Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Materiál budoucnosti pro supersportovní auta: dřevo

Skupina amerických studentů se rozhodla, že postaví supersportovní automobil téměř kompletně ze dřeva. Tato myšlenka zní na první dojem naprosto nesmyslně, ale její realizace dokazuje naprostý opak. Novátorský přístup totiž umožnil stavbu automobilu, který budí údiv.
Splinter - supersport ze dřeva

Splinter - supersport ze dřeva | foto: joeharmondesign.com

Studenti z americké North Carolina State University se zhostili velmi neobvyklého úkolu. Skupina soustředěná kolem Joea Harmona se rozhodla postavit téměř kompletně dřevěný supersportovní vůz. Ze dřeva není prakticky jen pohonné ústrojí a skla automobilu, jinak bylo snahou přírodní materiál použít prakticky všude.

Splinter - supersport ze dřeva

A že právě jízda by měla být s vozem s názvem Splinter (česky Tříska) opravdu zábavná. Postarat by se o to měl nadvakrát přeplňovaný 4,6litrový osmiválec Cadillac Northstar s výkonem okolo 600 koní a šestistupňová manuální převodovka z nejnovější generace Chevroletu Corvette. Uprostřed uložený motor přes ni pohání zadní kola.

Splinter ale není obyčejný garážový pokus stlučený dohromady z řady prken. Celý automobil by měl vážit méně než 1 150 kilogramů, což při takovém výkonu znamená, že se dočkáme akcelerace z nuly na stovku určitě pod 4 sekundy a auto prý bude mít chuť pokračovat ve zrychlování až za hranici 300 km/h.

Splinter - supersport ze dřeva

Vůz je totiž vyroben neobvyklou technologií. Části schované pod karoserií automobilu jsou většinou vyrobeny z laminovaného dřeva a karoserie a některé další díly z dřevěných kompozitů. Ty vznikají tak, že je holý strom nejprve rozřezán na klasická prkna a z prken se pak vyrábějí jen asi 3 mm široké dřevěné proužky – představte si je skoro jako nitě.

Z těchto vláken je na upraveném tkalcovském stavu vyrobeno jakési dřevěné plátno. To se pak pomocí formy vytvaruje do požadovaného tvaru a následně spojí s pryskyřicemi a pojivem a je vytvrzeno. Vzniknou tak panely, které mají podobné vlastnosti jako díly z uhlíkových kompozitů. Při výrobě kompozitů používají studenti hned několik technologií, včetně vakuového tvarování.

Splinter - supersport ze dřeva

Kromě této základní dřevěné konstrukce je na automobilu použito ještě několik neobvyklých technických řešení. Začněme třeba u kol – devatenáctipalcová vpředu a dvacetipalcová vzadu mají totiž opět částečně dřevěnou konstrukci. Náboj kola, ráfek a límec jsou sice z leštěného kovu, ale paprsky jsou opět z laminovaného dřeva. Neobvyklá je i samotná pozice řidiče. Motor je totiž v autě posunut co nejvíce k jeho středu, a řidič tak sedí hodně vepředu. Aby se do vozu vůbec vešel, prochází jeho nohy prostorem mezi spodním a horním ramenem zavěšení kol.

Splinter - supersport ze dřeva

Doslova šíleně zní konstrukce odpružení přední nápravy. Ta je totiž odpružena pomocí obřího dřevěného listového péra, které zároveň tvoří vrchní panel přístrojové desky. Dřevo pochází ze stromu maklura oranžová (Maclura pomifera), z jehož dřeva se vyrábí špičkové luky pro sportovní lukostřelbu.

Aby nebylo podivných konstrukčních prvků málo, má "pojízdná tříska" i speciální tlumič výfuku. Výkonný motor se totiž uvnitř celodřevěné konstrukce chladí hůře než v běžné ocelové karoserii. Konstruktéři tak zvýšené nároky na chlazení vyřešili velmi nezvyklým způsobem.

Motoru totiž teplo částečně odebírá obří tlumič výfuku, který tvoří zadní přítlačné křídlo. To je tak asi jediným povrchovým panelem, který není ze dřeva. Hovořit o tom, že jen poplácat toto křídlo po kratší projížďce na okruhu znamená, že prakticky přijdete o kůži na rukou, asi není nutné...

Splinter - supersport ze dřeva

Tato technická finesa jen dokazuje fakt, že splinter není běžný vůz a že jde jen o naprosto jedinečné konstrukční cvičení. Ostatně samotná skupina tvůrců prohlašuje, že jim nikdy nešlo o to, vytvořit automobil, který by měl někdo někdy vyrábět. Použitím dřeva také nechtěli jakkoli naznačovat, že by splinter měl být z hlediska konstrukce ekologickým automobilem, a neočekávají, že by někdo začal dřevo v konstrukci vozů hojně používat jako obnovitelný materiál.

Dřevo prostě autorům projektu přišlo tak neobvyklé, že se rozhodli vyzkoumat možnosti jeho použití a vyzkoušet je v praxi. Splinter prostě slouží k výuce, a ne k tomu, aby někoho poučoval. Pokud chcete vědět více, navštivte stránky projektu Splinter a také YouTube kanál jeho vedoucího.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...