Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mazda 323 F je prostorná, komfortní, ale vzhledově nevýrazná

  18:28aktualizováno  18:28
- Nová Mazda 323 F patří ve své třídě k těm prostornějším, její podvozek je zdařilým kompromisem umožňujícím komfortní i sportovní jízdu. Navíc z interiéru a zpracování sálá evropský duch, automobil byl totiž kompletně navržen v evropském vývojovém centru. Nové "třidvatrojce" však oproti jejím starším sestrám na první pohled chybí sportovní duch, a tak i v nejsilnějším provedení GT se z ní stal automobil rodinného typu.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Mazda 323 můžete koupit na www.automodul.cz

U nového modelu 323 se nejvíc hovoří právě o designu. Starší "třidvatrojky" byly známé svým sportovním pojetím, ale podle prodejců mnozí z potenciálních zákazníků zvolili méně nápadný vůz. Nyní se karta obrátila, současná řada má podle tvůrců víc šancí na úspěch. Asi to bude i tím, že nejlevnější model se dá koupit za sumu zhruba o sto tisíc korun menší než nejlevnější předchůdce. Na nízké ceně má svůj díl i to, že při vývoji a výrobě vozu bylo použito množství dílů z větší Mazdy 626. Nejvíce je to znát na podvozku, který byl převzat téměř beze změn, mnoho společného lze najít i v interiérech obou vozů.
Pětidveřová karoserie efka působí na první pohled jako trochu zkrácený kombík. Při přímém pohledu vyniknou nejen světlomety a výrazné blikače, ale zejména mohutná chromová lišta s logem automobilky. Záď vozu odhalí vysoko vyklápěcí páté dveře, které skrývají zavazadlový prostor o základním objemu 330 litrů. Díky tomu, že zadní sedadla lze v dražších modelech F posunout kupředu, naroste kufr o dalších šestaosmdesát litrů. V ten moment ovšem budou strádat cestující vzadu, na kolena pak moc místa nezbývá. Řidič ani jeho spolujezdec vpředu si však na nedostatek místa stěžovat nemohou. Mazda 323 výrazně povyrostla, v porovnání s konkurencí se naplno projevuje její největší výhoda - dlouhý rozvor. Ten má vliv nejen na jízdní vlastnosti, ale zejména na vnitřní prostor.
Ve srovnání se starším modelem vynikne v interiéru výrazně lepší zpracování a kvalita použitých materiálů. Základní ovládací prvky jsou na svém místě, ale spínače předních i zadních mlhových světlometů, nastavení sklonu světlometů, regulace osvětlení palubní desky a v neposlední řadě i vypínač protiprokluzového systému TCS jsou schovány vlevo od volantu. Ani při denním světle nejsou ovladače zrovna dobře dosažitelné, v noci jim navíc chybí osvětlení. Jinak je ergonomie ovládacích prvků příkladná, tvůrci se zdárně vypořádali i s odkládacími prostory. Kromě přihrádek ve dveřích a schránky před spolujezdcem jsou v Mazdě 323 dva odkládací prostory přímo ve středové kozole, přičemž dolní prostor je kombinován s dvojitým držákem na nápoje.
Pod kapotu nových "třidvatrojek" se montuje pětice motorů, přičemž dva z toho jsou vznětové. I zde je znát ústup od sportovního pojetí vozu. Dříve nejsilnější motor v nabídce, dvoulitrový šestiválec, nahradila konstrukčně levnější a slabší čtyřválcová osmnáctistovka. Ta dává vozu celkem solidní dynamiku, kvality se nevytrácejí ani při plně obsazeném vozu. Spotřeba se v testu pohybovala okolo 8,2 litru, při jízdě, kdy řidič naplno využíval výkonu motoru a kvalit podvozku, polykal motor k jedenácti litrům naturalu. Protipólem testované osmnáctistovky je motor 1,4 l, který se montuje jen do pětidveřového provedení se základní výbavou. Patnáctistovka tvoří střed nabídky a lze předpokládat, že právě o ni bude asi největší zájem. Má devadesát koní a spokojeni s ní budou zejména klidnější řidiči. Při dynamické jízdě se totiž musí neustále držet ve vyšších otáčkách, což se pochopitelně negativně projevuje jak na hluku pronikajícím do kabiny, tak na spotřebě.
Nová "třidvatrojka" má na milimetr stejný rozvor jako její větší sestra 626, jen převisy karoserie jsou menší. To se příznivě projevilo jak na výše zmiňovaném vnitřním prostoru, tak na jízdních vlastnostech. Při rychlé jízdě v zatáčkách i ploužení po městě si řidič nepochybně vzpomene na automobily německé provenience, Mazda 323 je totiž podobně tvrdá jako třeba vozy koncernu Volkswagen. Nové modely Mazdy 323 se prodávají ve verzích pětidveřový hatchback (model F) a čtyřdveřový sedan. Základní cena pětidveřového provedení je 369 900 korun, testovaný model přijde na 514 900, dražší je už jen turbodiesel s přímým vstřikem v plné výbavě za 519 900 korun. Sedan je celkově o pár tisícikorun dražší

Testovaný vůz Mazda 323 F 1,8 GT

Model

Mazda 323 F 1,8 GT

Výkon motoru (kW/k)

84/114

Točivý moment (Nm)

161

Spotřeba (l/100 km) *

10,5/6,5/8,0

Zrychlení 0-100 km/h (s)

9,8

Max. rychlost (km/h)

194

Objem zavazadlového prostoru (l)

330
Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidič/spolujezdec

ano/ano**

ABS

ano

El. stahování předních oken

ano

Centrální zamykání

ano

Klimatizace

39 500

Cena (Kč)

514 900
Poznámka: * město/mimo město/kombinace; ** plus boční airbagy

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 8
Pružnost 7
Řazení/odstupňování převodovky 7
Spotřeba v testu 7

KAROSERIE A INTERIÉR

Prostor na předních sedadlech 8
Prostor na zadních sedadlech 1) 9
Využití zavazadlového prostoru 2) 8
Výhled z vozu 3) 7
Vybavení interiéru 9

PODVOZEK

Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 8
Brzdy 7
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu ke konkurentům ve své třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd tří různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.

Předchozí generace Mazdy 323 měla nezaměnitelný sportovní design.

Interieru testované verze GT vévodí sportovní volant.

Nová Mazda 323F má charakter rodinného vozu.

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

Requiem za Pajero. Loučí se nebojácný off-road, končí bez náhrady

Mitsubishi Pajero

Na evropském trhu už o pravověrný off-road skoro nezavadíte. Doba hraje do not SUV a jejich odvozeninám. Výjimky tvoří...

Nevyměkl! Jeep Wrangler jsme protáhli bahnem i stezkami kamzíků

Jeep Wrangler

Ikony to mají opravdu těžké. Nesmí si dovolit zaváhání. Jak říká brankář Petr Čech, jakmile se dostanete na vrchol, váš...

Najdete na iDNES.cz