Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Exkluzivně   0:01
Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka o auta do zásuvky rozhodně není. Exkluzivně jsme se svezli s prototypem ukazujícím techniku, kterou má japonská značka připravenou. A má i řešení na nepřesvědčivou nabíjecí síť.
Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30 | foto: Mazda

Jak je u Mazdy zvykem, přistupuje i k elektomobilitě z jiného konce než ostatní. Svou elektrickou výzbroj zastaví do nové platformy Mazdy 3 a jí doplňující aktuální novinky, crossoveru CX-30. Právě ta propůjčila prototypům oblečeným do matně antracitové folie tělo. V útrobách ovšem pracuje elektromotor namísto spalovacího motoru. Akumulátory jsou v podlaze, to je dnes nejpoužívanější a ideální umístění této nejdražší a nejtěžší komponenty elektropohonu.

Jenže Mazda na to šla trochu jinak než ostatní. Společně s vědci a analytiky nezávislých konzultačních firem se zaměřila i na ekologickou stránku věci, právě kvůli ní elektrorevoluce doutná. A dopočítali se toho, že aby dával elektromobil smysl i z pohledu vlastní bilance produkce CO2 za celý výrobní a životní cyklus, je mezní maximální hodnota kapacity akumulátorů 35,5 kWh. A to je docela málo, řeknou si všichni.

Mazdaři tím pojmenovali jeden z hlavních problému elektrického vzdušného zámku. Když musíte uživit elektřinu strašidelně spotřebující Audi e-tron tak, aby někam dojelo, musíte mu dát obrovité akumulátory. To samé platí o tesle, která za potlesku pubertálního publika natírá supersporty ve sprintech od semaforů.

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Jenže vyrobit obrovité akumulátory něco stojí, nejen peníze, ale také spoustu drahých kovů a CO2, které při energeticky náročné výrobě vytvoříte.

Takže Mazda zvolila strategii CO2 balancu. Ten při aktuálním stavu vývoje baterií znamená 35,5 kWh, to má vystačit podle plánů vývojářů na nějakých 200 kilometrů dojezdu.

Jak prodloužit dojezd

A pak zase k nabíječce? Ne nutně, Mazda na to tasila překvapivý trumf: Wankelův rotační motor. Vlastně zapomenutá koncepce, kterou japonská automobilka jako jediná na světě udržovala donedávna v sériové výrobě, se teď hodí. 

Elektromobil Mazda v číslech

předběžné údaje

  • akumulátor: kapalinou chlazený, li-ion, prizmatické články
  • pracovní napětí: 355 V
  • kapacita akumulátoru: 35,5 kWh
  • elektromotor: asynchronní, 105 kW, 265 Nm
  • nabíjení: DC (CHAdeMo), AC (max 6,6 kW)

Rotační motor měl vždy problém s mazáním a tím pádem i životností. Jenže když se Wankel použije jako generátor elektřiny, poběží v ideálních otáčkách s maximální efektivitou a bez změn v režimu, bude to jiná písnička. 

Navíc umí s jednoduchými úpravami spalovat cokoliv: benzin, plyny, vodík. Ve světě aut se tomuto řešení dobíjecího motoru na palubě říká „range extender“ - „prodlužovač dojezdu“ a známe ho třeba od elektrického BMW i3. Nutno dodat, že v jeho případě se toto řešení zrovna neujalo, pro malý zájem verzi „REX“ mnichovská automobilka nedávno vypustila z evropské nabídky.

Zatím bez Wankela

Jako první ovšem Mazda představí čistě bateriové provedení, premiéra je naplánovaná na říjen na autosalon do Tokia. Do prodeje zamíří příští rok a s malým zpožděním bude následovat verze s Wankelovým generátorem. A pak dorazí další varianty pohonu: hybrid a plug-in hybrid. 

O nich Mazda zatím nic neprozradila, můžeme si zaspekulovat, že by mohla vyhrabat z šuplíku starou smlouvu o spolupráci s Toyotou a vypůjčit si její hybridní pohon, který má vychytaný nejlíp ze všech.

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Šéf vývojářů Hirojuki Macumoto naznačuje, že by elektrické auto, podle náznaků ze zákulisí by to mohl být crossover tvarovaný dynamičtěji než
CX-30, mohlo jezdit ještě lépe než benzinové mazdy. Podvozek je odladěný podle parametrů daných elektrickým pohonem, díky akumulátorům v podlaze bude mít nízké těžiště a téměř ideální rozložení hmotností 55:45 mezi nápravy. 

