Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mazda 2 padne do ruky. Má velkou kabinu a velký motor

aktualizováno 
Mazda 2 byla v každém vydání jiná a vždy skvělá. Třetí generace patří mezi největší malá auta, aspoň co do nabídky vnitřního prostoru. Auto hlavně padne řidiči nedefinovatelným způsobem do ruky.

Mazda 2 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Mazda je osamělá bojovnice, japonská automobilka z Hirošimy už není propojena s žádnou jinou značkou ani koncernem. Vše si vyvíjí a vyrábí sama (i automatické převodovky, to není obvyklé ani u mnohem větších, dražších a zavedenějších značek). Jde taky tvrdohlavě svou vlastní cestou. Právě proto má benzinové motory nepřeplňované, v době, kdy konkurence raději přeplňuje tří nebo dokonce dvouválce. Na to, aby splnila dnešní požadavky na emise, jde svými cestami.

Mazda 2 v číslech

  • délka / šířka / výška / rozvor (mm): 4 060 / 1 695 / 1 495 / 2 570
  • objem nádrže: 44 litrů
  • objem kufru: 280 - 950 litrů
  • pohotovostní hmotnost: 970 - 1 040 kg
  • motor atmosferický čtyřválec: 1 496 ccm, 55 kW/75 k, 135 Nm
  • základní cena: 274 900 Kč

Kouzlo velkoobjemu

Dvojka vám ukáže kouzlo velkoobjemového motoru, byť podladěného na nízký výkon. Aby nedošlo k mýlce, je to čtyřválcová benzinová jedna-pětka, jenže v dnešní době je to vlastně unikum a na malé auto velkoobjemový motor. V základním výkonovém provedení se 75 koňmi je to nejprodávanější verze dvojky v Česku, připlatit lze za 90 a taky 115 koní. Nejslabší varianta má kompresní poměr 12:1 a jednodušší výfukové potrubí, silnější 14:1 a jiné nastavení řídicí jednotky. Vrcholná varianta je navíc vybavena systémem rekuperace i-Eloop, který brzdnou energii mění na elektrickou a ukládá ji do kondenzátoru.

Mazda 2

Mazda 2

Benziňák má přirozenou sílu, pro předjetí ho ovšem musíte vytočit, to je prostě vlastnost atmosferických motorů, ne chyba. Pro okreskové ježdění stačí něco zařadit a jemně a nenuceně se klouzat a s nadhledem frčet.

Napomáhá tomu i výborné odstupňování převodovky. Má sice jen pět stupňů, ale poskládaných akorát. Městem se jezdí na trojku, po dálnici sto třicet na pětku s 2 800 otáčkami. Průměr 6 litrů s plným autem je dobrý výsledek, s lehkou nohou budete jezdit za pět.

Mazda 2

Auto musí být lehké

Tuto filozofii vlastní všem mazdám dneška ctí dvojka i pocitově. Je lehounká (váží pod tunu), cítíte to v celém ovládání, s elánem se pohybuje na silnici, zatáčí, závěsy kol nemají těžkou práci a tak auto výborně pruží a tlumí na rozbité české okresce. Pravda, podvozek by mohl mít lepší odhlučnění. Lehkost ale neznamená „papundeklovost“, dveře se zaklapnou bez zadunění, ani při jízdě nemá posádka pocit „tenkostěnnosti“, kterou občas trpí malá laciná auta.

Výborné je řízení, jisté, pevné, bez mrtvého chodu kolem středové polohy, pro dřevorubecké ruce možná moc lehké, ale nic tragického.

Jediné místo, kde dvojka neexceluje, je dálnice. Ne že by neměla síly, i 55 kilowatt stačí na důstojnou stopadesátikilometrovou jízdu v levém pruhu. Pravda, na bohatýrské předjíždění to není.

Dvojce ale vysoké dálniční rychlosti jednoduše moc nesedí. Už kolem 130 je trochu nesvá a neklidná. Směr drží dobře, ti s citlivějším zadkem a vestibulárním ústrojím však pocítí neklid zádě. Při krizovém brzdění s volantem jinak než rovně se hodně nadlehčuje záď, hlavně nepanikařit, situaci zachrání chladnokrevný manévr volantem anebo ESP.

Velká kabina

Dvojka je vždy jen pětidveřový hatchback. Ta aktuální umně maskuje trochu bachraté tvary. Kabina je ale nebývale prostorná, dvoumetrový fotograf si liboval, jak se mu v ní dobře sedí a že se do ní poskládá líp než do leckterého auta o třídu výš.

Mazda 2

Pozice za volantem Mazdy 2 je výtečná, sedí se příjemně nízko, navíc v anatomicky pěkně tvarovaných, i když trochu užších sedačkách s výrazným bočním vedením.

Fotogalerie

Řidič ocení skvělý výhled, sekundují mu v tom velká zrcátka. Boky mají dostačující prosklení a spodní hranu oken hezky nízko, orientace při manévrování ve stísněných prostorech je nadmíru dobrá. Dozadu ale není moc vidět malým oknem, to je dnes víceméně standard vynucený manýry designérů.

Každému nebude vyhovovat kaplička pod volantem. Budíky tam jsou trochu nahusto, otáčkoměr kapku nepřehledný, ale nakonec si zvyknete. Pedál plynu uchycený na podlaze se už dnes nevidí, to jsou milé detaily značky z Hirošimy.

Mazda také u základního provedení zůstává u obyčejného rádia ovládaného mechanickými tlačítky. To ocení ti, kteří si netykají s dotykovými displeji a multimediálními centry. Panel „zapíchnutý“ nahoru do přístrojovky je hezky po ruce a dobře dostupný, jen ho dědovi nevyměníte za něco vychytanějšího. Za to bude jenom rád, ovládání je jasné a všechno nahmatá poslepu.

Mazda 2
Mazda 2

Kufr odpovídající malému autu pro dva (+ dítě) je hodně hluboký, kočárkujícím maminkám nebude vyhovovat vysokánská nákladová hrana tvořená zadním nárazníkem, přes kterou se náklad do zavazadlového prostoru stěhuje. A ještě jedna nešikovnost: při otvírání kufru se ušpiníte, výřez pro úchop je na hraně s nárazníkem.

Největší pihou na kráse dvojky je cena: základní provedení za 275 tisíc má obstojnou výbavu, chybí v ní ale klimatizace a za verzi s ní už si účtují 313 tisíc.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Škoda Kodiaq GT: kupé-SUV se testuje převlečené za mazdu, jako před 30 lety

Prototypy Škody Kodiaq GT převlečené za SUV Mazdy.

Znetvořené prototypy prohánějící se v běžném provozu fascinují milovníky automobilů. Tuší, že maskování ukrývá něco...

Další z rubriky

Auto pro mladé miláčkem seniorů. V elektroverzi je to ideál do města

Kia Soul EV

Konverze klasické Kie Soul na elektromobil se povedla. Klíčové vlastnosti hranatého, vysokého a trochu legračního...

Honda CR-V dala sbohem dieselu, poprvé je sedmimístná

Honda CR-V

Honda často staví svá auta jinak než ostatní. A není to jen netradičním designem. Například vytvoří od podlahy nové...

Kosmický modul BMW má vlastní elektrárnu, zkusili jsme ho úplně vybít

BMW i3s REX

BMW i3 je jednou z ikon elektromobility. Vyrábí se od roku 2013 a ani za pět let neztrácí nic z neobvyklosti svého...

Najdete na iDNES.cz