Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Protesty žlutých vest vrátí na francouzské okresky vyšší rychlost

Francouzské protestní hnutí žlutých vest, které ještě 1. května na demonstracích po celé zemi podpořilo přes 150 tisíc lidí, si připsalo další dílčí úspěchy. Vláda pod vedením prezidenta Emmanuela Macrona už dříve odložila platnost vyššího zdanění pohonných hmot a zrušila přísnější technické kontroly.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nyní couvla i v dalším tématu a po loňském snížení maximální povolené rychlosti na okreskách na 80 km/h umožní její vrácení na 90 km/h.

Hlavním argumentem pro snížení maximální povolené rychlosti na okreskách na 80 km/h, platného od loňského července, byl pokles počtu tragických nehod v celé zemi. Statistiky totiž až do roku 2013 slibně klesaly, pak se ale zastavily na hranici 3 500 usmrcených osob ročně. Právě snížení maximální rychlosti na okreskách mělo podle odborníků zajistit další pokles těchto čísel o 300 až 400 obětí ročně.

Třináct metrů

  • Francouzská podpůrná kampaň poukazuje na významné snížení brzdné dráhy vozidla jedoucího nově nastavenou maximální povolenou rychlostí. Řidič vozidla jedoucího rychlostí 80 km/h od okamžiku zaregistrování nebezpečí zastaví na 57 metrech. V případě, že pojede devadesátkou, bude potřebovat už 70 metrů. O 13 metrů více.
  • Na vše se dá podívat i jinak. Pokud pomalejší šofér stačí před překážkou těsně zastavit, jeho rychlejší kolega do ní narazí rychlostí minimálně 50 km/h.

To se ale nepotvrdilo a počty nehod a jejich následků zůstaly v roce 2018 na přibližně stejné úrovni, v prvním čtvrtletí 2019 dokonce oproti předchozím pěti letem zhruba o desetinu vzrostly, s počtem 741 usmrcených. 

Nehodovost je přitom ve Francii v porovnání s ostatními evropskými státy na velmi slušné úrovni, srovnatelné třeba s Německem. V přepočtu na počet obyvatel i na počet automobilů je na tom Francie (5,5 úmrtí na 100 tisíc obyvatel) dokonce dvakrát lépe než ČR (10,4 úmrtí na 100 tis obyvatel).

Tyto statistiky a hlavně masové protesty proti vyššímu zdanění a zpřísňování dopravní legislativy nakonec donutily současné vedení země k ústupku. Vláda sice nezrušila plošné snížení maximální rychlosti 80 km/h, ale umožní jednotlivým okresům a jejich prefektům, aby maximálku na vybraných silnicích znovu vrátili na 90 km/h.

Na vedení okresů by totiž mohly směrovat žaloby od obětí vážných nehod. Další zmatky může čekat systém řešení dopravních přestupků. Dosud nevyřízené pokuty za překročení rychlosti v rozmezí 80 až 90 km/h by totiž bylo těžké vymáhat, protože by po vrácení maxima na 90 km/h měl zákon i retrospektivně brát v úvahu benevolentnější pravidla.

Jaká je pokuta?

Postih za překročení maximálně povolené rychlosti může být citelným zásahem do rodinného rozpočtu, navíc může pobyt ve Francii nepříjemně prodloužit, protože francouzské předpisy jsou přísné.

  • Překročení rychlosti o maximálně 19 km/h v místech s maximálně povolenou rychlostí jízdy 50 km/h bude mít za následek pokutu ve výši 135 eur a 1 bod.
  • Tam, kde je maximální povolená rychlost nad 50 km/h, bude finanční postih 68 eur plus 1 bod.
  • Překročení rychlosti o 20 až 29 km/hvyjde na 135 eur a 2 body.
  • Překročení rychlosti o 30 až 39 km/hje oceněno pokutou 135 eur, 3 body a zákazem řízení na 3 roky.
  • Překročení rychlosti jízdy o 40 až 49 km/h stojí 135 eur, 4 body a je vysloven tříletý zákaz řízení.
  • Překročení rychlosti jízdy o 50 km/h a více vyjde na 1 500 eur, 6 bodů a zákaz řízení na 3 roky.
  • Opakované překročení rychlosti jízdy o 50 km/h a více vyjde na 3 750 eur, 6 bodů, je vysloven zákaz řízení na 3 roky a příslušné vozidlo je zabaveno. Navíc hrozí až tříměsíční pobyt za mřížemi.

Vedení většiny okresů by takovou možnost uvítalo a vrátilo by se k omezení na 90 km/h. Přesto většina z prefektů kritizovala rozhodnutí přesunout odpovědnost za finální rozhodování o maximální povolené rychlosti na městské rady.

Okamžitě se ozvaly organizace bojující  za větší bezpečnost na silnicích, například Chantal Perrichonová, prezidentka Ligy proti silničnímu násilí, protestovala proti „hazardování s životy lidí ze strany volených zástupců, kteří raději zaplatí krvavou cenu, jen aby si udrželi svoji popularitu a mandát od voličů“. Další protesty vyvolaly první odhady ekonomických nákladů na opětovné přeznačení sekundární silniční sítě o celkové délce 400 000 kilometrů, které si před rokem při snižování na 80 km/h vyžádalo náklady ve výši přibližně 10 milionů Eur (v přepočtu cca 250 milionů korun).

Další námitky pak zazněly ze strany samotných okresů, které si již zvykly na zvýšený přísun příjmů z pokut (až 335 milionů Eur ročně). Autokluby a profesní organizace dopravců zase poukazují na nesystémové tříštění legislativy, po kterém budou pravidla opět nepřehlednější.

Pokud se v létě chystáte na dovolenou do Francie, počítejte ještě s limitem 80 km/h, který platí na všech dvouproudých okresních silnicích mimo úseků s oddělených středovými svodidly, kde lze jet až 100 km/h. V obcích i nadále platí rychlost 50 km/h a na dálnicích pak 130 km/h.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“, který právě před 30 lety osiřel

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....