Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mazda 3: první kilometry s japonským golfem

aktualizováno 
Mazda 3 nové generace je perfektně vyrobená, v dravějším kabátě než dřív; bude se líbit mladším dynamičtějším řidičům i usedlejším čtyřicátníkům, kteří se občas rádi svižněji svezou, ale mají už rádi své pohodlí. Otázkou je, zda na český trh nebude příliš drahá.

Mazda 3 hatchback | foto: Mazda

A kritika? Moc jí není - jen základní motor 1.6 by si zasloužil vyšší výkon a u auta za 400 tisíc se nesluší nechat před řidičem designově nedotažené displeje a nutit připlácet za klimatizaci. Mazda ve vyšší výbavě je ovšem v nižší střední třídě vedle golfu jedním z nejkvalitnějších aut na trhu.

Král spolehlivosti

Tak prestižní titul získala Mazda 3 od tvůrců tabulek poruchovosti německých technických kontrol TÜV Report. To bylo loni, úspěchy však tohle kompaktní auto sbíralo už daleko dříve - bodovalo na předních příčkách obdobných statistik autoklubu ADAC i technických kontrol Dekra.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Mazda můžete koupit
na www.automodul.cz

První generace, vyráběné od roku 2003, se prodalo v Evropě 472 tisíc kusů (nejvíce trochu překvapivě v Rusku), na celém světě přes dva miliony. Tedy: slavná minulost! A budoucnost? Ta se začala psát právě teď, kdy továrna v japonském Hofu vyrobila první série nového modelu. Automobilka nás pozvala, abychom auta otestovali v okolí portugalského Lisabonu.

Mazda 3 hatchback

Na parkovišti nedaleko lisabonského letiště je živo: novináři z celé Evropy se snaží od organizátorů získat klíče od testovacích vozů podle svých představ - někdo chce červený kvůli pěkným fotkám, jiný zase auto s nejsilnějším turbodieselem 2.2 litru, aby se pořádně svezl, další bazíruje na navigaci, aby se na 160kilometrové trase podél pobřeží a v horách neztratil.

Na mě však čeká skromně v rohu s papírem Reservé za stěračem opravdová lahůdka - organizátoři dodrželi slovo a schovali mi tu největší "chudobku" ze všech. Základní motor 1.6, základní výbava, dojem "kazí" snad jen litá kola a klimatizace, která jinak v základní výbavě chybí. Cože?! Auto za 400 tisíc a nemá klimu? No, nemá. Manažeři Mazdy se v tomhle případě trochu překvapivě odmítli inspirovat třeba korejskou nebo francouzskou konkurencí, u níž je klimatizace už ve vozech o třídu níže. A nemusíme tak daleko: má ji i Škoda Fabia za 229 tisíc korun. České zastoupení Mazdy se alespoň rozhodlo nabídnout klimatizaci nebo navigaci zdarma prvním zákazníkům.

Dravější vzhled ze všech stran

Nejdřív okukujeme mazdu zvenčí. Pěkná! Nová trojka má ostré dynamické rysy ve stylu menší dvojky a větší šestky. Od ní novinku na silnici zepředu skoro ani nerozeznáte, v jazyce automobilky se tomu říká "family face", tedy rodinná tvář. Karoserii navržené v evropském designérském centru dominují vystouplé blatníky (podle výrobce vzdávají hold sportovní RX-8) i výrazněji profilovaná kapota - je zkrátka mnohem odvázanější než u předchůdkyně, ale naštěstí ne přeplácaná, jak se dnes často stává. Stejně jako předchůdkyně bude i nová trojka k mání jako pětidveřový hatchback i jako čtyřdveřový sedan. První odveze 340 až 1 360 litrů nákladu, méně praktická druhá varianta naloží 430 litrů.

Zatímco dosluhující model měl horní a spodní mřížku chladiče, nová Mazda 3 sází na jedinou výraznou masku, posazenou níže. Zadek vozu je zjevně inspirován předchozí generací, působí však nižším a dynamičtějším dojmem. Ostatně, úplně stejně postupoval Volkswagen u nového golfu šesté generace.

Vše v dosahu očí

Prvním, čeho si "mazdista" uvnitř všimne, je nahrazení tří tubusů s budíky před řidičem jen dvěma, zato výrazněji tvarovanými. Otáčkoměr a tachometr jsou výrazně větší, kontrolky našly místo mezi nimi. Napravo od přístrojového štítu je pak kaplička s dalšími dvěma displeji - v základní výbavě je obyčejný černobílý s údaji palubního počítače, design kapličky byl však navržen spíše pro verzi s barevným LCD monitorem vestavěné navigace.

Vedle je totiž úzký displej autorádia, jehož červená písmena s bílými "sousedy" vůbec neladí; celek vypadá jako slepenec. Umístění displejů je ovšem příkladné, jsou natočeny tak, aby je řidič mohl sledovat bez otočení hlavy - pouze pohybem očí.

Mazda 3 sedan

Totéž platí o velkém středovém kulatém ovladači autorádia a třech otočných ventilace a klimatizace. Ergonomie je vůbec na výši - třeba řadicí páka se posunula oproti minulé 3 o šest centimetrů výše a naklonila směrem k řidiči, více místa má i noha na plynovém pedálu; pravé koleno řidiče pak není ani v nejmenším utiskováno středovým sloupkem. Vynikající sedadla mají vyšší opěradla i bočnice než dřív, lépe tak zafixují tělo při sportovnější jízdě.

Motor, který neslyšíte

Sportovního svezení si se základním motorem o objemu 1,6 litru asi moc neužijeme. Zákazníci ho ale mají v mazdách rádi - v předchozí trojce si ho pořídily dvě třetiny ze skoro půl milionu evropských klientů značky.

Má výkon 77 kilowattů, což papírově není až tak moc - čtrnáctistovka v Kie cee´d umí o tři kilowatty více, srovnatelná 1.6 "vytáhne" 93 kW. Mazda je sice papírově slabší, ale v provozu se projevuje velmi příjemně - agregát je hezky pružný, nechá si líbit podtáčení i vytáčení, na čemž má zásluhu systém proměnného sání a časování ventilů.

Spotřeba zůstává při zemi; podle výrobce na 6,3 litrech na 100 km, my jsme se zcela syrovým motorem jezdili těsně pod sedm litrů. To potěší. Stejně jako přesné krátké dráhy řadicí páky, komfortně nastavený elektrohydraulický posilovač s dobrou zpětnou vazbou - řízení sice není tak hravé jako u menší Mazdy 2, ale třeba právě zmiňovaný cee´d ho má výrazně necitlivější. Tady každý milimetr natočení volantu znamená milimetr otočení koly.

Ještě jedna věc na trojce zaujme: ticho. Mazda se už před lety chlubila sloganem "motor, který neslyšíte" - a po celých těch 16 let ho dodržuje. K chrámové atmosféře přispívá i skvěle odhlučněný podvozek - valivý hluk od kol vlastně neexistuje, veškeré rázy jsou výborně utlumeny - což jistě ocení řidiči, nucení jezdit po českých tankodromech.

Pochvalu zaslouží konstruktéři taky za precizní zpracování interiéru, jež v kombinaci s extrémně tuhou karoserií (díky použití vysokopevnostní oceli na více místech se podařilo snížit její hmotnost o 15 kg) zajišťuje naprostou absenci vrzavých a jiných rušivých zvuků.

A další motory v nabídce? Nový turbodiesel 2.2 litru známý z Mazdy 6, který s filtrem pevných částic (DPF) plní emisní normu Euro V a má ve standardní verzi slušných 110 kW výkonu, ze špičkové High Power (pouze s výbavou Sport) pak dokáže vyždímat 136 kilowattů. Spotřeba je mezi 5,4 a 5,6 litry, což je vynikající údaj.

Ještě lépe je na tom menší turbodieselová 1.6 z produkce koncernu PSA (80 kW), která si vystačí se 4,5 litry na 100 kilometrů. O benzinové základní 1.6 už byla řeč; kromě ní je v nabídce ještě zážehový dvoulitr, rovněž se 110 kilowatty. Jeho spotřeba je logicky vyšší - ovšem 7,6 litrů je v této třídě vynikajících. Navíc je vybaven novým "nanotechnologickým" katalyzátorem.

Japonský golf?

Mazda má velkou ambici - být japonským golfem, tedy měřítkem, etalonem třídy. Technicky na to má, jak je to s cenou? I ta je s golfem šesté generace naprosto srovnatelná. Pokud totiž vezmeme oba vozy s benzinovou šestnáctistovkou, pěti dveřmi (u mazdy v základu, u golfa za příplatek 25 800 Kč), klimatizací, hromadou airbagů (mazda šest, golf sedm), stabilizací podvozku (u Mazdy nazvaný DSC, u VW a jinde ESP), dostaneme se na cifru 429 900 korun u "trojky"; golf je o stokorunu levnější.

