Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silničáři uvažují o zvýšení rychlosti v tunelech

  14:07aktualizováno  14:07
V kratších dálničních tunelech by se mohlo jezdit až stotřicítkou, v delších stovkou. Podle informací Radiožurnálu o tom uvažuje Ředitelství silnic a dálnic.

Dálnice D1 - tunel Klimkovice | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

„Maximální povolená rychlost v dálničních tunelech delších než 500 metrů by se zvýšila na 100 kilometrů za hodinu,“ zjistil Radiožurnál. V tunelech kratších než 500 metrů by se mohlo jezdit až 130. Nyní bývá rychlost v tunelech obvykle snížena na 80 kilometrů v hodině. V tunelu Blanka, který vede pod Prahou, je limit 70 km/h.

Stovkou by tak řidiči mohli projet například tunelem Panenská na D8 nebo v Lochkovském a Komořanském tunelu na Pražském okruhu. Zpomalovat ze stotřicítky by nemuseli na D5 před tunelem Valík.

Fotogalerie

Podle mluvčího Ministerstva dopravy Tomáše Neřolda se ovšem zatím jedná o úvahu Ředitelství silnic a dálnic na pracovní úrovni.

Připomínky k návrhu může mít kromě Ministerstva dopravy i Ministerstvo vnitra. Otázku bezpečnosti řeší v dálničních tunelech také hasičský záchranný sbor a policie. Šéf dopravní policie Tomáš Lerch ovšem zvyšování rychlosti v tunelech nakloněn není, z důvodu bezpečnosti. „Tunel je sám o sobě nebezpečným úsekem pozemní komunikace a zvyšování rychlostního limitu považujeme za zbytečné zvyšování míry rizika vzniku dopravní nehody,“ komentoval to Lerch pro Radiožurnál.

Když se v roce 2011 rozhodlo, že v tunelu Valík na dálnici D5 bude z původního provizorního snížení rychlosti na osmdesátku trvalé, argumentovalo Ředitelství silnic a dálnic úsporami. Při zvýšení rychlosti by bylo třeba v tunelu intenzivněji svítit. „V tunelech ŘSD v České republice by znamenalo zvýšení maximální rychlosti na 100 kilometrů v hodině okamžitou investici až 120 milionů korun a provozní náklady by ročně vzrostly až o 15 procent,“ uvádělo ŘSD.

Rozhodnout by měly parametry

Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti připomíná, že rychlost v tunelech je v Česku snižovaná dopravním značením. Teoreticky tedy není třeba měnit obecnou vyhlášku, ale stačí změnit značení.

ADAC test tunelů

„Raději bych v tomto ohledu byl opatrný, řadě řidičů totiž dělá jízda tunelem problémy,“ komentuje pro iDNES.cz Budský. „Řidiči mohou mít sklony reagovat zbrkle. Navíc v tunelech nejsou únikové zóny,“ komentuje expert. Nehody tak bývají mnohem složitější na řešení a hrozí mnohem závažnější následky. Norové zjistili, že zhruba 20 procent řidičů pociťuje při průjezdu tunelem pocit stísněnosti. Až 50 procent žen řidiček pociťuje úzkost. „Jedinci trpící klaustrofobií uvádějí, že při jízdě tunelem nejednou zažívají pocit ztráty kontroly nad vozidlem,“ dodává Roman Budský (více o jízdě tunelem čtěte zde). Úpravy rychlostí v tunelech je podle Budského třeba posuzovat individuálně v závislosti na parametrech.

U krátkých tunelů do 300 metrů je návrhová rychlost stejná jako na přilehlých úsecích komunikace. Středně dlouhé a dlouhé tunely se navrhují na nižší rychlosti. „Pro dálnice a rychlostní komunikace je to 80 kilometrů v hodině a ostatní pro 70 kilometrů v hodině,“ uvádělo v roce 2011 Ministerstvo dopravy.

Sousední evropské státy omezují rychlost v dálničních tunelech na stovku (Rakousko, Německo). Osmdesátka je maximem na Slovensku. Například v Itálii se tunely dají často projet stotřicítkou.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

OBRAZEM: Takové budou ulice v Evropě. Den bez aut v Paříži a Bruselu

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Starostové Paříže a Bruselu by chtěli zavést celoevropský den bez aut. Obě města dala autům na den stopku o uplynulém...

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Najdete na iDNES.cz