Mazda 3 je tajný tip pro nadšené řidiče

Mazda 3, to je auto pro nadšené řidiče ze staré školy, kteří si řízení užívají. A nepotřebují k tomu kupu elektronických udělátek, která nakonec stejně nikdo nepotřebuje. U trojky máte stále ještě pocit, že řídíte auto, ne PlayStation. Nejdůležitější model japonské značky se dočkal faceliftu, změny ale postřehne jen kovaný mazdolog.
Mazda 3 MPS

Mazda 3 MPS | foto: Mazda

Mazda, to je taková japonská Alfa Romeo. Pro ty, kdo vědí, že nejde o nadávku, to znamená sportovního ducha. Skvělé řízení, parádní podvozek a v případě verze MPS pořádně řízné svezení.

Japonská automobilka se loni rozešla s Fordem. Za déle než třicet let trvající partnerství se od něj ale naučila k dokonalosti ladit auta. Podvozek trojky, to je až na odhlučnění předních kol skvělá kombinace komfortu a jistých jízdních vlastností. Šéf testovacích jezdců evropské divize Mazdy Uwe Kracht prozradil, že vývojáři třeba při vývoji zjistili, že šoféři v Evropě řídí jinak než ve zbytku světa.

Mazda 3

Pro nadšené řidiče

Trojka má hlavně skvělé řízení – tak citlivé a hlavně neskutečně "upovídané" dnes budete hledat jen ztěžka. Nakonec vám proto přijde, že při dálničním kalupu na dálnici musíte auto pořád řídit. Je to hlavně kvůli dokonalé zpětné vazbě, zvyknete si tedy rychle. A když se kola při seznámení s vylepšenou trojkou na silnicích kolem Benátek sklouzla na asfaltu prolitém deštěm, cítil řidič každý milimetr přetáčivého posunu pneumatik v zatáčce.

Vnitřek vypadá stále dobře, přístrojovka obaluje řidiče a spolujezdce ve sportovním duchu. Jen místa pro nohy do šířky moc vepředu není.

Mazda 3

Šofér taky nesmí moc hledat moderní vychytávky, na které láká konkurence. Tlačítka změny reakce na sešlápnutí plynu nebo stavitelné tlumiče, na to trojka prostě není. Vede to ale i k takovým úletům, jako je provedení handsfree s mikrofonem přimontovaným jak od kutila. Dva různé displeje nahoře na přístrojovce taky moc parády nedělají.

Nově má ale trojka třeba speciální xenony, které upravují směřování světelného paprsku v závislosti na natočení volantu. Systém RVM zase hlídá auta schovaná ve slepém úhlu.

Do ceníků s faceliftem trojka dostala taky navigaci od Tomtomu. Ve středovém tunelu vypadá jako dodatečně domontovaná, intuitivní ovládání taky nemá, takže jediným důvodem ke koupi bude leda to, že komunikuje s tlačítky na volantu. Mnohem líp na tom středovém tunelu navíc vypadá ovládání obyčejného rádia.

Všechno v trojce je pevně poctivě přimontované, sestavené, bez kudrlinek. Ale tím, jak všechno funguje  – jasně a zřetelně – vám dá pocit fortelnosti. Přístrojovka vypadá stále moderně, i když třeba ovladače vyhřívání sedadel by zasloužily inteligentnější umístění a provedení.

Sympatické benziňáky

Mazdy se těší na novou generaci motorů Skyactiv. Trojka tedy zatím musí vystačit s nabídkou, kterou lákala doposud. Benzinová jedna šestka má hezký, sportovně bublavý zvuk výfuku. Abyste z ní dostali sílu, musíte si to zasloužit – to znamená vytočit ji ke čtyřem tisícům otáček. Normální jízdou s občasnými pokusy o sportování spotřebuje nějakých osm litrů. Je to klasický atmosférický motor ze staré školy, musíte ho točit, emisními normami je očividně hodně udušený a reakce na sešlápnutí plynu nejsou zrovna přímé. Dynamice nepomohou ani hodně těžké převody pětistupňového manuálu.

Mazda 3 MPS
Mazda 3 MPS

Mazda 3 MPS

Paradoxně horší volbou se zdá modernější dvoulitr vybavený přímým vstřikováním paliva. Těch sto padesát koní mu moc nevěříte. Z nízkých otáček se nechce roztočit a nakonec žere stejných deset litrů jako 260 koní vrcholové verze MPS.

