Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Materiál budoucnosti pro supersportovní auta: dřevo

aktualizováno 
Skupina amerických studentů se rozhodla, že postaví supersportovní automobil téměř kompletně ze dřeva. Tato myšlenka zní na první dojem naprosto nesmyslně, ale její realizace dokazuje naprostý opak. Novátorský přístup totiž umožnil stavbu automobilu, který budí údiv.

Splinter - supersport ze dřeva | foto: joeharmondesign.com

Studenti z americké North Carolina State University se zhostili velmi neobvyklého úkolu. Skupina soustředěná kolem Joea Harmona se rozhodla postavit téměř kompletně dřevěný supersportovní vůz. Ze dřeva není prakticky jen pohonné ústrojí a skla automobilu, jinak bylo snahou přírodní materiál použít prakticky všude.

Splinter - supersport ze dřeva

A že právě jízda by měla být s vozem s názvem Splinter (česky Tříska) opravdu zábavná. Postarat by se o to měl nadvakrát přeplňovaný 4,6litrový osmiválec Cadillac Northstar s výkonem okolo 600 koní a šestistupňová manuální převodovka z nejnovější generace Chevroletu Corvette. Uprostřed uložený motor přes ni pohání zadní kola.

Splinter ale není obyčejný garážový pokus stlučený dohromady z řady prken. Celý automobil by měl vážit méně než 1 150 kilogramů, což při takovém výkonu znamená, že se dočkáme akcelerace z nuly na stovku určitě pod 4 sekundy a auto prý bude mít chuť pokračovat ve zrychlování až za hranici 300 km/h.

Splinter - supersport ze dřeva

Vůz je totiž vyroben neobvyklou technologií. Části schované pod karoserií automobilu jsou většinou vyrobeny z laminovaného dřeva a karoserie a některé další díly z dřevěných kompozitů. Ty vznikají tak, že je holý strom nejprve rozřezán na klasická prkna a z prken se pak vyrábějí jen asi 3 mm široké dřevěné proužky – představte si je skoro jako nitě.

Z těchto vláken je na upraveném tkalcovském stavu vyrobeno jakési dřevěné plátno. To se pak pomocí formy vytvaruje do požadovaného tvaru a následně spojí s pryskyřicemi a pojivem a je vytvrzeno. Vzniknou tak panely, které mají podobné vlastnosti jako díly z uhlíkových kompozitů. Při výrobě kompozitů používají studenti hned několik technologií, včetně vakuového tvarování.

Splinter - supersport ze dřeva

Kromě této základní dřevěné konstrukce je na automobilu použito ještě několik neobvyklých technických řešení. Začněme třeba u kol – devatenáctipalcová vpředu a dvacetipalcová vzadu mají totiž opět částečně dřevěnou konstrukci. Náboj kola, ráfek a límec jsou sice z leštěného kovu, ale paprsky jsou opět z laminovaného dřeva. Neobvyklá je i samotná pozice řidiče. Motor je totiž v autě posunut co nejvíce k jeho středu, a řidič tak sedí hodně vepředu. Aby se do vozu vůbec vešel, prochází jeho nohy prostorem mezi spodním a horním ramenem zavěšení kol.

Splinter - supersport ze dřeva

Doslova šíleně zní konstrukce odpružení přední nápravy. Ta je totiž odpružena pomocí obřího dřevěného listového péra, které zároveň tvoří vrchní panel přístrojové desky. Dřevo pochází ze stromu maklura oranžová (Maclura pomifera), z jehož dřeva se vyrábí špičkové luky pro sportovní lukostřelbu.

Aby nebylo podivných konstrukčních prvků málo, má "pojízdná tříska" i speciální tlumič výfuku. Výkonný motor se totiž uvnitř celodřevěné konstrukce chladí hůře než v běžné ocelové karoserii. Konstruktéři tak zvýšené nároky na chlazení vyřešili velmi nezvyklým způsobem.

Motoru totiž teplo částečně odebírá obří tlumič výfuku, který tvoří zadní přítlačné křídlo. To je tak asi jediným povrchovým panelem, který není ze dřeva. Hovořit o tom, že jen poplácat toto křídlo po kratší projížďce na okruhu znamená, že prakticky přijdete o kůži na rukou, asi není nutné...

Splinter - supersport ze dřeva

Tato technická finesa jen dokazuje fakt, že splinter není běžný vůz a že jde jen o naprosto jedinečné konstrukční cvičení. Ostatně samotná skupina tvůrců prohlašuje, že jim nikdy nešlo o to, vytvořit automobil, který by měl někdo někdy vyrábět. Použitím dřeva také nechtěli jakkoli naznačovat, že by splinter měl být z hlediska konstrukce ekologickým automobilem, a neočekávají, že by někdo začal dřevo v konstrukci vozů hojně používat jako obnovitelný materiál.

Dřevo prostě autorům projektu přišlo tak neobvyklé, že se rozhodli vyzkoumat možnosti jeho použití a vyzkoušet je v praxi. Splinter prostě slouží k výuce, a ne k tomu, aby někoho poučoval. Pokud chcete vědět více, navštivte stránky projektu Splinter a také YouTube kanál jeho vedoucího.



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Nejmenší audi přišlo o diesely a přidalo na agresivitě a digitalizaci

Audi A1 Sportback 2018

Audi po osmi letech mění nejmenší modelovou řadu A1 Sportback. Agresivnější vzhled doplňuje paleta výhradně zážehových...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Čím méně dveří, tím absurdnější cena. To je kupé Range Roveru

Range Rover SV Coupé

Range Rover se vrací ke kořenům. Několika stovkám zákazníků dodá třídveřový model. Právě první generace Range Roveru...

Najdete na iDNES.cz