Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mazda 323 sedan 1,5 chce být nenápadná

aktualizováno 
- Nevýrazný, ale vyvážený design, malý, přesto praktický kufr, dobré jízdní vlastnosti, motor libující si ve vysokých otáčkách a dobře zpracovaný,avšak asijsky nepříliš útulný interiér. To je Mazda 323 sedan s benzinovým motorem 1,5. Slabinou vozů typu sedan oproti pětidveřovým autům se zadní výklopnou stěnou bývá přístup do zavazadlového prostoru. Ani Mazda 323 nemůže v tomto ohledu konkurovat například pětidveřové Škodě Octavii.

Přesto má Mazda 323 podle měření v ÚSMD nízko umístěnou hranu kufru, což přivítá každý,komu je na obtíž nakládání těžkých zavazadel. Kladem kufru Mazdy je i solidně velký otvor, k záporům patří v porovnání s konkurenty jeho menší objem a absence jakéhokoliv madla, které by usnadnilo zavírání. Dobré jízdní vlastnosti Mazdy umocnily u testovaného vozu širší pneumatiky,tužší podvozek má však za následek tvrdší pérování vozu. Za jízdně dobrým podvozkem o něco zaostával šestnáctiventilový motor, který trpí starým známým neduhem víceventilových strojů. Silný zátah je k mání až ve vyšších otáčkách, což se při měření v ÚSMD projevilo v menší pružnosti Mazdy. Při simulaci akcelerace při výjezdu z obce, kdy řidič zrychluje na čtvrtý rychlostní stupeň z padesátikilometrové rychlosti na devadesátikilometrovou, byla Mazda o tři vteřiny pomalejší než například Seat Toledo s osmiventilovým motorem 1,6. A při akceleraci z rychlosti 80 km/h na rychlost 130 km/h byla propast mezi Mazdou a Seatem již dokonce jedenáctivteřinová. Se zálibou ve vyšších otáčkách souvisí i vyšší spotřeba Mazdy. Při testovacích jízdách se nedařilo spotřebu stlačit pod sedm litrů benzinu na sto kilometrů. Na dálnici si Mazda 323 zatížená třemi osobami říkala o necelých devět litrů a při razantnější jízdě na okresních silnicích bez rozpaků z nádrže hltala více než deset litrů benzinu na sto kilometrů. Co však konkurence v nižší střední třídě může Mazdě 323 závidět, je prostor na zadních sedadlech. Třeba oproti Octavii má Mazda o čtyři centimetry prostoru pro kolena pasažérů cestujících vzadu navíc. Mazda je dokonce i širší ve vnitřním prostoru než většina konkurentů. V jinak typicky asijsky šedivém interiéru překvapuje zezadu plastem potažené opěradlo pravého předního sedadla, které lze překlopit dopředu do vodorovné polohy, čímž vznikne rovná odkládací plocha alias malý stoleček. Po sklopení zadních sedadel se navíc objeví rovný prostor pro náklad sahající od přístrojové desky až k hraně kufru. Trumfy v ruce má Mazda 323 pro ty,kdo nepřehlížejí při výběru auta poruchovost jejích předchůdců. Stará Mazda 323 se ve statistikách stanic německé technické kontroly TÜV pravidelně umisťuje na hranici nejlepší, a tím i nejspolehlivější desítky.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  13,8
Zrychlení 0-400 m (s)  19,1
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  14,9
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  31,8
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  28,5
Pramen: ÚSMD

Očima designéra 
Sympatické proporce štíhlé siluety klasického sedanu jsou dány dlouhým rozvorem kol a krátkými převisy. Vypjatá, stoupající linie, vycházející od bočního zrcátka a končící až nad zadním rohovým světlem, zdůrazňuje opticky dynamiku tvaru vozu. Testovaný sedan měl správný »postoj« na decentně sportovních litých kolech a vypadal velmi živě. Přes snahu neporovnávat nelze nevidět silnou podobnost tvarování zadního čela s V ectrou a Astrou značky Opel. Spoilerová hrana zavazadelníku je však oproti konkurenci svižnější. Zato přední část má svůj vlastní, tvrdě nekompromisní a přitom pohledný »kukuč«. Tvar podnárazníkového otvoru se mi líbil již u hatchbacku a hladkou chromovanou lištu s citlivě vsazeným novým půvabným logem vnímám stále více jako šperk »tváře« 323, asi jako moderní náhrdelník na krku pěkné ženy. Je to markantní prvek mazdy, který by měl být citlivě pěstován bez ohledu na tvar otvoru, který zdobí.
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce 
Řada 323 je nejprodávanějším typem výrobce z Hirošimy, u nás stejně jako ve většině evropských zemí. V e srovnání s ostatními provedeními nebude čtyřdveřová »třidvatrojka« zřejmě příliš »v kursu«, stejně jako to bylo u předchůdců. To platí pro auto nové a pro ojeté dvojnásob: sedany nepatří mezi vyhledávaná provedení tohoto typu. Na tom zřejmě nic nezmění ani fakt, že poslední model je přece jen o něčem jiném - prodejnosti pomůže výrazná linie optické sounáležitosti s ostatními typovými řadami. I po pěti letech provozu najde velmi spolehlivý vůz svého majitele za přibližně 150 000 korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovník redakce

K dobrým jízdním vlastnostem Mazdy 323 přispívají i širší pneumatiky.

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Najdete na iDNES.cz