Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mazda Ibuki - pošle MX 5 do důchodu?

  21:40
Jeden z nejoblíbenějších "kabrioletíků" všech dob, který se za 14 let (premiéru měl v roce 1989) výroby stačil stát legendou, se možná dočká nástupce. Mazda MX5 (na neevropských trzích pojmenovaná Miata) stále oslovuje milovníky jízdy s větrem ve vlasech.

Letošní tokijský autosalon však ukázal, jak by možná za nedlouho mohl vypadat nástupce. Mazda Ibuki jakoby odkazovala na design první generace "MXpětky": jednoduhé oblé linie a především oválný "čumák" s úzkými horizontálními světlomety dávají vzpomenout na její první generaci. Nutno podotknout, že ibuki však rozhodně nechybí moderní "look" s potřebnou dávkou futurismu.

3640 mm dlouhý, 1720 mm široký a 1230 mm vysoký kabriolet na první pohled zaujme dlouhým rozvorem (2330 mm) a krátkými převisy - vůz tak má doslova v každém rohu kolo. Díky tomu bylo možné pohonou jednotku umístit, za účelem lepšího rozmístění váhy, až za přední nápravu. V porovnání s MX5 je motor o 40 mm níže a o 400 mm "hlouběji" ve voze.

Z důvodu lepšího vyvážení se dozadu přestěhovala kupříkladu jednotka klimatizace nebo tlumič výfuku. Nádrž je umístěna též vzadu - před zadní nápravou a velmi nízko. Mimo vhodného rozmístění hmot dbali konstruktéři při stavbě vozu také na dobrou tuhost karoserie. Prostorový rám s řadou výztuh a zpevnění zaručuje kvalitní jízdní vlastnosti a především pak dobrou ochranu posádky.

Ibuki (japonsky): dodat energii, "vdechnout" sílu

Při konstruování vozu kladli japonští inženýři důraz na použití odlehčených materiálů. Tvrzený plast je použit na blatníky, kapotu, zadní panel podlahy a na vnější panely dveří. Brzdové kotouče a vnitřní panely dveří jsou z hliníku. Hnací hřídel a pohonná jednotka jsou pak z uhlíkových vláken. A konečně osmnáctipalcová kola (pneu 215/40 R18) jsou z hořčíkové slitiny. Všude, kde to bylo jen trochu možné, byly využity recyklované materiály - především plasty.

Hybridní pohon
Mazda Ibuki má pod kapotou zážehový řadový čtyřválec o objemu 1,6 litru, kterému pomáhá elektromotor. Ten pomáhá šetřit palivo i životní prostředí. Agregát spolupracuje s šestistupňovou manuálně řazenou převodovkou. Motor je vybaven šestnáctiventilovou technikou s variabilním časováním ventilů. Maximální výkon činí 132 kW, maximální kroutící moment je 180 Nm.

Elektromotor má za úkol nejen napomáhat při akceleraci, ale též částečně eliminovat vibrace spalovacího motoru. Při nízkých rychlostech elektromotor přidává kroutící moment pro lepší rozjezdy a akceleraci. Mimo to, při zastavení řídící jednotka zážehový motor automaticky vypne. Při opětovném rozjezdu potom elekromotor znovu nastartuje zážehový agregát. Při brzdění funguje elektromotor jako generátor el. proudu - používá energii brzdění k dobíjení baterií.

Z dalších zajímavých technologií jmenujme kupříkladu LED diody použité namísto klasických "žárovkových" světel, nebo "bezklíčkové" startování a odemykání vozu. Klíček totiž plně nahradí "inteligentní karta".

Jednoduhé oblé linie a především oválný "čumák" s úzkými horizontálními světlomety dávají vzpomenout na první generaci Mazdy MX 5.

3640 mm dlouhý, 1720 mm široký a 1230 mm vysoký kabriolet na první pohled zaujme dlouhým rozvorem (2330 mm) a krátkými převisy - vůz tak má doslova v každém rohu kolo.

Při konstruování vozu kladli japonští inženýři důraz na použití odlehčených materiálů. Tvrzený plast je použit na blatníky, kapotu, zadní panel podlahy a na vnější panely dveří.

Všude, kde to bylo jen trochu možné, byly využity recyklované materiály - především plasty.

Nutno podotknout, že ibuki rozhodně nechybí moderní "look" s potřebnou dávkou futurismu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...