Je ovšem pravda, že má poloautomatickou klimatizaci oproti mazdí manuální a navíc kolenní airbag řidiče. Když pomineme u mnoha českých řidičů pověst "super značkového auta", má golf ještě v něčem oproti japonské krásce výhodu: prodává se i s motorem 1.4 (59 kW), s nímž pětidveřový přijde na 385 700 korun, a to s veškerou výše popsanou výbavou. Možná je škoda, že i mazda nešla na vysoce konkurenční evropský (a český) trh se stejným konceptem, a 1.4 - kterou v současném modelu nabízí také za 399 900 korun - nenabídla levněji. Podle průzkumů Mazdy by se však prý moc neprodávala.

Mazda 3

Na druhou stranu lze mít jisté sympatie k postoji Mazdy, jejíž manažeři se netají tím, že odmítá přistoupit na chrtí dostihy evropských a korejských značek, které překotně zlevňují. Kvalitní auto má podle nich svoji cenu, která nemůže být nejnižší, aby zaplatila úroveň dílenského zpracování, drahé vysokopevnostní ocele a podobně.

Šest stupňů výbavy

Mazda 3 bude v Čechách nabízena v šesti stupních výbavy: Base, CE, TE, TX, TX Plus a GTA. Už v základu je toho k mání spousta; signalizace prudkého brzdění (ESS), stabilizační systém DSC, čelní, boční i okenní airbagy, elektrické seřizování zpětných zrcátek, výškově i podélně seřiditelný volant, přehrávač CD s MP3 a konektorem USB. Nebýt chybějící klimatizace, byla by nabídka dokonalá.

Doplňková výbava je pak hodně široká: můžete si dopřát systém indikace slepých úhlů přímo v ploše skla zpětného zrcátka, natáčecí bi-xenonové světlomety, dvouzónovou automatickou klimatizaci, systém bezklíčového otvírání dveří a startování tlačítkem, parkovací senzory, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou proti oslnění, vyhřívané čelní okno nebo dešťový senzor samočinně fungujících stěračů.

K mání je také kompaktní vestavěná navigace se čtyřpalcovým displejem (11 cm), která by měla stát 20 tisíc korun, což je v Česku velmi zajímavá nabídka - nikdo jiný zatím tak levně originální navigaci nenabízí. Mapové podklady jsou uloženy na paměťových kartách typu SD.

Mazda 3 1.6 v číslech
palivo benzin
max. výkon a kroutící moment 77 kW/6000 ot. a 145 Nm/4000 ot.
zrychlení (0–100 km/) 12,2 s
prům. spotřeba 6,3 l/100 km
emise CO2 149 g/l
max. rychlost 188 km/h
délka/šířka/výška/rozvor 4 460/1 755/1 740/2 640 mm
cena zákl. verze 399 900 Kč

Neprodáváme slevy, ale auta

Připadá vám nová Mazda 3 příliš drahá? Je cena to hlavní, co přitáhne zákazníka k tomu, aby si koupil konkrétní vůz? Generální ředitel Mazdy pro Česko a Slovensko Alexej Kiriakovský si to nemyslí. "Neprodáváme slevy, ale auta. Sleva není produkt, je to jen jeden moment při rozhodování o koupi vozu," říká. "Prodejce nesmí být žena za pultem, musí se chovat tak, jako by prodával vůz sám sobě," dodává.

Je základní cena Mazdy 3 - 399 900 Kč - v dnešní situaci na trhu konkurenceschopná, vzhledem k absenci klimatizace? Na jakou konkurenci jste se dívali při stanovování ceny nové trojky?

Důležité je, že už základní vůz má motor 1.6, čímž se posouváme o patro výš (většina konkurentů začíná na 1.4, pozn. red.) A při kontrole ceníku zjistíte, že naše ceny jsou oproti předešlé Mazdě 3 v odpovídajících výbavách o více než 10 procent nižší. Co se týče cenových srovnání, hlavními konkurenty jsou samozřejmě japonské značky a pak hlavní evropské modely. Možná, že nemáme "nejlepší" první cenu ze všech, nicméně v dalších úrovních výbav jsou naše ceny velmi konkurenceschopné - to proto, že tyhle modely mají tvořit největší část našich prodejů.

Bude mít nový model nějakou zaváděcí kampaň s nižšími cenami?

Ano, máme připravenou nabídku pro první zákazníky – nabízíme jim za oněch 399 900 vůz včetně klimatizace. Nabídka klimatizace zdarma bude pochopitelně platit i pro další verze. Druhou nabídkou, pro fanoušky delších cest, bude originální navigační systém s integrovaným DVD barevným displejem. Zákazníka necháme vybrat podle jeho přání.

Proč se u vaší značky tak málo objevují cenové akce ve stylu francouzských automobilek, kde jsou slevy z ceníkových cen až statisícové?

