Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Maedismus je učení mistra tužky, který umí zhmotnit rychlost mazd

  1:00aktualizováno  1:00
Tokio (od zpravodaje iDNES.cz) - Maeda je jméno, na které mazdisté přísahají. Šéfdesignér Ikuo Maeda je superstar hirošimské automobilky a právě on dal mazdám nezaměnitelnou výraznou tvář, která se líbí na celém světě. Nejnovější kreace nenaznačuje podobu konkrétního připravovaného modelu a vysvětluje směr, kterému můžeme říkat maedismus.

Studie Mazda Vision Coupe | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Zasvěcení nového designéra do filozofie značky probíhá u každé automobilky jinak. Jeden šéf studia na to jde iniciačním obřadem v muzeu značky, jiný třeba do detailu propracovaným manuálem. Maeda si na to vytvořil didaktickou pomůcku, kterou teď ukazuje celému světu.

Studie Vision Coupé spojuje futurismus vyjádřený moderními technologiemi s řemeslným umem japonských mistrů interpretovaným ráznými tahy Maedovy tužky. Čtyřdveřové kupé je svalnatá automobilová socha, ze které čiší energie zahalená do neuchopitelné aury tajemna a vyšperkovaná parádními detaily.

Studie Mazda Vision Coupe
Studie Mazda Vision Coupe

Oči světel proříznou tmu a minimalisticky pojaté tělo, jehož eleganci vyzdvihuje hra světla a stínů, ohromí diváka. Maedovo pojetí designu z toho musí pochopit každý trochu vnímavější učedník. Ale mistr je jen jeden.

Mazda má dnes nejsilnější a nejpropracovanější designový jazyk ze všech japonských značek. Té filozofii říkají KODO - Soul of Motion (duše v pohybu). Duší všeho je právě Maeda, jehož otec Matasaburo byl na stejné pozici jako Ikuo před třiceti lety (v designstudiu značky pracoval od roku 1962 do roku 1992). Maeda mladší (u Mazdy je od dubna 1982) aktuální silný designérský jazyk představil v roce 2010, rok poté, co převzal šéfdesignérskou tužku. 

Nejnovější kreace má začínat sedmou generaci aut značky, prvním sériovým modelem, který bude namalovaný podle nových pravidel Maedismu bude nová Mazda 3, která se představí příští rok.

Studie Mazda Vision Coupe

Maedismus

Ladné atletické tvary vyrýsované ráznými napjatými linkami zdobí moderní mazdy a právě koncept Vision Coupé, který si automobilka připravila na nadcházející autosalon v Tokiu, je jeho nejčerstvějším slabikářem. Ten vysvětluje, kam se design Mazdy za ty roky posunul a našel novou interpretaci.

Maeda to popisuje tak, že se stačilo držet „zlatého řezu“ klasických kupé, se kterými má Mazda velké zkušenosti. Silueta má podtrhovat sílu, která se snoubí s elegancí pod heslem „méně je více“. Maedův cíl je jasný: zhmotnit rychlost a vystihnout její tvar.

Ladné linky se vnoří také do kabiny, kde měkkými tahy vytvarují stejně působivý interiér. Nádherný volant a pod ním kaplička přístrojů vyplněná displeji jsou zářícím vrcholem purismu bohatě prosklené kabiny.

Fotogalerie

Ty na pohled jednoduché linky jsou výsledkem precizního procesu, každá má svůj smysl a hlubokomyslné vysvětlení. Však práce na Vision Coupé prý trvaly dva roky, což je na čirý koncept nekonečně dlouhá doba.

Už to podtrhuje důležitost role, jakou má nejnovější kreace pro samotnou automobilku. Prvotní myšlenkou je to, že auto není jen kus železa, je součástí našeho života. Maeda to vysvětluje lapidárně: automobilový design v podání Mazdy má být opravdovým uměním.

Nejnovější studie je stylistické cvičení Maedova týmu, nic neříká o technice ani moderních technologiích, cizeluje tvar auta k ideálu atletické krásy. A zároveň tak těm, kteří se chtějí dívat, vysvětlí, proč je design dnešních mazd tak úspěšný a silný. Je stále japonský, takže jasně podtrhuje to, proč je svět chce, a zároveň natolik výrazný a svébytný, že dokáže vzbudit emoce.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Stavění aut na polský způsob. Z Fordu Mustang je novodobá Warszawa

Warszawa M20 GT

Na auta značky Warszawa vzpomenou jen opravdoví pamětníci. Polská firma KHM Motor na ni chce odkázat netradiční kreací...

Další nešpanělský seat v plné parádě. Nové SUV Tarraco jede z Německa

Seat Tarraco

Seat má už třetí SUV, Tarraco bude vlajkovou lodí španělské automobilky. Vyrábí se ve Wolfsburgu, má parádní vzhled,...

Praha je rejdiště maskovaných mercedesů. Nový úlovek odhalí příští rok

Maskované prototypy Mercedesů v Praze: GLB a A-Class

Maskovaný mercedes je už tradiční součástí pražského provozu. Auta se zde testují v pravidelném provozu a aktuálně...

Škoda Superb 3.6 V6 191kW...
Škoda Superb 3.6 V6 191kW...

r.v. 2015, naj. 72 810 km, benzín
557 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz