Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mazda CX-7: jedy z dieselu zničí močovina

  12:30aktualizováno  12:30
Mazda CX-7 je docela velké SUV za dobrou cenu. Nezapře sportovní sklony modelů japonské automobilky a chlubí se silným motorem, který s emisemi bojuje netradiční technikou.

Mazda CX-7 | foto: Mazda

Původně ji japonská automobilka postavila pro Ameriku, tam mají - nebo spíš měli - SUVčka asi ještě raději než Evropani. I proto, když před dvěma roky překonala Atlantik, mohla nabídnout jen přeplňovaný benziňák. Celkem se jich do nynějšího faceliftu prodalo 190 tisíc, z toho třicet tisíc v Evropě.

Může se hodit

Japonské automobily nové generace Mazda CX-7
Nedělejte kompromisy!
www.automodul.cz

Teď se prodeje skoro určitě zvednou, CX-7 totiž dostává turbodiesel. A Evropani, snad vyjma benzinumilovných Rusů, do SUVček nejradši tankují naftu. Cena základní verze s turbodieselem je 735 tisíc korun.

Mazda CX-7

Mazda označuje svůj zvýšený model jako sportovní crossover (kříženec), označení SUV odsunuje do pozadí. Má to logiku, terénně zaměřená auta pronásledují ekologové a CX-7 je až nezvykle sportovně přímočará - je to opravdu SPORTOVNĚ-užitkové auto.

Na první seznámení s inovovanou Mazdou CX-7 a jejím novým velmi důležitým motorem pozvala automobilka redakci do rakouského Kitzbühelu.

Facelift

Změnu poznáte na první pohled. Zepředu vypadá agresivněji díky velkým výřezům v čumáku; přibyl chrom. Nový je přední a zadní nárazník.

lepidlo místo svářečky

Nárůst hmotnosti, způsobený zpevněním karoserie (asi o pět procent), Mazda kompenzovala použitím speciálních spojů, které kombinují bodové sváření s vrstvou lepidla mezi spojovanými součástmi. Takovéto spoje jsou při srovnatelné pevnosti výrazně lehčí než tradiční svařované.

Měnilo se ještě pár detailů, třeba mlhovky, zůstaly svalnaté blatníky a typická mazdí tvář.

Uvnitř se toho měnilo také dost. Usedáte do pohodlných, tak akorát tvrdých sedadel. Plasty vypadají hezky, jsou tvrdé, ale pečlivě seskládané.

Mazda CX-7 dostala novou navigaci. Její, na dnešní poměry podměrečný displej, je utopený až hluboko pod hodně skloněným čelním sklem. Když bude za volantem starší řidič, kterému už oči tolik neslouží, moc jejích služeb nevyužije, protože je daleko.

Navíc grafika rozhodně nepatří k nejpřehlednějším a dá se ovládat jen z volantu, takže vám spolujezdec moc nápomocný nebude.

Novinkou je systém monitorování mrtvého úhlu, který sleduje prostor po obou stranách vozu a upozorní řidiče, nachází-li se tam, kam chce vyjet, jiné auto.

Systém monitorování mrtvých úhlů (RVM)

Zajímavý prvek příplatkové výbavy je založen na dvojici širokopásmových radarů s pracovní frekvencí 24 GHz, umístěných na levé i pravé straně zadní části vozu. V rychlostech přes 60 km/h upozorní radary řidiče na přítomnost jiného vozidla v sousedním jízdním pruhu. Radary mají dosah přibližně 50 m a fungují i v nepříznivých klimatických podmínkách. Nachází-li se v jejich dosahu jiné vozidlo, rozsvítí se indikátor v zrcátku na příslušné straně. Pokud řidič zapne směrovku na tu stranu, odkud se blíží jiný vůz, indikátor se rozbliká a navíc se rozezní akustický výstražný signál.

Nový motor

To nejdůležitější na inovované sportovně-užitkové mazdě, je nový commonrailový motor. Hliníkový turobodiesel 2,2 litru už známe z Mazdy 6; má 173 koní a 400 newtonmetrů. Měnilo se třeba turbodmychadlo a velmi se změnil výfukový systém.

