Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mazda 323 F je prostorná, komfortní, ale vzhledově nevýrazná

  18:28
- Nová Mazda 323 F patří ve své třídě k těm prostornějším, její podvozek je zdařilým kompromisem umožňujícím komfortní i sportovní jízdu. Navíc z interiéru a zpracování sálá evropský duch, automobil byl totiž kompletně navržen v evropském vývojovém centru. Nové "třidvatrojce" však oproti jejím starším sestrám na první pohled chybí sportovní duch, a tak i v nejsilnějším provedení GT se z ní stal automobil rodinného typu.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Mazda 323 můžete koupit na www.automodul.cz

U nového modelu 323 se nejvíc hovoří právě o designu. Starší "třidvatrojky" byly známé svým sportovním pojetím, ale podle prodejců mnozí z potenciálních zákazníků zvolili méně nápadný vůz. Nyní se karta obrátila, současná řada má podle tvůrců víc šancí na úspěch. Asi to bude i tím, že nejlevnější model se dá koupit za sumu zhruba o sto tisíc korun menší než nejlevnější předchůdce. Na nízké ceně má svůj díl i to, že při vývoji a výrobě vozu bylo použito množství dílů z větší Mazdy 626. Nejvíce je to znát na podvozku, který byl převzat téměř beze změn, mnoho společného lze najít i v interiérech obou vozů.
Pětidveřová karoserie efka působí na první pohled jako trochu zkrácený kombík. Při přímém pohledu vyniknou nejen světlomety a výrazné blikače, ale zejména mohutná chromová lišta s logem automobilky. Záď vozu odhalí vysoko vyklápěcí páté dveře, které skrývají zavazadlový prostor o základním objemu 330 litrů. Díky tomu, že zadní sedadla lze v dražších modelech F posunout kupředu, naroste kufr o dalších šestaosmdesát litrů. V ten moment ovšem budou strádat cestující vzadu, na kolena pak moc místa nezbývá. Řidič ani jeho spolujezdec vpředu si však na nedostatek místa stěžovat nemohou. Mazda 323 výrazně povyrostla, v porovnání s konkurencí se naplno projevuje její největší výhoda - dlouhý rozvor. Ten má vliv nejen na jízdní vlastnosti, ale zejména na vnitřní prostor.
Ve srovnání se starším modelem vynikne v interiéru výrazně lepší zpracování a kvalita použitých materiálů. Základní ovládací prvky jsou na svém místě, ale spínače předních i zadních mlhových světlometů, nastavení sklonu světlometů, regulace osvětlení palubní desky a v neposlední řadě i vypínač protiprokluzového systému TCS jsou schovány vlevo od volantu. Ani při denním světle nejsou ovladače zrovna dobře dosažitelné, v noci jim navíc chybí osvětlení. Jinak je ergonomie ovládacích prvků příkladná, tvůrci se zdárně vypořádali i s odkládacími prostory. Kromě přihrádek ve dveřích a schránky před spolujezdcem jsou v Mazdě 323 dva odkládací prostory přímo ve středové kozole, přičemž dolní prostor je kombinován s dvojitým držákem na nápoje.
Pod kapotu nových "třidvatrojek" se montuje pětice motorů, přičemž dva z toho jsou vznětové. I zde je znát ústup od sportovního pojetí vozu. Dříve nejsilnější motor v nabídce, dvoulitrový šestiválec, nahradila konstrukčně levnější a slabší čtyřválcová osmnáctistovka. Ta dává vozu celkem solidní dynamiku, kvality se nevytrácejí ani při plně obsazeném vozu. Spotřeba se v testu pohybovala okolo 8,2 litru, při jízdě, kdy řidič naplno využíval výkonu motoru a kvalit podvozku, polykal motor k jedenácti litrům naturalu. Protipólem testované osmnáctistovky je motor 1,4 l, který se montuje jen do pětidveřového provedení se základní výbavou. Patnáctistovka tvoří střed nabídky a lze předpokládat, že právě o ni bude asi největší zájem. Má devadesát koní a spokojeni s ní budou zejména klidnější řidiči. Při dynamické jízdě se totiž musí neustále držet ve vyšších otáčkách, což se pochopitelně negativně projevuje jak na hluku pronikajícím do kabiny, tak na spotřebě.
Nová "třidvatrojka" má na milimetr stejný rozvor jako její větší sestra 626, jen převisy karoserie jsou menší. To se příznivě projevilo jak na výše zmiňovaném vnitřním prostoru, tak na jízdních vlastnostech. Při rychlé jízdě v zatáčkách i ploužení po městě si řidič nepochybně vzpomene na automobily německé provenience, Mazda 323 je totiž podobně tvrdá jako třeba vozy koncernu Volkswagen. Nové modely Mazdy 323 se prodávají ve verzích pětidveřový hatchback (model F) a čtyřdveřový sedan. Základní cena pětidveřového provedení je 369 900 korun, testovaný model přijde na 514 900, dražší je už jen turbodiesel s přímým vstřikem v plné výbavě za 519 900 korun. Sedan je celkově o pár tisícikorun dražší

Testovaný vůz Mazda 323 F 1,8 GT

Model

Mazda 323 F 1,8 GT

Výkon motoru (kW/k)

84/114

Točivý moment (Nm)

161

Spotřeba (l/100 km) *

10,5/6,5/8,0

Zrychlení 0-100 km/h (s)

9,8

Max. rychlost (km/h)

194

Objem zavazadlového prostoru (l)

330
Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidič/spolujezdec

ano/ano**

ABS

ano

El. stahování předních oken

ano

Centrální zamykání

ano

Klimatizace

39 500

Cena (Kč)

514 900
Poznámka: * město/mimo město/kombinace; ** plus boční airbagy

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 8
Pružnost 7
Řazení/odstupňování převodovky 7
Spotřeba v testu 7

KAROSERIE A INTERIÉR

Prostor na předních sedadlech 8
Prostor na zadních sedadlech 1) 9
Využití zavazadlového prostoru 2) 8
Výhled z vozu 3) 7
Vybavení interiéru 9

PODVOZEK

Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 8
Brzdy 7
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu ke konkurentům ve své třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd tří různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.

Předchozí generace Mazdy 323 měla nezaměnitelný sportovní design.

Interieru testované verze GT vévodí sportovní volant.

Nová Mazda 323F má charakter rodinného vozu.

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Policie v pátek měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...