Nejsme francouzská značka a tím pádem nevyznáváme strategii objemů prodeje. Mazda se nesnaží prodávat slevu. Sleva není produkt! Slevu prostě nepovažujeme za dlouhodobě užitečnou věc pro zákazníky. Jedná se "jen" o moment rozhodnutí při koupi vozu, který při konečném účtování nemusí být vždy výhodnější než cokoli jiného. Zákazník si dnes u nás kupuje nejen krásné auto, ale i kvalitu, mobilitu a především služby. To je naše strategie.

Cenové zvýhodnění samozřejmě dokážeme nabídnout také, jen přesnou formu necháváme více na přání zákazníka a dohodě s dealerem. Zákazníka po koupi vozu může čekat řada dodatečných nákladů - financování, pojištění, příslušenství, prodloužená záruka, nutnost zapůjčení náhradního vozu atd. Proto jsme přišli například s nabídkou Last Minute, kde jsme nabízeli kombinaci slev a těchto služeb zdarma.

Právě záměnu prosté slevy za daleko hodnotnější nabídku považujeme za stěžejní. Marže dealerů obecně jsou dnes skutečně tristní a představy zákazníků o finančních možnostech dealerů jsou velmi přehnané. Chceme, aby dealer měl zdroje na rozvoj dealerství a kvalitní poskytování služeb. K čemu je zákazníkovi velká sleva, pokud u toho samého dealera bude čekat i několik dní na základní náhradní díl?

Z čeho pramení vysoké cenové sebevědomí Mazdy, když zatím není vnímána jako prémiová značka? Dokázal byste charakterizovat, na jakou cílovou skupinu je značka Mazda v Česku zaměřená?

Máte pravdu, že Mazda není prémiovou značkou. Ani na tuto pozici neaspiruje. Je ale nutné říci, že naše ceny také nejsou prémiové. Naším cílem je dostat se na pozici velmi blízkou prémiovému segmentu, ale zachovat si přitažlivé ceny.

Co se týče cílové skupiny pro Mazdu 3, jako první budeme oslovovat současné zákazníky trojky a jejího předchůdce Mazdy 323. Atraktivní design, výjimečná kvalita a sportovní jízdní vlastnosti kompaktního vozu zcela jistě osloví mladší zákazníky, kteří se chtějí odlišit od "klasiky". Věřím ale, že vůz si najde své fanoušky napříč věkovým spektrem.

Pojďme k dealerům - pracují podle vás prodejci v autosalonech dobře? Byl jsem teď u jedné vaší konkurence, kde si mně dlouho nikdo nevšímal, pak se mi dostalo úplně vlažného přijetí, téměř nezájmu. Jak by měl vypadat scénář chování ideálního prodejce, co by měl hlavně nabízet a propagovat?

Na tuto otázku nelze zcela černobíle odpovědět. Obecně jsou dealeři, kteří mají excelentní prodejce a pak jsou i takoví, které označuji za "ženy za pultem". Každá značka má od každého trochu. Z provedených tajných nákupů víme, že naši prodejci spíše patří k té první skupině. Prodejci jsou významnými hráči v celém procesu, stojí v první linii, a jejich motivaci pokládám za nesmírně důležitou; pro nás znamenají rodinné stříbro značky. Na otázku, jak se chová ideální prodejce můžu jen odpovědět, že by to mělo být stejné, jako kdyby vůz prodával sám sobě. Zcela určitě by požadoval maximální péči, ochotu a profesionalitu.

Mazda 3 sedan a hatchback

Už jen fakt, že si zákazník kupuje nový vůz třeba jen jednou za život, by prodejce měl vést k absolutní vstřícnosti, ke sdělení maxima informací a snaze navázat dlouhodobý vztah. Nejdříve je nutné získat informace o klientovi a jeho potřebách, nabídnout předváděcí jízdu, až pak vytvořit nabídku. Bohužel trh nám někdy jednání velmi zjednodušuje či ho přímo obrací - začíná se u ceny, aniž by klient byl o všech možnostech a vlastnostech vozu informován. Samotnou kapitolou jsou předváděcí jízdy.

Co si myslíte o prodeji aut v supermarketech, o němž se před časem hodně mluvilo - šli byste do něčeho takového?

Odpovím otázkou. Jak se vám líbí často přeházené zboží v otrhaných krabicích, s přeházenými cenovkami a podobně? O kvalifikovaném personálu, který by mohl podat sofistikované informace, netřeba hovořit. Trochu (či více) bychom se od kvality prodeje asi odklonili – a to opravdu nechceme. Prodeji v supermarketech prostě nefandím. Při prodeji vozu věřím v osobní, profesionální přístup a chování, což by měl zajistit specializovaný prodejce.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.