Skelet karoserie by měl vycházet z trojky a CX-30, ovšem díky akumulátorům uloženým v rámu a zpevněnému uchycení zadní nápravy bude karoserie ještě tužší, kroucení se podařilo snížit o významných 24 procent.

Hladká jízda na prvním místě

Mazda samozřejmě musí jezdit jako mazda. Ty dnešní jsou dokonale „vyhlazené“, do detailu vycizelované, harmonické, uklidňující. Nemají posádku obtěžovat rázy od podvozku, ale ani od pohonu. To znamená jemné ladění.

Daisuke Umecu

Ve vývojovém centru v Hirošimě má Mazda ladiče podvozků jménem Daisuke Umecu. Mladistvě působící génius stojí za vývojem systému GVC (G-Vectoring Control), ten s pomocí řízených ovšem neznatelně jemných zásahů přenosu točivého momentu a nově i brzd auto stabilizuje. V zatáčkách se auto nehoupe, zatěžuje nápravy (přední/zadní) podle toho, zda zrychlujete nebo brzdíte a jízdu vyhlazuje. Nově ovšem museli všechno vymyslet a naladit pro elektroauto.

Jak GVC u elektroauta pracuje? Třeba když jedete konstantní rychlostí a náhle šlápnete „na plyn“, nebo na něj dupete dokonce opakovaně, normálně by se auto rozhoupalo odpředu dozadu. Elektrická mazda to neudělá, zatáčkou projede jako ocelová kulička po kraji mísy.

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Nalevo je elektromotor, napravo je vidět Wankelův motor, který má za úkol dobíjet akumulátor.

Techniku má Mazda pro elektromobil už odladěnou, auto spojitě a předvídatelně reaguje na pokyny pravého pedálu, u Mazdy mu chtějí říkat „motorový pedál“. K tomu konzistentní odezva řízení a jisté chování podvozku.

Vše dává řidiči jistotu a pocit přímého spojení se strojem, ten, který u moderních aut se spalovacími motory kvůli nespojité odezvě na plyn působí stále filtrovaněji. Odezva na motorový pedál je vždy absolutně lineární, jen mění rychlost progrese v závislosti na rychlosti sešlápnutí. Zpomalovat se bude samozřejmě hlavně rekuperací, kdy se dobíjejí akumulátory, tření klasických brzd přijde na řadu až při intenzivnějším zpomalování (to je elektromobilní klasika).

Macuhiro Tanaka, šéf vývojového týmu s kolegy ještě ladí a vymýšlí, jak ovládání zpříjemnit a zjednodušit. Při jízdách s prototypem mi chyběly možnosti nastavení různé intenzity rekuperace a taky zpomalení, které dnes elektromobily mívají (Kia Soul má dokonce pět stupňů). Touto cestou se u Mazdy prý nevydají, ovšem odmítají i „jeden pedál“, který má Nissan Leaf. Ovládání jako u autíčka na autodromu se Umecuovi nezdá ideální (sešlapování pedálu moduluje člověk jednoduše, uvolňováním to z podstaty fungování nohy moc nejde).

Daisuke Umecu si prosadil ještě jednu specialitu, která jde proti aktuálnímu trendu u elektroaut. Ta jsou díky charakteristice elektromotoru s maximálním točivým momentem od nulových otáček šampiony ve sprintech s pevným startem. Jenže vývojáři Mazdy si myslí, že raketový start s okamžitou frenetickou akcelerací je možná ohromující, při poskakování v městských kolonách a vůbec při běžném užívání vozu (tedy poté, co už jste všem kamarádům, známým a soupeřům na křižovatce ukázali, jak elektromobil frčí) je to spíš na škodu, protože vyžaduje velmi citlivou a soustředěnou práci s pravým pedálem. 

A tak má motorový pedál u elektromazdy charakteristiku naladěnou jinak: bezprostředně po sešlápnutí se auto rozjede uvolněněji, asi jako atmosferický benziňák, lineární mocná akcelerace přichází o něco později.

Hirojuki Macumoto na závěr uklidňuje publikum, že spalovacím motorům není konec. Naopak, automobilka rozhodně neodepisuje ani diesely, chystá nový pro novou velkou platformu s pohonem zadních kol, měl by to být řadový pěti nebo šestiválec. U elektromobilů postavených na menší platformě se s pohonem všech kol nepočítá, u větších Mazda pohon obou náprav zvažuje.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Apple zastavil práci na svém elektromobilu, projekt trval dekádu

Vizualizace elektromobilu iCar podle patentových přihlášek firmy Apple

Americká společnost Apple zastavila práci na svém elektrickém autě. Některé zaměstnance z projektu,...

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...