Turbodiesel splňuje přísnou chystanou ekonormu Euro 5. Konstruktéři toho dosáhli pomocí selektivní katalytické redukce, ničící jedovaté oxidy dusíku. Právě to by mohla být cesta dieselů do amerických osobáků, které dnes pijí téměř bez výjimky benzin.

Uživatel naftové CX-7 musí občas dotankovat speciální roztok jménem AdBlue, vyrobený na bázi močoviny, který ve výfuku oxidy odbourává. Na displeji v pravém budíku vidíte, když aditivum dochází. Dolít ho umí v servisu. AdBlue je uskladněno v nádrži o objemu 15,5 l, která je pod podlahou kufru.

Když AdBlue dojde, motor přejde do nouzového režimu, ztratí tah. Po vypnutí už ho nenastartujete. Servisní intervaly (20 tisíc kilometrů) jsou ale nastavené tak, aby se nic takového nestalo.

Čištění spalin SCR

Selective Catalytic Reduction = selektivní katalytická redukce snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor aditivum na bázi močoviny. Aditivum dopadá na speciální povrch, kde se promíchá s výfukovými plyny, vycházejícími z filtru pevných částic (DPF). Jejich teplo okamžitě rozkládá močovinu na čpavek, který začne reagovat s oxidy dusíku (NOx) ve výfukových plynech. Dochází pak k rozkladu oxidů dusíku na neškodný dusík a kyslík.

Pod patnáct set otáček se motoru vůbec nelíbí. Musíte ho na nafťák nezvykle točit. Hranice, kdy je příjemný a klidný začíná dvojkou. Pod dva tisíce otáček má hrubší hlas.

Plynulý zátah pohasíná někde kolem 3700 otáček. Ještě ve čtyřech tisících má ale ještě sílu auto ve stošedesátce zrychlit. Maximálka je u CX-7 dvě stě.  Při klidné jízdě stačí silnému nafťáku 7 a půl litru paliva, běžné ježdění znamená osmi- až devítilitrovou spotřebu.

Líbit se bude superpřesné řazení. Krátká řadička běhá po krátkých přesně vymezených drahách. Pro Evropu je k mání jen šestistupňový manuál. O doplnění nabídky o automatickou převodovku se teprve rozhoduje.

Jistá jízda

Pohon všech kol obstarává v mazdě aktivní systém pohonu všech kol, který samočinně přerozděluje točivý moment. Elektronicky řízená spojka, uložená před zadním diferenciálem, přelévá točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 100:0 až 50:50 podle aktuálních provozních podmínek.

Mazda CX-7

Jízda po okresce je klidná, skvěle si CX-7 vede na dálnici - s lehkostí a jistotou po ni "letí". Ruší vás akorát hluk od odvalujících se kol. Podvozek je dost tvrdý (s faceliftem dostal nové tlumiče), dozvíte se o každé spáře a díře, je to cena za to, že se CX-7 nehoupe jako většina SUVček.

Podvozek inovované mazdy si ale neumí poradit s roletou na dálnici, zvlněný povrch rozvibruje celé auto, obzvlášť, když je na většich devatenáctipalcových ráfcích z nabídky. Základní jsou osmnáctipalcové.

Líbí se pevné, přesné řízení s velmi dobrou zpětnou vazbou. Řídíte hezkým malým sportovně tvarovaným volantem, akorát se nevyznáte v té hromadě tlačítek na něm. Některé funkce ovládáte pouze jimi, což není vždy praktické.

Mazda CX-7 2,2 MZ-CD v číslech
motor vznětový přeplňovaný čtyřválec
zdvihový objem (ccm) 2184
pohon/převodovka všech kol/6stupňová manuální
max. výkon (kW/k) 127/173
max. krouticí moment (Nm) 400
spotřeba město/mimo město/kombinace (l) 9,1/6,6/7,5
max. rychlost (km/h) 200
zrychlení 0-100 km/h (s) 11,3
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4700 x 1870 x 1645 x 2750
objem nádrže/zavazadlového prostoru (l) 69/455-774
provozní/celková hmotnost (kg) 1800/2430
základní cena (Kč) 734 900





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.