S jejím 2,3litrem je to ale úplně jiná muzika. Přední náprava má co dělat, aby výkon nějak přenesla na podložku. Přeplňovaný motor 2,3 litru hýří silou ve velkém spektru, nejlíp je ho roztočit nad nějaké dva a půl tisíce otáček. Neúnavně pak táhne až do sedmi tisíc. Má moc hezký zvuk a chuť řádit. Parádně si notuje s šestistupňovým manuálem, jen se musíte naučit pracovat citlivě se spojkou, jako ostatně u všech trojek.

Mazda 3 MPS

MPS dokáže být krotká mručivá kamarádka pro průjezdy městem, ale taky pořádně nabroušená drsňačka pro řádění na okreskách. Přední náprava se zakousne do oblouku, poctivý samosvorný diferenciál (opravdové železo, žádná elektronika) vám pomůže ji vykroužit a na výjezdu stačí mít správně zařazeno a rázně vyrazit do další. A to až tak freneticky, že na jedničku a dvojku musí být elektronicky omezený tah (omezení plnicího tlaku turba), jinak by se přední kola akorát brousila o silnici.

Když vyberete pod kapotu silný turbodiesel 2,2 litru, trojka se kvůli vyšší hmotnosti motoru méně ochotně nestáčí do oblouku. Kvůli citlivému řízení také cítíte, jak se závěsy kol perou s přívalem síly. Stejným neduhem trpí také zuřivé MPS. V ceníku Mazdy 3 figuruje kromě dvou výkonových verzí 2,2litrového turbodieselu (150 a 185 koní) také menší 1,6 s výkonem 116 koní.

Mazda jde s trojkou svou cestou, nenabízí tak kombiverzi. Vystačí s pětidveřovým hatchbackem a sedanem. Obě verze nabízí kromě Evropy také třeba v Japonsku a Americe. Sedan působí mohutně a chce vypadat dražší a důstojnější než hatchback. Ten je zase dynamičtější, jeho tělo hraje svaly a křivkami.

Mazda 3

Sedan se díky hmotnější zádi a delšímu zadnímu převisu plavněji přenese přes příčné prahy, jiné odlišnosti v chování postřehne jen citlivý zadek testovacího jezdce. Jízdní charakter obou karosářských verzí lze vyjádřit jednoduše: lehkost, jistota a stabilita.

Najdi pět rozdílů

V rámci čerstvého faceliftu se upravovaly jen drobnosti. Jiné jsou nárazníky, nový zadní snížil hranu kufru, přemodelovávaly se taky ráfky, aby se lépe chladily brzdy. A šlechtila se aerodynamika, tu ovlivní i taková drobnost jako je deflektor před přední pneumatikou. Ta malá "zástěrka" je u faceliftu o polovinu tužší, díky tomu a rozsáhlejšímu zakrytování podvozku se zlepšila aerodynamika (snížení Cx o 0,1). Tím klesla o něco i spotřeba.

Jinak je to stále "stará" dobrá trojka, která se představila před třemi roky. Majitelé předfaceliftových trojek ale závidět nemusí, změny jsou minimální a rozdíly v chování neznatelné. Konstruktéři přidali zesílení, aby se zvýšila tuhost karoserie – příčník pod nohama řidiče je robustnější a má víc svářecích bodů. Tím se snížily vibrace a hluk. Upravovalo se také uchycení a ladění tlumičů a nastavení posilovače řízení.

Základní cena Mazdy 3 hatchback s benziňákem 1,6litru je 299 900 korun, verze MPS (ten pořídíte pouze v pětidveřové verzi, jako sedan ne) stojí 679 900 a nejlevnější turbodieselová 390 900 Kč.

Na premiéru po svých

Proč měly první 323 při premiéře v Evropě najeto 15 tisíc kilometrů.

První trojka se představila před osmi lety, ta která teď prošla faceliftem je už její nástupkyně. Celkem vznikly v hirošimské fabrice Mazdy tři miliony trojek, z toho přes 613 tisíc se jich prodalo v Evropě.

Mnohem šťavnatější je příběh její předchůdkyně. Mazda 323 byla legendou snad ve všech svých šesti generacích. Hned ta první musela na svou evropskou premiéru v roce 1977 dorazit po svých. Dva výstavní exponáty vyjely na patnáct tisíc kilometrů dlouhou cestu z fabriky v Hirošimě a na výstaviště do Frankfurtu dorazily dvě hodiny před zahájením autosalonu. Hráškově zelená pětidveřová a třídveřová smetanová tři-dva-trojka projely na své pětitýdenní expedici třináct zemí.

Češi znají hlavně novější generace 323. Model 323F s "mrkacími" světly je pojmem mezi sportovně založenými řidiči, jeho nástupkyně s bezrámovými okny dveří a famózními jízdními vlastnostmi a motory je krásným autem do současné doby.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...