Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mazda 323 F je prostorná, komfortní, ale vzhledově nevýrazná

  18:28aktualizováno  18:28
- Nová Mazda 323 F patří ve své třídě k těm prostornějším, její podvozek je zdařilým kompromisem umožňujícím komfortní i sportovní jízdu. Navíc z interiéru a zpracování sálá evropský duch, automobil byl totiž kompletně navržen v evropském vývojovém centru. Nové "třidvatrojce" však oproti jejím starším sestrám na první pohled chybí sportovní duch, a tak i v nejsilnějším provedení GT se z ní stal automobil rodinného typu.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Mazda 323 můžete koupit na www.automodul.cz

U nového modelu 323 se nejvíc hovoří právě o designu. Starší "třidvatrojky" byly známé svým sportovním pojetím, ale podle prodejců mnozí z potenciálních zákazníků zvolili méně nápadný vůz. Nyní se karta obrátila, současná řada má podle tvůrců víc šancí na úspěch. Asi to bude i tím, že nejlevnější model se dá koupit za sumu zhruba o sto tisíc korun menší než nejlevnější předchůdce. Na nízké ceně má svůj díl i to, že při vývoji a výrobě vozu bylo použito množství dílů z větší Mazdy 626. Nejvíce je to znát na podvozku, který byl převzat téměř beze změn, mnoho společného lze najít i v interiérech obou vozů.
Pětidveřová karoserie efka působí na první pohled jako trochu zkrácený kombík. Při přímém pohledu vyniknou nejen světlomety a výrazné blikače, ale zejména mohutná chromová lišta s logem automobilky. Záď vozu odhalí vysoko vyklápěcí páté dveře, které skrývají zavazadlový prostor o základním objemu 330 litrů. Díky tomu, že zadní sedadla lze v dražších modelech F posunout kupředu, naroste kufr o dalších šestaosmdesát litrů. V ten moment ovšem budou strádat cestující vzadu, na kolena pak moc místa nezbývá. Řidič ani jeho spolujezdec vpředu si však na nedostatek místa stěžovat nemohou. Mazda 323 výrazně povyrostla, v porovnání s konkurencí se naplno projevuje její největší výhoda - dlouhý rozvor. Ten má vliv nejen na jízdní vlastnosti, ale zejména na vnitřní prostor.
Ve srovnání se starším modelem vynikne v interiéru výrazně lepší zpracování a kvalita použitých materiálů. Základní ovládací prvky jsou na svém místě, ale spínače předních i zadních mlhových světlometů, nastavení sklonu světlometů, regulace osvětlení palubní desky a v neposlední řadě i vypínač protiprokluzového systému TCS jsou schovány vlevo od volantu. Ani při denním světle nejsou ovladače zrovna dobře dosažitelné, v noci jim navíc chybí osvětlení. Jinak je ergonomie ovládacích prvků příkladná, tvůrci se zdárně vypořádali i s odkládacími prostory. Kromě přihrádek ve dveřích a schránky před spolujezdcem jsou v Mazdě 323 dva odkládací prostory přímo ve středové kozole, přičemž dolní prostor je kombinován s dvojitým držákem na nápoje.
Pod kapotu nových "třidvatrojek" se montuje pětice motorů, přičemž dva z toho jsou vznětové. I zde je znát ústup od sportovního pojetí vozu. Dříve nejsilnější motor v nabídce, dvoulitrový šestiválec, nahradila konstrukčně levnější a slabší čtyřválcová osmnáctistovka. Ta dává vozu celkem solidní dynamiku, kvality se nevytrácejí ani při plně obsazeném vozu. Spotřeba se v testu pohybovala okolo 8,2 litru, při jízdě, kdy řidič naplno využíval výkonu motoru a kvalit podvozku, polykal motor k jedenácti litrům naturalu. Protipólem testované osmnáctistovky je motor 1,4 l, který se montuje jen do pětidveřového provedení se základní výbavou. Patnáctistovka tvoří střed nabídky a lze předpokládat, že právě o ni bude asi největší zájem. Má devadesát koní a spokojeni s ní budou zejména klidnější řidiči. Při dynamické jízdě se totiž musí neustále držet ve vyšších otáčkách, což se pochopitelně negativně projevuje jak na hluku pronikajícím do kabiny, tak na spotřebě.
Nová "třidvatrojka" má na milimetr stejný rozvor jako její větší sestra 626, jen převisy karoserie jsou menší. To se příznivě projevilo jak na výše zmiňovaném vnitřním prostoru, tak na jízdních vlastnostech. Při rychlé jízdě v zatáčkách i ploužení po městě si řidič nepochybně vzpomene na automobily německé provenience, Mazda 323 je totiž podobně tvrdá jako třeba vozy koncernu Volkswagen. Nové modely Mazdy 323 se prodávají ve verzích pětidveřový hatchback (model F) a čtyřdveřový sedan. Základní cena pětidveřového provedení je 369 900 korun, testovaný model přijde na 514 900, dražší je už jen turbodiesel s přímým vstřikem v plné výbavě za 519 900 korun. Sedan je celkově o pár tisícikorun dražší

Testovaný vůz Mazda 323 F 1,8 GT

Model

Mazda 323 F 1,8 GT

Výkon motoru (kW/k)

84/114

Točivý moment (Nm)

161

Spotřeba (l/100 km) *

10,5/6,5/8,0

Zrychlení 0-100 km/h (s)

9,8

Max. rychlost (km/h)

194

Objem zavazadlového prostoru (l)

330
Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidič/spolujezdec

ano/ano**

ABS

ano

El. stahování předních oken

ano

Centrální zamykání

ano

Klimatizace

39 500

Cena (Kč)

514 900
Poznámka: * město/mimo město/kombinace; ** plus boční airbagy

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 8
Pružnost 7
Řazení/odstupňování převodovky 7
Spotřeba v testu 7

KAROSERIE A INTERIÉR

Prostor na předních sedadlech 8
Prostor na zadních sedadlech 1) 9
Využití zavazadlového prostoru 2) 8
Výhled z vozu 3) 7
Vybavení interiéru 9

PODVOZEK

Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 8
Brzdy 7
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu ke konkurentům ve své třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd tří různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.

Předchozí generace Mazdy 323 měla nezaměnitelný sportovní design.

Interieru testované verze GT vévodí sportovní volant.

Nová Mazda 323F má charakter rodinného vozu.

Autor:






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kupujete dvě nové zimní gumy? Podívejte se, proč je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.