Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mazda Demio - třída sama pro sebe

  15:25aktualizováno  15:25
- Není to kombi, velkoprostorový vůz, ani běžný osobní automobil. Na její sedadla se s trochou mačkání vejde pět lidí, do kufru lze naložit 330 litrů nákladu. V případě potřeby je možné posunout nebo úplně sklopit zadní sedačky a hned se dají stěhovat horská kola nebo kusy nábytku. Právě variabilnost a univerzální využití jsou hlavní výhodou, kterou Mazda Demio oslovuje prakticky uvažující zákazníka. Demio má pochopitelně i svá proti. Na zadních sedadlech není místa zrovna nadbytek, světlé čalounění interiéru dostává v zimě pořádně na frak a koncepce palubní desky a ovládacích prvků pokulhává za konkurencí.

V porovnání s konkurenčními vozy je Demio hlavně vyšší a širší. Z toho plynou i dvě charakteristiky vnitřního prostoru - bohatě místa nad hlavou a v oblasti ramen, málo místa na zadních sedadlech pro kolena tří pasažérů. Stejně jako ostatní modely Mazdy má i Demio posunovatelná zadní sedadla vzad i vpřed, a to o dvanáct centimetrů. To však není jediný trik. Zadní sedačky se ještě dají sklopit dopředu i dozadu, podlaha může být úplně rovná a páté dveře umožňují nakládání rozměrných zavazadel. Do Demia se tak vejdou třeba dvě křesla nebo nerozložené kolo, v případě potřeby v něm vcelku pohodlně přespí dva lidé.
Velkým minusem je světlý interiér, navíc z materiálů, které nelze jednoduše vyčistit. Pokud někdo do auta naloží špinavé věci nebo bude mít jen špinavé boty, bude mít za pár týdnů v garáži spíš užitkový než osobní vůz. Tuzemský dovozce má proto v plánu dovybavovat všechna Demia plachtou do zavazadlového prostoru, která by měla tento nedostatek zčásti napravit.
Mezi další výhody vysokého auta lze počítat snadné nastupování a dobrý výhled z vozu. To se týká zejména pasažérů na předních sedadlech. Ocenění zaslouží i vnitřní prostor a dostatek odkládacích ploch. Naopak body za kritiku náleží palubní desce a některým ovládacím prvkům. Hodně šedivého plastu, design bez nápadu, ovládání ventilace táhly a drobné ovladače i kličky dveří - to vše jako by patřilo víc než pět let starému autu. To samé se týká i předních sedadel. Mají krátké sedáky i opěráky, chybí jim výraznější boční vedení. Člověk vyšší postavy si bude stýskat i při nastavování opěrky hlavy, je totiž utopena vzadu a nelze se o ni pohodlně opřít.
Mazda Demio se svými rozměry řadí mezi malá auta, je kratší než většina konkurenčních kombíků. To se příznivě projevuje zejména při jízdách ve městě a při parkování. V kombinaci s dobrým výhledem se jízda v městském provozu stává hračkou i pro méně zkušené řidiče. Při delších jízdách Demio překvapilo dobrou stabilitou, nevadily ani vyjeté koleje na silnici nebo boční vítr. Ani rychlé vyhýbací manévry či řešení kritických situací nebyly pro Demio problém, pochvalu si zaslouží neslábnoucí brzdy.
Šesnáctiventilová čtrnáctistovka celkovou koncepci Demia dobře doplňuje. Na dálnici se musí občas zařadit čtvrtý rychlostní stupeň, pětka nemá potřebnou sílu, vůz však líný není. Spotřeba se v testu pohybovala lehce nad údaji výrobce, na dálnici polykalo plně obsazené Demio 9,5 litru naturalu, při ekonomickém stylu jízdy žádalo šest a půl litru na každých sto kilometrů.
Na tuzemský trh se Demio dodává ve dvou stupních výbavy, v základu nechybí airbag a posilovač řízení, dražší verze (379 900 Kč) má airbagy dva, ABS, výškově stavitelný volant a plnou elektrickou výbavu.

Prognóza odhadce
Mazda Demio není jen novinkou v silně obsazené třídě kompaktních vozů, je to třída sama o sobě. Je to právě variabilita (má poněkud neobvyklé proporce), kterou se toto sympatické vozidlo odpoutává od svých konkurentů a kterou dnešní motoristé stále více oceňují.
Široký okruh zákazníků, jež bezesporu tento pozoruhodný automobil oslovuje, a výhodná pořizovací cena - to jsou předpoklady nejen pro prodejní úspěšnost této novinky, ale i základ pro její oblibu během celého "modelového" života. Je rovněž reálné, že to bude právě Demio, které překoná tradičně konzervativní vztah českého kupce k ojetému autu asijské značky a poněkud "narovná" pomyslnou křivku jejího znehodnocování.
Cena vozu vyrobeného v roce 1998 klesne po dvou letech zhruba na dvě stě čtyřicet a po pěti letech provozu zhruba na sto padesát tisíc korun.
PETR LIŠKA

Očima designéra
Na první pohled je patrné, že toto proporčně atraktivní, přizpůsobivé autíčko chce vyhovět všem. Je to dáno základní koncepcí: minivan, se zázračně velkým vnitřním prostorem a kompaktně malým vnějším rozměrem. Příjemně nápadná je celková výška a také možnost tvarového doladění až do turisticko-sportovních variant, kterým by nepochybně slušela velká kola.
Aby se všem zalíbilo, je stylizováno konfekčně křehce. Projevuje se jako způsobný, pečlivě učesaný školáček, kterému je každé vulgárnější slůvko vzdáleno vyslovit - snad proto ta malá, drobná kolečka. Vše je na svém místě a zároveň tvarováno tak, jak jsme dlouhé roky zvyklí vidět.
PAVEL HUŠEK

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 7
Pružnost 7
Řazení/odstupňování převodovky 7
Spotřeba v testu 6

KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na předních sedadlech 7
Prostor na zadních sedadlech 1) 5
Využití zavazadlového prostoru 2) 8
Výhled z vozu 3) 8
Vybavení interiéru 5

PODVOZEK
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.

Design testovaného vozu hodnotí designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských autombobilek. Prognózu odhadce sestavil Petr Liška, pracovník společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.

 

Testovaný vůz

Model

Mazda Demio 1,4i

Výkon motoru (kW/k)

53/72

Točivý moment (Nm)

105

Spotřeba (l/100 km) *

8,7/6,0/7,0

Zrychlení 0-100 km/h (s)

13,2

Max. rychlost (km/h)

158

Objem zavazadlového prostoru (l)

330-365
Výbava

Airbag řidič/spolujezdec

ano/30 000

ABS

30 000

El. stahování předních oken

ne

Centrální zamykání

ne

Klimatizace

39 950

Cena (Kč)

329 900

Uspořádání a materiál palubní desky zrovna nenadchne.

prostor a variabilita

zastaralé ovládací prvky

Mazda Demio

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.