165/80/R13 175/70/R13 185/65/R14 195/65/R15 195/50/R15

Poznámka: Ceny uvedené v přehledu jsou pouze orientační a u jednotlivých prodejců mohou být rozdílné.

OMYL Pokud se někdo domnívá, že zimní pneumatiky jsou určené jen pro jízdu po zasněženém povrchu, velmi se mýlí