Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

aktualizováno 
Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme vyzkoušeli ještě před zahájením prodeje.

Mazda CX-5 | foto: Mazda

Pražský magistrát rozjel kampaň proti autům typu SUV (více o kampani čtěte zde). Zrovna CX-5 dokazuje, jak amatérský tento aktivistický krok je. Jeden z nejprodávanějších modelů Mazdy na českém trhu je povedený mix komfortu a jízdních vlastností. Je to typické dnešní moderní SUV z nejexponovanější kategorie, formátem odpovídá hatchbacku typu Mazdy 3, ovšem na větších kolech zvedajících podvozek. Nadšenému autaři navíc dokáže jako jedna z mála nabídnout atmosferický motor, který dokáže držet krok s přeplňovanou konkurencí.

V době, kdy se přeplňované motory zabydlují i tam, kde se to zdálo ještě nedávno nemyslitelné (třeba v nové Hondě Civic), se Mazda vytrvale drží atmosférických benzinových motorů. Novou generaci crossoveru CX-5 tak vedle úderného 2,2litrového dieselu se dvěma turby opět pořídíte i jako atmosférický benzinový dvoulitr. Na tuto možnost přitom zákazníci, alespoň ti čeští, hodně slyší – z loňských 689 CX-5 prodaných u nás jich benzinový motor měly celé dvě třetiny.

Mazda CX-5

Důvodů se najde celá řada. Jedním z nich je jistě fakt, že Mazda je značkou s vysokým podílem soukromých zákazníků – do firemních flotil se auta této japonské značky nenakupují a když už, tak zpravidla ne SUV. Dalším faktorem je cenový rozdíl, který činí u odcházející i nové generace 57 tisíc korun ve prospěch benzinového motoru. A nad tím vším stojí prostá skutečnost, že motor označený Skyactiv-G se zkrátka povedl.

Zatímco konkurence (Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Subaru Forester) nabízí atmosférické dvoulitry, které se projevují letargicky, pro Mazdu to neplatí. Ostatně nepřeplňované motory obvykle bývají postarší železo, které se v nabídce drží klidně deset, patnáct let bez výraznějších konstrukčních vylepšení. CX-5 s nástupem předchozí generace přinesla zbrusu novou řadu pohonných jednotek, které mají nezvyklou kombinaci technických parametrů: celohliníkovou konstrukci, dlouhý zdvih, přímé vstřikování a především extrémní hodnotu kompresního poměru – 14,0:1 je mezi benzinovými motory dodnes rekord.

Mazda CX-5
Mazda CX-5

Výsledkem jsou parametry, které by u turbomotoru s objemem do 1,5 litru nebyly o moc jiné: výkon 121 kW a točivý moment 210 Nm, který však dosahuje maxima až ve čtyřech tisících otáčkách. Už ve dvou tisících je ale k dispozici zhruba 190 Nm. Jako základní motor si tedy dvoulitr Skyactiv-G na papíře nevede vůbec zle a praxe to jen potvrzuje.

Může se hodit

Chcete také vlastnit Mazdu CX? Vyberte si z nabídky na Automodul.cz

Ačkoliv má v provedení s pohonem předních kol těžší převody než ve verzi 4x4, působí docela svižným dojmem. Při částečné zátěži se nenechá znervóznět nízkými otáčkami, ze kterých se ochotně a hezky zlehka vytáčí. Pozitivní dojmy potvrzuje i oficiální údaj o zrychlení – stovka by měla být otázkou 10,4 sekundy. A když přijde na věc, měl by umět CX-5 rozjet až na 201 km/h. To rozhodně neurazí.

Dynamice, ale i jízdním vlastnostem, svědčí také nízká hmotnost. Díky úsporným opatřením dosahuje pouhých 1360 kilo – tolik ještě před pár lety vážil každý druhý hatchback nižší střední třídy. Proti předchůdci má o 35 mm širší rozchod kol, tužší skelet, robustnější tlumiče a celkově přepracovaná konstrukce podvozku svědčí komfortu i stabilitě v zatáčkách.

Do hry se navíc přidává systém G-Vectoring Control, který jemnou regulací výkonu motoru zlepšuje plynulost průjezdů zatáček a pomáhá potlačovat nedotáčivost (více jsme o něm psali při prvním svezení s novou CX-5 zde). Zní to jako klišé, ale ve výsledku se tato mazda navzdory plnotučným rozměrům opravdu ovládá skoro jako dobře postavený kompakt.

Mazda CX-5
Mazda CX-5
Mazda CX-5

Kromě zlepšení ovladatelnosti však automobilka také výrazně zapracovala na odhlučnění interiéru. CX-5 má tlustší okna, menší spáry na karoserii, stěrače schované pod kapotou, tlustší těsnění ve dveřích nebo více tlumicích materiálů pod obložením interiéru. Když se k tomu přidá tiše běžící benzinový motor, je mazda při jízdě bezprecedentně tichá. Klid na palubě dokáže narušit jedině odvalování pneumatik na hrubém asfaltu, proudění vzduchu v rychlostech nad dálničními limity nebo podmanivý křik vytočeného motoru.

Základní provedení stojí 560 900 Kč, tedy o 28 000 více než dosud, výbava je ale rozšířena o diodové světlomety a protinárazový systém. Vyšší úrovně výbavy pak přinášejí novinky jako projekční head-up displej, vyhřívání volantu, zadních sedadel, elektrické otevírání pátých dveří nebo systém RCTA, který při couvání varuje před projíždějícím vozidlem.

Fotogalerie

Ačkoliv Mazda v Česku prodává přesně polovinu aut v bohatě vybavených verzích Revolution a Revolution Top, které se pojí s nejsilnějšími motory a pohonem všech kol, základ v podobě benzinové předokolky (nabízí se jen v prvních třech z pěti existujících stupňů výbavy) má také nezanedbatelný podíl. Konkrétně 30 % a přímo v nejlevnější výbavě Emotion je každá desátá CX-5 prodaná u nás.

První vozy do Česka dorazí na konci května, Mazda letos u nás plánuje prodat 500 nových CX-5. Vzhledem k tomu, že ceník kopíruje strukturu nabídky předchozí generace, dá se předpokládat i podobný odbyt jednotlivých verzí.

Autoři:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.