Citroën C1

Citroën C1 | foto: Citroën

Mateřská školka Kolín: čeští mrňousové omládli

  • 71
Kolíňata se ne a ne rozloučit s aktivní kariérou. Toyota, Peugeot i Citroën představují faceliftované verze svých nejmenších modelů. V kolínské továrně TPCA se chystají na start nové 107, ayga a C1.

Hromadným faceliftem prošla kolíňata už podruhé. Hlavně v případě Peugeotu 107 jsou změny vzhledu o poznání radikálnější než v roce 2008.

Všechny tři modely mají nový čumák. Největší práci měli designéři na přídi malého peugeotu. Po letech pokusů zjistili, že velká tlama není pro malé holčičí autíčko to pravé, a tak dal tým designéra Ivo Groena stosedmičce přívětivější tvář ve stylu nového chystaného Peugeotu 208.

Peugeot 107

Citroën C1

Toyota Aygo

U ayga a C1 byly změny spíše kosmetické. Aygo ale třeba díky novému nárazníku povyrostlo na délku o jeden a půl centimetru na 3,43 m. Všechna tři autíčka spojuje instalace LED diod do přemodelovaných nárazníků, slouží jako světla pro denní svícení.

Nové barvičky

Všechny také dostaly nové čalounění interiéru, hliníkové ráfky a poklice kol. Pro citroën půjde objednat i luxusní čalounění interiéru kombinující kůži s Alcantarou. Architektura ani vnitřní rozměry se nemění. Objem zavazadlového prostoru zůstává na necelých 140 litrech, maximum se sklopenými zadním i opěradly je 700 litrů.

Podle aktuální módy se upravovaly také barvy. Každý z francouzského dua se chlubí jednou novou barvou, citroën světle a peugeot švestkově modrou. Toyota má hned dva nové laky, zářivě oranžovou a bronzovou metalízu.

Trpaslíci slibují nové, komfortnější ladění podvozků a posilovačů řízení. "Zajišťují větší živost a lepší filtraci otřesů při nízkých rychlostech," slibuje Citroën.

Toyota pak vysvětluje jak zapracovala na odhlučnění a aerodynamice. "Zabudovaný přední spoiler se posunul o 70 mm vpřed a všechny otvory včetně okrajů předních podběhů kol byly přetvarovány s ohledem na co nejhladší proudění vzduchu kolem vozu a od čelních partií." Nové aygo má mít také jiný tlumič spojkového kotouče snižující hluk a vibrace od hnacího ústrojí a víc izolační hmoty u motoru.

Tříválcový litr zůstává

Pod kapotou ani ne tříapůlmetrových aut zůstává vše při starém. Je tam jedna z nejlehčích pohonných jednotek ve své třídě. Celohliníkový, pouze 67kilogramový tříválec získal několikrát za sebou ocenění Motor roku v kategorii do 1,0 litru. Benziňák vyvinutý Toyotou má výkon 50 kW. "Poslední verze jednotky o zdvihovém objemu 998 cm³ těží z přepracovaného tvaru spalovací komory, který se odrazil ve zvýšení kompresního poměru z 10,5 na 11,0:1 a zlepšení účinnosti spalování. Kvůli vyšší životnosti se používají zapalovací svíčky s iridiovými elektrodami," popisuje Toyota.

Peugeot 107

V kombinovaném cyklu motoru naměřili spotřebu 4,3 l/100 km, ve verzi s robotizovanou převodovkou o dva decilitry víc. K provedením bez spojkového pedálu budou kolíňata za příplatek dostávat páčky řazení pod volantem; jeho tvarování je nové a za peníze navíc může dostat obšití kůži. Nový audiosystém rozumí i řeči MP3 a má USB konektor. Za příplatek bude třeba parkovací asïstent.

České miniatury francouzských a japonské značky se představí poprvé naživo příští týden na autosalonu v Bruselu. I nadále zůstávají v nabídce ve tří i pětidveřovém provedení. Stávající ceníky začínají na 173 000 Kč za Peugeot 107, 169 900 za aygo a 164 900 za C1.

Peugeot 107

Nový Citroën C1 bude k objednání v průběhu ledna, do prodejen se dostane na začátku března. Obnovené aygo dorazí na jaře.

Kolínské trio

Od uvedení v roce 2005 se prodalo přes 665 tisíc Peugeotů 107, více než 620 000 Citroënů C1 a 580 tisíc Toyot Aygo. V kolínské TPCA se ale už chystají na další generaci této trojice. Už se taky spekuluje o tom, že kromě C1 by měl Citroën na stejné lince vyrábět i jeho stylovější dvojče DS1, které dostane za úkol konkurovat třeba Fiatu 500.

Čtěte také: Zájem o kolíňata klesá