Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mazda 323: legenda se píše čtvrté desetiletí

  14:56aktualizováno  14:56
Mazda 323 vyjela od roku 1963 na silnice světa již v devíti generacích a v síle více než deseti milionů exemplářů. V Česku se podstatně rozšířila až po otevření stavidel dovozu ojetin začátkem devadesátých let, kdy lidé hojně nakupovali hlavně v západní Evropě auta z osmdesátých let. Ta dnes jsou většinou v katastrofálním stavu - korodovaná, vysloužilá a opravitelná často jen při nákladech značně převyšujících hodnotu vozu.
Mazda 323

Mazda 323 - Mazda 323 roku výroby 1997 | foto: AAA Auto Praha

Ten, je-li z let 1980 až 1985, stojí kolem 20 tisíc korun. Ceny pozdějších výrobků, které dostaly přece jen kvalitnější antikorozní ochranu, se pomalu zvedají, leč odborníci doporučují k zájmu až kulatější Mazdy 323 od sedmé generace a od ročníku 1989, za které se platí od 60 tisíc. Ale opravdu dobrou volbou jsou vozy od osmé generace, jejíž historie se začala psát v roce 1994. V jednodušších verzích se prodávají od 160 tisíc korun.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Mazda 323  můžete koupit na www.automodul.cz

V bohaté karosářské i motorové nabídce řady Mazda 323 vyrobené od poloviny devadesátých let se připlácí například 10 tisíc až 20 tisíc za dvoulitrový diesel, byť tyto japonské pohony nejsou evropsky trvanlivé a v tuzemsku ani příliš oblíbené. Až třicetitisícový příplatek je za oblíbený model F, má-li dvoulitrový šestiválec a bohatou výbavu. Modernější Mazdy 323 jsou pověstné kvalitou, bezpečností a robustností, výbornými jízdními vlastnostmi, přesným řízením a živými motory. V hodnocení německého TÜV stojí vždy mezi nadprůměrnými, ba přímo mezi nejlepšími - ve stáří do deseti let obsadily nejhůř třinácté místo a až vozy jedenáctileté a starší jsou v žebříčku šestadvacáté z jedenašedesáti hodnocených modelů. Německá technická kontrola oceňuje většinou kvalitní řízení, trvanlivé přední nápravy a dobré brzdy s výjimkou brzdového vedení u vozů starších pěti let.

Kritizuje naopak hlavně závady v osvětlení. Zdejší obchodníci s ojetinami a opraváři modernějším Mazdám 323 vytýkají větší aerodynamický hluk, vyšší spotřebu hlavně v případě modelů s motorem 1.5 a u sedanů nízký zavazadlový prostor. Kritizují také větší hluk motorů, který je zpočátku jen kosmetickou závadou, ovšem později se přidá také větší spotřeba oleje. Mazdy 323 by měly bez větších oprav sloužit zhruba 200 tisíc kilometrů. Zájemci o ojetinu udělají dobře, když upřednostní vozy koupené jako nové v tuzemsku, kterých je zhruba polovina v nabídce. "Bohužel, právě velmi populární Mazdy 323 F s šestiválci se do Česka dostaly většinou po větších haváriích v cizině," říká Jiří Macoun z bazaru AAA Auto Praha. "Často nemají airbagy, karoserie jsou mnohdy nekvalitně rovnané.

Tvrdím, že takové vozy už nikdy nebudou stoprocentně bezpečné a obvykle jsou nesrovnatelně horší než stejné modely koupené jako nové u zdejších dealerů. Rozdíl by se měl na ceně významně projevit. Pozor také na auta, která sloužila ve firmách a obvykle za sebou mají obrovské dávky kilometrů." Mazda se - snad ještě víc než jiné japonské vozy - těší zájmu hlavně ve velkých městech a zvlášť v Praze. Model 323 je k dispozici s benzinovými motory 1.4, 1.5, 1.8, 1.9 a 2.0 V6 a se dvěma dvoulitrovými diesely, z nichž jeden je přeplňovaný. Výkony zahrnují škálu od 41 do 138 kilowattů (56 až 185 koní).

PLUSY
- kvalita, bezpečnost, robustnost
- dobré jízdní vlastnosti, přesné řízení
- solidní výrobní zpracování, bohatá výbava
- výběr variant
- živé benzinové motory
- kvalitní a přesné řízení
- dobré brzdy
- zájem na trhu ojetin hlavně ve městech

MINUSY
- hlučnější motory, někdy také s vyšší spotřebou oleje
- značná koroze u vozů do poloviny osmdesátých let
- vyšší spotřeba u nejslabších benzinových motorů
- méně kvalitní diesely
- závady v osvětlení a v elektrice
- nízký kufr u sedanů
- drahé náhradní díly a servisní práce
- zvlášť u modelu F riziko koupě vozu špatně opraveného po těžké havárii

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Mazda 323 s motorem 1.5 osmé generace z roku 1995 stojí zhruba 160 tisíc korun a největší konkurenci jí tvoří stejně starý Nissan Almera 1.4 za 160 tisíc, Mitsubishi Lancer 1.6 za 160 tisíc, Hyundai Lantra 1.6 (modelové řady 1996) za 170 tisíc, kufrový Ford Escort 1.4 za 150 tisíc, Opel Astra sedan 1.4 za 155 tisíc, Peugeot 306 sedan 1.6 za 160 tisíc a Volkswagen Vento 1.8 za 190 tisíc korun. "Kdybych měl vybírat z daných možností, zvolil bych zřejmě Mitsubishi Lancer s motorem 1.6. Je to prostorný, bezpečný a velice dobře vybavený automobil, u kterého se mně z horších vlastností vybavují snad jen brzdy slábnoucí při opakovaném brzdění. Při normálním ježdění to ale není na závadu," dělí se o svůj osobní názor Jiří Macoun, vedoucí nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. "Naopak na konci mého žebříčku je Hyundai Lantra, vůz sice s dobrou výbavou, ale hlučným motorem a slabším podvozkem. Pokud se týká Mazdy 323 - je to výborný automobil, který řadím hned na druhé místo za Mitsubishi Lancer."

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

První jízda: Cactus mění disciplínu a veze nový komfort pro citroëny

Citroën C4 Cactus

Většina vnějších dílů je nová, přepracovaný podvozek z něj dělá mnohem pohodlnější a dospělejší auto. K uvolněné...

Ford slaví dvacetiny Focusu jeho „nejlepší“ verzí, autem pro chytrý svět

Ford Focus

Přesně před dvaceti lety představil Ford světu Focus. Byla to revoluce, dodnes nezestárl vzhledem ani použitelností,...

Turbo místo atmosféry: první jízda s ostrým žlutým mrňousem

Suzuki Swift Sport

I nová generace Suzuki Swift dostala ostrou verzi Sport. Malý atlet si uchoval praktičnost a pohodlí výchozí verze, ale...

Najdete na iDNES.cz