Mazda Ibuki - pošle MX 5 do důchodu?

  • 5
Jeden z nejoblíbenějších "kabrioletíků" všech dob, který se za 14 let (premiéru měl v roce 1989) výroby stačil stát legendou, se možná dočká nástupce. Mazda MX5 (na neevropských trzích pojmenovaná Miata) stále oslovuje milovníky jízdy s větrem ve vlasech.

Letošní tokijský autosalon však ukázal, jak by možná za nedlouho mohl vypadat nástupce. Mazda Ibuki jakoby odkazovala na design první generace "MXpětky": jednoduhé oblé linie a především oválný "čumák" s úzkými horizontálními světlomety dávají vzpomenout na její první generaci. Nutno podotknout, že ibuki však rozhodně nechybí moderní "look" s potřebnou dávkou futurismu.

3640 mm dlouhý, 1720 mm široký a 1230 mm vysoký kabriolet na první pohled zaujme dlouhým rozvorem (2330 mm) a krátkými převisy - vůz tak má doslova v každém rohu kolo. Díky tomu bylo možné pohonou jednotku umístit, za účelem lepšího rozmístění váhy, až za přední nápravu. V porovnání s MX5 je motor o 40 mm níže a o 400 mm "hlouběji" ve voze.

Z důvodu lepšího vyvážení se dozadu přestěhovala kupříkladu jednotka klimatizace nebo tlumič výfuku. Nádrž je umístěna též vzadu - před zadní nápravou a velmi nízko. Mimo vhodného rozmístění hmot dbali konstruktéři při stavbě vozu také na dobrou tuhost karoserie. Prostorový rám s řadou výztuh a zpevnění zaručuje kvalitní jízdní vlastnosti a především pak dobrou ochranu posádky.

Ibuki (japonsky): dodat energii, "vdechnout" sílu

Při konstruování vozu kladli japonští inženýři důraz na použití odlehčených materiálů. Tvrzený plast je použit na blatníky, kapotu, zadní panel podlahy a na vnější panely dveří. Brzdové kotouče a vnitřní panely dveří jsou z hliníku. Hnací hřídel a pohonná jednotka jsou pak z uhlíkových vláken. A konečně osmnáctipalcová kola (pneu 215/40 R18) jsou z hořčíkové slitiny. Všude, kde to bylo jen trochu možné, byly využity recyklované materiály - především plasty.

Hybridní pohon
Mazda Ibuki má pod kapotou zážehový řadový čtyřválec o objemu 1,6 litru, kterému pomáhá elektromotor. Ten pomáhá šetřit palivo i životní prostředí. Agregát spolupracuje s šestistupňovou manuálně řazenou převodovkou. Motor je vybaven šestnáctiventilovou technikou s variabilním časováním ventilů. Maximální výkon činí 132 kW, maximální kroutící moment je 180 Nm.

Elektromotor má za úkol nejen napomáhat při akceleraci, ale též částečně eliminovat vibrace spalovacího motoru. Při nízkých rychlostech elektromotor přidává kroutící moment pro lepší rozjezdy a akceleraci. Mimo to, při zastavení řídící jednotka zážehový motor automaticky vypne. Při opětovném rozjezdu potom elekromotor znovu nastartuje zážehový agregát. Při brzdění funguje elektromotor jako generátor el. proudu - používá energii brzdění k dobíjení baterií.

Z dalších zajímavých technologií jmenujme kupříkladu LED diody použité namísto klasických "žárovkových" světel, nebo "bezklíčkové" startování a odemykání vozu. Klíček totiž plně nahradí "inteligentní karta".

Jednoduhé oblé linie a především oválný "čumák" s úzkými horizontálními světlomety dávají vzpomenout na první generaci Mazdy MX 5.

3640 mm dlouhý, 1720 mm široký a 1230 mm vysoký kabriolet na první pohled zaujme dlouhým rozvorem (2330 mm) a krátkými převisy - vůz tak má doslova v každém rohu kolo.

Při konstruování vozu kladli japonští inženýři důraz na použití odlehčených materiálů. Tvrzený plast je použit na blatníky, kapotu, zadní panel podlahy a na vnější panely dveří.

Všude, kde to bylo jen trochu možné, byly využity recyklované materiály - především plasty.

Nutno podotknout, že ibuki rozhodně nechybí moderní "look" s potřebnou dávkou futurismu.